Absorbentskrälle!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Absorbentskrälle!

Inläggav Naqref » 2004-04-09 16:34

Haj!

Har diyat lite lätt i det fina vädret! Många vill ha lite mer absorbtion i sina rum men kan inte försaka estetiken. Det gnälls och ojjas över hur fult det blir om man pillar in ett uns av extra absorbtion i rummen. Buhuhu vad fult det blir låter det nästan! Sådant gnäll kan man inte stå ut med i längden! Då är det läge att lägga in något som liknar ett motbevis då. :)

Det jag har gjort idag är bara en liten del av vad man kan göra och det har väldigt marginell effekt ensamstående men tar man och dubblar detta några gånger så börjar det ge effekt! Kostnaden var låg ( i mitt fall gratis då jag hade alla delar över). Nämnas bör också att absorbenten inte tar primärreflexer utan hjälper bara till att sänka efterklangstiden genom att dämpa sådana ljud som har studsat många gånger. Då behöver man mycket absorbtion och yta men som sagt många bäckar små. :)

Bild
Man börjar med att ta ett st soffbord från IKEA. Behöver inte vara just detta men det stod redan i mitt lyssningsrum så då tyckte jag det var lämpligt! :)

Bild
Sen behöver man lite verktyg. Ett är utelämat här dock.

Bild
Några stålstänger för trädgårdsbruk i rabatter för att staga upp blommor och dylikt. 5mm tjocka överdragna med grön PVC. Dessutom lite dämpmaterial... i Mitt fall 45mm tjock Rockwool.

Bild
Man kapar till stängerna till rätt längd. Kan göras med en bänkplåtsax som här eller med vinkelslip eller bågfil. Något rörigt här märker jag. :) Skeden är inte till för fika i mekrummet utan för att sleva upp spackel. Bra med engångsskedar då. Används inte just till detta projekt dock.

Bild
Måste kolla så att man inte borrar igenom. :)

Bild
Sedan så borrar man så långt ner som man vågar ( i mitt fall 5mm in från nederkanten) på ramen på bordet från insidan.

Bild
Testmontering av stängerna!

Bild
Så pillar man dit dämpmaterialet och sätter dit stängerna igen. Man bör nog klä in rockwoolen i tyg av några skäl. Dels så kommer man inte åt den om man oavsiktligen har händerna under bordet, dels så håller det troligen längre och så slipper man eventuellt friflygande rockwoolpartiklar.

Bild
Voilá! Det färdiga resultatet! Någon som tycker att det ser mycket fulare ut nu än i den första bilden? :wink:

Som sagt så gör detta ensamt inga enorma skillnader men som en del bland mer omfattande akustiska åtgärder så kan det bidra lite. Och det blev ju inte dyrt eller ful och snabbt gick det oxå. Ca 30 minuter max med framplockande och undanstädande.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-04-09 18:37

Men fanken Nagref,varför sätter du alla hobbyHifiister i arbete på detta vis?

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-04-09 18:49

:lol: du e rolig Naqref :D Jag märker ingen skillnad mellan sista och första bilden :wink: vilket lyx att använda guldborrar :!:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-04-09 18:54

Kan killen ha lagt om golvet? 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-09 20:11

Varför jag sätter hobbyister i arbete? Det gör jag inte... det är ju frivilligt om man vill testa! :wink:

ang golvet: vädret blev finare och finare idag så jag flyttade snabbt ut från uterummet till världen utanför!

ang guldborrarna: Visst är det läckert med gyllene titannitridbehandlade saker! :)

Och när det gäller verkan så är den liten men man har oftast mycket mer saker som man kan pilla med. Har man ett stort soffbord och två sidosoffbord så har man redan där en mycket större yta. Sedan kan man gå på stolar och soffor (det är mitt nästa projekt.... där kan man fylla ordentligt! ). Min hifi-bänk lär oxå bli moddad så småningom. Finns massvis av ställen man kan pilla dit 'osynlig' dämpning som inte gör så mycket ensamt men där den samlade summan kan göra mycket. :)

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-04-09 20:47

det är ju frivilligt om man vill testa
och det säger du nu 8O står med borren i högsta hugg.
så har man redan där en mycket större yta.
Tänkte bygga ett riktigt stort soffbord nu. Kanske ett tiotal kvadrat :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-09 21:43

Riktigt sött måste jag säga! :D

min första tanke var givetvis "synd på det fina bordet..." ;)

Vackert, man kanske ska skaffa några soffbord dårå (jobbar som möbelförsäljare samtidigt som jag pluggar....)

mvh Jocke

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2004-04-10 09:24

Jattebra, då slipper man få extra ont i huvudet när man hamnat under bordet så att säga....

Frågan är hur man gör med soffbord av glas eller som bara har en massiv skiva utan kanter :wink:

/MI

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-04-10 11:25

hm i soffan får det ju plats stora mängder med nått , skulle detgöra nån skillnad om man fyller hela urymmet under/i soffan ? det ärju säkert 0.5 m^3

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-11 16:14

evil santa: troligen så skulle det göra något! :wink:

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2012-04-25 12:05

Någon märkbar skillnad på ljudupplevelsen?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-25 12:27

Några mätningar? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-04-25 14:59

Jasså denna gammtråd har vaknat :o

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2012-04-25 15:18

Oj, jag såg inte att det stod 2004 :oops:
Frågan är iofs intressant fortfarande.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-05-10 16:26

Ondjultomte skrev:hm i soffan får det ju plats stora mängder med nått , skulle detgöra nån skillnad om man fyller hela urymmet under/i soffan ? det ärju säkert 0.5 m^3

Jag "lyckades" pula upp en hel madrass bak i min Mio soffa :lol:
Bild

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-07-17 19:33

Hemma med hosta, snuva och lite feber. Vad gör man då? Eftersom jag ofta suttit och bölat över synliga akustikfix hemma hos mig och på olika forum, precis som trådskaparen nämnde initialt, har jag nu gett mig på min soffa. Ryggstödet är ihåligt och vibrerar skönt i takt med vissa basfrekvenser och förstärker dessa, dock påverkar det ljudet negativt. Knökade helt sonika in två täcken samt två kuddar i det som jag hade hemma. Måste säga att det gav en helt märkbar effekt. Problemfrekvenserna har minskat och ljudbilden har städats upp en del. Det finns säkert utrymme att knö in lika mycket material till i soffan och när jag kommer över mer skall det knös för kung och fosterland, förhoppningsvis leder detta till ännu bättre effekt!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-17 20:20

Hahahaha, nu börjar det gå till överdrift här :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-07-17 20:23

zartok skrev:Hahahaha, nu börjar det gå till överdrift här :D

Jag tycker underdrift! ;-)

Kostade ingenting och tog kanske sammanlagt 15min i anspråk. Tycker det var en bra investering med tanke på förbättringen:-).

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-07-17 21:34

Bra endå att dessa trådar kommer till liv i bland, har ett par rum som det är svårt att höra varandra om man är fler än 2 personer, så kanske testa och se om jag kan få en förbättring.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-07-17 21:39

Det tror jag alldeles säkert. Sådana rum är jobbiga att vistas och prata i.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-07-25 21:52

Jag har testat med liknande lösning på mitt kontor (dämp under möbler). Man blir ju inte av med direkt eko så som tak osv men en del efterklang försvinner allt. Väldigt smidig metod dock som jag varmt rekommenderar. Jag körde med självhäftande ullfilt som var väldigt enkel att applicera. Blir definitivt billigare med ovan lösning och kommer prova det i vardagsrummet. Kommer nog klä in det md tyg dock för att göra det petsäkert för barn.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-07-26 13:48

Själv har jag nu knökat hela ryggstödet samt de båda armstöden fulla. Skillnaden är ganska stor mot innan tycker jag. Alla resonanser är inte borta och de frekvenser som var "problem" innan finns kvar, dock i mycket mindre utsträckning.

Vad är teorin bakom detta? För soffan agerar väl inte absorbent eller? Eller har jag bara dämpat vibrationerna i soffan? Kunde jag lika gärna stagat upp soffan i så fall?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-07-26 14:10

Soffan blir en absorbent. Just soffor är tacksamma att stoppa in mycket dämpmaterial i. De är kanske inte så effektiva men det är ju en billig och osynlig åtgärd som dämpar en bit lägre än vad tunna paneler på väggarna gör.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-07-26 14:31

Bjorn_ skrev:Jag har testat med liknande lösning på mitt kontor (dämp under möbler). Man blir ju inte av med direkt eko så som tak osv men en del efterklang försvinner allt. Väldigt smidig metod dock som jag varmt rekommenderar. Jag körde med självhäftande ullfilt som var väldigt enkel att applicera. Blir definitivt billigare med ovan lösning och kommer prova det i vardagsrummet. Kommer nog klä in det md tyg dock för att göra det petsäkert för barn.

Finns några firmor som gör "dämpande" bord för offentlig miljö med frästa spår under skivan som sedan är övertäckt med en tunn ullfilt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-07-26 14:45

Naqref skrev:Soffan blir en absorbent. Just soffor är tacksamma att stoppa in mycket dämpmaterial i. De är kanske inte så effektiva men det är ju en billig och osynlig åtgärd som dämpar en bit lägre än vad tunna paneler på väggarna gör.

Du menar att främst då de låga frekvenserna tar sig igenom plywoodskivan, genom dämmaterialet, sen ut genom pywoodskivan på andra sidan och absorberas på så sätt?

Men det här med att min soffa vibrerade vid vissa frekvenser då?

Säkert möjligt att det varit mycket effektivare att bygga stora absorbenter i alla hörn i mitt rum men med tanke på kostnad, tidsåtgång och resultat är jag väldigt nöjd. Varför har jag inte gjort det här tidigare frågar man sig :-).

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Absorbentskrälle!

Inläggav aisopos » 2013-07-27 09:43

Naqref skrev:Bild
Man börjar med att ta ett st soffbord från IKEA. Behöver inte vara just detta

Jag misstänker att du kanske blir lite sur, om jag tar just detta ... ;)

Återgå till DIY-forum