pre out från förstärkare utan preout?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hi-fi

pre out från förstärkare utan preout?

Inläggav hi-fi » 2013-02-14 01:46

Hej saken är den att jag har ett problem då jag har ett par m-audio bx5a deluxe som måste kopplas till en befintlig förstärkare som saknar pre out :/ som jag ser det så finns det 2 lösningar den ena är en hög till lågnivå omvandlare där är problemet att jag tycker det verkar vara svårt att hitta en med bra kvalitet. den andra lösningen är att använda sig av hörlurs utaget på förstärkaren i så fall så planerar jag att löda på ett par rca chasi kontackter ochh kopla dem direkt till kretskortet. vad hade ni/ du gjort
mvh Henrik

(sorry för stavningen är dyslektiker )

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-14 08:53

Den tredje lösningen är att du bygger en pre-out med linjedrivare som kopplas in mellan för- och slutsteg. Byggtråd i DIY.
Den fjärde lösningen är ett annat försteg med pre out. Vad är det för förstärkare vi pratar om?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-14 08:54

Vad är det för förstärkare? Det kan gå att hoppa över slutsteget genom tjuvkoppling på något ställe. Buffertsteg kan det redan sitta innan slutsteget. Högnivå till lågnivå klaras i regel med bara två motstånd per kanal.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-02-14 10:55

Bild
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-14 11:05

AndersP skrev:Bild

Snyggt ritat!

Man kan behöva öka 50-ohmarn till kanske 100 ohm, om man inte har så hög effekt i slutsteget.

Som det är kopplat ger konstruktionen ca 1,4 V vid klippnivå för en förstärkare som ger 100 W i 8 ohm.

PS. Aha, det är Linkwitz som ritat! Det förklarar saken!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-02-14 11:32

Vadårå? Jag kan rita jättefint faktiskt :lol:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
hi-fi

Inläggav hi-fi » 2013-02-14 12:47

hej tack för alla snabba svar :) min förstäkare är en Onkyo cr 315 medveten om att det inte är den bästa men är väldigt glad i den. jag har haft uppe den och tittat då det fanns en lågnivå utgång för bas på den, problemet var att den bestod av någon form av transformator som var kopplad till högnivå... Kan ju också tillägga att jag är student så berättar det ju lite om min budget :D
/Henrik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-14 12:53

Har du provat att ansluta den rakt på högtalarkontakterna och ställa ned volymkontrollen på högtalaren? Då får du gissningsvis samma koppling som bilden med motstånden som AndersP visade.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-14 14:00

Det låter vettigt att testa det Per föreslår. Visst, går det att ta sig in i det trånga höljet och meckla.... Här är servicemanualen.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... cr-315.pdf

I manualen ser det ut som de båda med rött inringade utgör förbindelsen mellan försteg och slutsteg. Där skulle det kunna gå att sno signalen från försteget och leda ut till ett par kontakter.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... CR-315.jpg

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-14 14:04

Fast det är inte att rekommendera- om du kommer åt volymkontrollen av någon orsak riskerar du grilla ingångsteget på efterkommande förstärkare.

Du bör sätta en spänningsdelare.

Det brukar gå att hitta högnivå-lågnivå adapters till bilstereos som gör detta i ritningen, kostar max en hundring för en stereo.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-14 14:05

rikkitikkitavi skrev:Fast det är inte att rekommendera- om du kommer åt volymkontrollen av någon orsak riskerar du grilla ingångsteget på efterkommande förstärkare.

Det är sant, men jag tänkte mest att prova idén utan att lägga ut en krona.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hi-fi

Inläggav hi-fi » 2013-03-04 03:45

hej tack för all hjälpen den har numera preout det var skrattretande hur enkelt det var att koppla in sig behövde inte göra mer än att ta av chassit för att se anslutningen :D mvh Henrik

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-09 19:32

Det här vill jag se bilder på!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hi-fi

Inläggav hi-fi » 2013-03-09 20:32

det ska fixas även göras lite snyggare :)
:D

Användarvisningsbild
hi-fi

Inläggav hi-fi » 2013-07-20 02:11

hej sorry för att det har gått en tid men har varit mycket på jobb! jag har som sagt fått pre out att fungera. jag har dock två problem det ena är att tv mottagaren blev grillad när den kopplades in i förstärkaren mätte och såg att det var späningskilnad i mellan dem :/ sen så har jag beställt hem xlr kontackter till förstärkaren då mina aktiva högtalare har det. så då är frågan finns det en enkel lösning för att få balancerat ut ur förstärkaren :) ber så mycket om ursäkt för stavningen jag e dyslektiker och stavningsprogramet la av :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-20 14:28

AndersP skrev:Bild

Det där går väldigt obra om man har ett bryggat slutsteg...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-20 14:31

Hur vanligt är det med internt bryggade slutsteg? Och hur vanligt är det att de är effektsvaga?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-20 14:52

hi-fi skrev:hej sorry för att det har gått en tid men har varit mycket på jobb! jag har som sagt fått pre out att fungera. jag har dock två problem det ena är att tv mottagaren blev grillad när den kopplades in i förstärkaren mätte och såg att det var späningskilnad i mellan dem :/ sen så har jag beställt hem xlr kontackter till förstärkaren då mina aktiva högtalare har det. så då är frågan finns det en enkel lösning för att få balancerat ut ur förstärkaren :) ber så mycket om ursäkt för stavningen jag e dyslektiker och stavningsprogramet la av :P

Jag har gjort samma sak. I mitt fall berodde det på att TVn fick jord från centralantennen och datorn jag kopplade den till hade skyddsjord. Har du centralantenn till TV kan de lösas med en sån där liten isoleringsplopp som bryter jorden som kommer via antennsladden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-20 14:55

tvett skrev:Hur vanligt är det med internt bryggade slutsteg? Och hur vanligt är det att de är effektsvaga?

Alltså det var en generell kommentar. Enligt servicemanualen verkar det inte vara bryggat.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-20 14:56

Svante skrev:
tvett skrev:Hur vanligt är det med internt bryggade slutsteg? Och hur vanligt är det att de är effektsvaga?

Alltså det var en generell kommentar. Enligt servicemanualen verkar det inte vara bryggat.

Min undran var generell den med, för andra som ser denna tråd och funderar på att göra likadant.
/J

Cygnus resurectum

Återgå till DIY-forum