Fårull Tvättad från gård bra dämpmaterial ??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Fårull Tvättad från gård bra dämpmaterial ??

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-17 15:14

Min mamma jobbar på en stor gård och dom har både får och getter och mejeri.

Så tänkte köpa otvättat från gården och tvätta detta själv för hört att det ska vara grymt som dämpmaterial till mitt subwoofer bygge.

Måste man karda ut ullen eller räcker det att tvätta för borde
väll ha samma egenskaper ändå när man packar tätt i lådan.

Hur mycket ska jag beräkna till slutna lådor ca: 115 liter per/låda
och är 2 stycken som ska fyllas.

Sa 4-5 kg till mamma och imorgon skulle hon ge svar på pris och
dom hade säckar med fårull tillövers sa hon.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-07-17 15:43

Låter mycket intressant!

Min tanke med armefiltar som dämpning var en återvändsgränd!
Spännande att höra vad de tar för detta per kg.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-17 16:09

Jag tror den måste kardas för att få spänst nog att fylla ut utan att ramla ihop i klumpar.

Så här såg det ut när jag skaffade ull till ett bygge, ull, tvättad tre gånger i ljummet vatten i hink med fintvättmedel, skölja, skölja och sedan på tork:

Bild

Sedan karda och karda:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-07-17 16:12

Stinker dock något förbaskat. :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-07-17 16:15

Som vanligt då. Inga genvägar... :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-17 16:18

Alexi skrev:Stinker dock något förbaskat. :(

Inte så hemskt farligt när man tre gånger tvättat och sköljt ur det mesta av ullfettet.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-07-17 16:26

paa skrev:
Alexi skrev:Stinker dock något förbaskat. :(

Inte så hemskt farligt när man tre gånger tvättat och sköljt ur det mesta av ullfettet.
Nä, fast under tvätt/tork processen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-17 17:19

paa skrev:Jag tror den måste kardas för att få spänst nog att fylla ut utan att ramla ihop i klumpar.

Så här såg det ut när jag skaffade ull till ett bygge, ull, tvättad tre gånger i ljummet vatten i hink med fintvättmedel, skölja, skölja och sedan på tork:

Bild

Sedan karda och karda:

Bild

Det där såg juh riktigt snygg ut efter tvätten ska erkännas.

Var hittar man kardorna då och är dom dyra ??

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-17 17:47

Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2013-07-17 19:51

Tjena! Jag har testat lite med fårull i mellanregisterlådor, och upplevde där en klar förbättring mot fabrikstillverkad dämpvadd. Alla tendenser till burkigt ljud försvann, jag är mycket nöjd. Vet dock inget om hur det beter sig med bas.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-17 20:01

Andr82 skrev:Tjena! Jag har testat lite med fårull i mellanregisterlådor, och upplevde där en klar förbättring mot fabrikstillverkad dämpvadd. Alla tendenser till burkigt ljud försvann, jag är mycket nöjd. Vet dock inget om hur det beter sig med bas.

Jag har "fått för mig" följande efter att ha läst lite artiklar och inlägg här och där:
1. Ull och glasull dämpar likvärdigt, möjligen men någon liten fördel för ull om det är "rätt" kvalitet (med avseende på struktur).
2. Ull isotermiserar lite sämre än glasull eftersom ullfibrerna leder värme sämre än glas och ullen har lägre densitet (vilket är en bra egenskap för det man brukar använda ull till).
3. Plastull dämpar sämre, men isotermiserar ok.

Själv skulle jag, om jag fick välja fritt, använda glasull eller plastull till baslådor och ull till fullregisterlådor och toppar. Ull är också mysigt med hög "feelgood faktor. Man nästan känner att lådan har det bra...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-07-17 20:16

DQ-20 skrev:
Andr82 skrev:Tjena! Jag har testat lite med fårull i mellanregisterlådor, och upplevde där en klar förbättring mot fabrikstillverkad dämpvadd. Alla tendenser till burkigt ljud försvann, jag är mycket nöjd. Vet dock inget om hur det beter sig med bas.

Jag har "fått för mig" följande efter att ha läst lite artiklar och inlägg här och där:
1. Ull och glasull dämpar likvärdigt, möjligen men någon liten fördel för ull om det är "rätt" kvalitet (med avseende på struktur).
2. Ull isotermiserar lite sämre än glasull eftersom ullfibrerna leder värme sämre än glas och ullen har lägre densitet (vilket är en bra egenskap för det man brukar använda ull till).

Själv skulle jag, om jag fick välja fritt, använda glasull eller plastull till baslådor och ull till fullregisterlådor och toppar. Ull är också mysigt med hög "feelgood faktor. Man nästan känner att lådan har det bra...

/DQ-20

Ull känns också bra till absorbenter på väggarna. Glasull känns onyttigt. Eller så.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-17 20:20

Svensk fårull till högisar . . . blaha blaha, renaste Kaschmirull skare´va . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-17 20:26

Tror att den inte gör så stor nytta i en baslåda. Däremot dämpar 30cm fårull 99% av bakvågen ner till 300Hz enligt den gode Tyland och jag tycker mig ha sett att det resultatet bekräftats i några trådar här. Ull är ju gott för en del insekter och någon föreslog behandling med radar före applicering i högtalarlådan... men sluten låda bör ju inte vara något problem - de måste ju komma in för att kunna göra någon skada. Har en säck liggande sedan många år... undrar om jag törs öppna den? ;)

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-17 20:50

paa skrev:http://vavbutiken.se/product_info.php?products_id=821

http://www.dengamlaskolan.webshoponline ... ardor.aspx

Hemslöjdsaffärer kan ha, om det finns några sådana kvar?

Med tanke på kostnaden på kardorna + allt jobb det blir med
att karda allt.

Så tror jag står över detta och går på glasull istället.

Tänkte att det skulle räcka att tvätta enbart och detta gör att
jag ändrar mig på mitt val.

Är det skillnad på glasull också ??

Tänkte köpa från Byggmax isådanafall och rekommendera
gärna med länk till deras sida.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-07-18 00:08

Tänk bara på att högtalarna inte är malsäkra med fårull.

Malen går ej på mineralull eller plastull. :D

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-07-18 09:52

Jocke skrev:Tror att den inte gör så stor nytta i en baslåda. Däremot dämpar 30cm fårull 99% av bakvågen ner till 300Hz enligt den gode Tyland och jag tycker mig ha sett att det resultatet bekräftats i några trådar här. Ull är ju gott för en del insekter och någon föreslog behandling med radar före applicering i högtalarlådan... men sluten låda bör ju inte vara något problem - de måste ju komma in för att kunna göra någon skada. Har en säck liggande sedan många år... undrar om jag törs öppna den? ;)

Jag tror att insektsproblematiken är överdriven, tills jag blir motbevisad! Inga av mina ullmattor, plädar mm har spår av djurattacker!
Sedan tror jag även att okardad ull har fullgoda akustiska egenskaper. Fortsatt intresserad!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-18 09:59

KorkSniff skrev:
Jocke skrev:Tror att den inte gör så stor nytta i en baslåda. Däremot dämpar 30cm fårull 99% av bakvågen ner till 300Hz enligt den gode Tyland och jag tycker mig ha sett att det resultatet bekräftats i några trådar här. Ull är ju gott för en del insekter och någon föreslog behandling med radar före applicering i högtalarlådan... men sluten låda bör ju inte vara något problem - de måste ju komma in för att kunna göra någon skada. Har en säck liggande sedan många år... undrar om jag törs öppna den? ;)

Jag tror att insektsproblematiken är överdriven, tills jag blir motbevisad! Inga av mina ullmattor, plädar mm har spår av djurattacker!
Sedan tror jag även att okardad ull har fullgoda akustiska egenskaper. Fortsatt intresserad!

I sluten låda lär det ju inte bli några problem med skadedjur om man inte stänger in dem från början... Jag röjde i morsans förråd i går och i en kartong fanns olika tyger och yllet var helt fördärvat efter 7 år i torr och uppvärmd källare.. :(

Tror så där i allmänhet på att använda ett par tre olika dämpmaterial med lite olika egenskaper.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-07-18 11:04

KorkSniff skrev:
Jocke skrev:Ull är ju gott för en del insekter och någon föreslog behandling med radar före applicering i högtalarlådan... men sluten låda bör ju inte vara något problem - de måste ju komma in för att kunna göra någon skada. Har en säck liggande sedan många år... undrar om jag törs öppna den? ;)

Mal verkar vara lite generellt ovanligt idag.
Men jag har faktiskt bott ett tag på ett ställe, ett rätt gammalt hus, där det fanns mal.
Förutom att dom flaxade iväg ibland var deras framfart i övrigt ganska tydlig när jag
såg hålen i lite sockor och annat av ylle som jag hade. :?

Men annars tror jag inte att jag haft mal i något som helst av de övriga boenden jag
har provat runt bland, i min 31-åriga bostadskarriär.

Men egentligen var mitt "mal-inlägg" mest lite skämtsamt. :)
Jag är själv intresserad av att prova att dämpa med fårull i något högtalarbygge i framtiden.

Och att tvätta "egen" ull kan ju inte vara något magiskt med. Det gjordes väl i
varenda bondgård för 100 år sen, kan jag tänka.
Så det måste man ju fortfarande kunna göra.
Frågan är väl kanske mest om det är lönsamt att göra det själv.
Eller om man hellre jobbar en övertidstimme extra på sitt jobb och köper färdig ull.
Men det är ju rätt kul, och redigt DIY att göra precis allt själv.

Man kan väl också samla ihop sågspån och pressa sina egna spånskivor. :D

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-18 11:19

KorkSniff skrev:

Men att chansa att det ska fungera är också nått som
kan bli extra kostnad för en annan.

Om det inte fungerar så måste lådornas topp skruvas av och ta ut
dämpmaterialet och då vågar man inte heller limma dessa från början.

Som han som gjort detta med kardad ull är det självklart
att denna ullen är spänstigare mot den okardade
ullen som är mer kompakt med med luftfickor.

Så då är frågan hur påverkar denna kompaktare ullen om
man packar den till toppen som säkert gör att det går mer av
ullen mot den kardade spänstiga ullen.

Ingen som jobbar inom akustik som har koll på detta ??

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-18 11:46

Läs gamla trådar här om dämpmaterial - det finns rätt ambitiösa mätningar! :)

Här är ett material som det snackats gott om och som bla annat används av Troels: http://monacor.co.uk/products/speakerbuilding-dampeningfoam/vnr/127880/

De här materialen är i stort sett samma: Acusto-Q (finns en tråd om), dacron, polyestervadd, fleece...

Hönsnät är inte så dumt på att hålla lösull på plats men man kan ju tänka sig att bädda in den i en fleecefilt eller ett polyestertäcke också... lätt att nästa fast den med garn och stoppnål.

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-19 10:51

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Vad är Plastull ??

Hittar Glasull & Stenull när man söker på bygghandeln.

Vilken av dessa är bäst att använda i i slutna byggen ??

Tänkte att närmast elementet ska jag använda dämpull som
en skyddande hinna mot byggisoleringen och elementet.

Hur mycket ska man fylla en sluten konstruktion ??

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-19 18:38

KorkSniff skrev:

Finns en svensk tillverkare som använde basar med genomskinliga membran.
Deras problem var mycket reella.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-19 20:26

Numera pensionär.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2013-07-20 21:32

aisopos skrev:Man kan väl också samla ihop sågspån och pressa sina egna spånskivor. :D

Nu börjar det likna nåt! :lol:

För den där tid och pengar inte är någon trång sektor.

Återgå till DIY-forum