Har diyat lite lätt i det fina vädret! Många vill ha lite mer absorbtion i sina rum men kan inte försaka estetiken. Det gnälls och ojjas över hur fult det blir om man pillar in ett uns av extra absorbtion i rummen. Buhuhu vad fult det blir låter det nästan! Sådant gnäll kan man inte stå ut med i längden! Då är det läge att lägga in något som liknar ett motbevis då.

Det jag har gjort idag är bara en liten del av vad man kan göra och det har väldigt marginell effekt ensamstående men tar man och dubblar detta några gånger så börjar det ge effekt! Kostnaden var låg ( i mitt fall gratis då jag hade alla delar över). Nämnas bör också att absorbenten inte tar primärreflexer utan hjälper bara till att sänka efterklangstiden genom att dämpa sådana ljud som har studsat många gånger. Då behöver man mycket absorbtion och yta men som sagt många bäckar små.

Man börjar med att ta ett st soffbord från IKEA. Behöver inte vara just detta men det stod redan i mitt lyssningsrum så då tyckte jag det var lämpligt!

Sen behöver man lite verktyg. Ett är utelämat här dock.

Några stålstänger för trädgårdsbruk i rabatter för att staga upp blommor och dylikt. 5mm tjocka överdragna med grön PVC. Dessutom lite dämpmaterial... i Mitt fall 45mm tjock Rockwool.

Man kapar till stängerna till rätt längd. Kan göras med en bänkplåtsax som här eller med vinkelslip eller bågfil. Något rörigt här märker jag.

Måste kolla så att man inte borrar igenom.

Sedan så borrar man så långt ner som man vågar ( i mitt fall 5mm in från nederkanten) på ramen på bordet från insidan.

Testmontering av stängerna!

Så pillar man dit dämpmaterialet och sätter dit stängerna igen. Man bör nog klä in rockwoolen i tyg av några skäl. Dels så kommer man inte åt den om man oavsiktligen har händerna under bordet, dels så håller det troligen längre och så slipper man eventuellt friflygande rockwoolpartiklar.

Voilá! Det färdiga resultatet! Någon som tycker att det ser mycket fulare ut nu än i den första bilden?

Som sagt så gör detta ensamt inga enorma skillnader men som en del bland mer omfattande akustiska åtgärder så kan det bidra lite. Och det blev ju inte dyrt eller ful och snabbt gick det oxå. Ca 30 minuter max med framplockande och undanstädande.