Slå ihop Stereosignal till mono.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
afrika

Slå ihop Stereosignal till mono.

Inläggav afrika » 2013-07-16 12:09

Jag har hittat en stackars ensam od-11 och tänkte att jag ska göra en liten elegant monohögtalare med inbyggd förstärkare och nån sorts bluetooth eller airplaykoppling (kanske också en 3.5 tele).

Men kan man slå ihop stereosignalen på nåt vettigt sätt?
Jag tänkt skaffa nån tripath-stärkare och köra förstärkning med ena kanalen på den. Dvs slå ihop stereosignalen på linjenivå.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-07-16 12:36

Line left -> motstånd 5kohm -> mono in.
+
Line right -> motstånd 5kohm -> mono in.

Kod: Markera allt
Left ----|==|---,
                |--- Mono in
Right----|==|---'

Ground L + Ground R -> mono ground

Tror jag funkar.

5kohm är bara ett förslag. Någonstans mitt mellan källans utimpedans och ingångens impedans
är nog det rätta.

Användarvisningsbild
afrika

Inläggav afrika » 2013-07-16 16:45

Det ska testas. Om jag sätter dit en 3.5mm-hane så man kan koppla in iPhones osv så blir det kanske svårt att anpassa.

Jag testar kanske med en bluetoothmottagare. Det blir nog lite sämre ljud. Kanske airplay från Apple.

Nu när jag sitter och lurar på det här så kommer jag ju på att inte finns något som hindrar mig från att ha två diskanter :) i stereo.

Det känns som att det lättaste då är att ha två förstärkare (använda tre kanaler) och förstärka stereo + monosignal och sen dela rätt efteråt.
Nån som har en elegantare lösning?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-16 20:30

aisopos skrev:Line left -> motstånd 5kohm -> mono in.
+
Line right -> motstånd 5kohm -> mono in.

Kod: Markera allt
Left ----|==|---,
                |--- Mono in
Right----|==|---'

Ground L + Ground R -> mono ground

Tror jag funkar.

5kohm är bara ett förslag. Någonstans mitt mellan källans utimpedans och ingångens impedans
är nog det rätta.

Ska man vara petig så sätter man det där vid ingången och drar fram en stereokabel dit så att man inte får en kabelkapacitans som belastar den högre utimpedansen som blir. Det är inget jätteproblem, men vid långa kablar kan det bli hörbart.

Motståndsvärdet bör vara mindre än inimpedansen, och större än vad den drivande förstärkaren kan driva (vilket inte är samma sak som dess utimpedans).

5 kOhm funkar bra eller 4,7 kOhm som närmaste standardvärde.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-07-17 00:32

Svante skrev:Motståndsvärdet bör vara mindre än inimpedansen, och större än vad den drivande förstärkaren kan driva (vilket inte är samma sak som dess utimpedans).

Nej precis så.
Jag menade inte att utimpedansen är samma som drivförmågan.

Utan jag tänkte mest på att om källan ser en för låg impedans så påverkar det tonkurva
och kanske lite annat. Jag brukar lite tumregelmässigt säga att belastningsimpedansen
bör vara minst 10ggr högre än utimpedansen för att göra dessa problem och ev fel så
små som möjligt.

Men på utgången på CD-spelare, förförstärkare osv brukar det vara en OP med något
motstånd på ca 100ohm eller så, i serie, som då i princip ger utimpedans på ca 100ohm.
Och då bör allt som har högre impedans än 1kohm gå hyggligt bra att koppla in.
Men sen är ofta inimpedansen runt 22-100 kohm och medger att man väljer lite högre
värde på dessa "monokopplingsmotstånd, t.ex. 4,7 kohm.

Vilket jag själv skulle välja om jag inte har några data på apparaterna.

Återgå till DIY-forum