Scan-speak bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanA

Scan-speak bygge

Inläggav StefanA » 2005-09-30 23:17

Hej. Jag har varit och läst mycket på forumet men nu kände jag att jag var tvungen att regga mig för att förhoppningsvis få svar på några frågor.
Jag kan börja med att berätta att jag länge har varit intresserad av ljud men jag har bara byggt i bilar än så länge förutom att jag och farsan byggde ett par hemhögtalare när jag var 14år(Byggsats från Hobbex som lät skit!). Ni kan se lite av mina bilbyggen här: http://hem.passagen.se/stefanslk

Men nu har jag bestämt mig för att bygga hemma-hörtalare igen. Först tänkte jag bygga dom här: http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/SP95.htm

Men sen var jag hos den lokala ljudaffären och då fick jag provlyssna på dessa: http://www.gamutaudio.com/L3.htm
Jag blev mycket imponerad av ljudet från dom. Men jag har inte lyssnat på nån annan högtalare i den prisklassen (50 000kr) så jag vet inte hur bra dom egentligen är. :?:

Nu har jag hittat dom här som jag har tänkt bygga istället för dom andra: http://www.audiokit.it/ITAENG/KitDiffusori/ScanAudiocomp/Ultimo/Ultimo.htm. Men diskanten kostar ju betydligt mycket mer än den jag först tänkte använda så jag undrar om det är stor skillnad? Jag har läst att många är skeptiska till Ringradiatorn men jag har sett att många dyra (= bra?) högtalare använder den så den måste ju vara bra!

Sen är ju filtret väldigt viktigt och där förstår jag inte mycket! Jag skulle gärna vilja veta vad ni tror om delningsfiltret i den där Ultimo-högtalaren. Kanske det är nån här som har byggt den? Tycker ni att mätningen ser bra ut?

Jag har redan börjat bygga lådorna så nu skulle jag bara vilja ha några tips på vilken av dessa högtlare jag ska bygga.

Tack på förhand! / Stefan

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2005-10-03 10:11

Hej

Jag såg längre ned på sidan att det fanns en snik-variant. Kanske du skulle börja med den ifall lådan inte blir snygg eller om du vill bygga nytt om ett tag igen. Du kan ju börja höra med företaget som säljer satserna om hur filtr + frekvensgången ser ut för denna billighets-sats (även off axis). Annars såg frekvensgången mycket bra ut även om basfallet vid 50hz var ganska stort. Själv hade jag nog valt en något lägre basavstämning och därmed en lägre och flackare kurva.

Penultimo (Variante Audiokit)

1) Sostituire il Tweeter Scan Speak R2904-7000 con il più economico Vifa XT25TG-30/04 (XT 300) Change R2904- 7000..with cheap Vifa XT25TG-30/04 (XT300)

mvh
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
lilltroll

Filter

Inläggav lilltroll » 2005-10-04 00:30

"Non-Resonant Linked Impulse (NRLI) crossover philosophy"
"To allow this brain to work at optimum level, the nerve system must relay the information without loss to the drivers. We therefore use only the highest quality internal cabling and connectors, carefully selected for their ability to relay information to and from the NRLI without loss of information. And the result is a dynamic time integration of multiple drivers resulting in unparalleled coherency, three-dimensionality, musicality…"

Sånt här roar mig makalöst mycket 8)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-04 00:45

... men det var jäkligt ambisjösa billjudsbyggen.

Speglarna i baslådan, var de speciellt tåliga varelser, eller är det vanliga IKEA speglar?

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2005-10-04 00:53

Prozac skrev:Hej

Jag såg längre ned på sidan att det fanns en snik-variant. Kanske du skulle börja med den ifall lådan inte blir snygg eller om du vill bygga nytt om ett tag igen. Du kan ju börja höra med företaget som säljer satserna om hur filtr + frekvensgången ser ut för denna billighets-sats (även off axis). Annars såg frekvensgången mycket bra ut även om basfallet vid 50hz var ganska stort. Själv hade jag nog valt en något lägre basavstämning och därmed en lägre och flackare kurva.

Penultimo (Variante Audiokit)

1) Sostituire il Tweeter Scan Speak R2904-7000 con il più economico Vifa XT25TG-30/04 (XT 300) Change R2904- 7000..with cheap Vifa XT25TG-30/04 (XT300)

mvh

Tack för tipset! Men jag är ganska säker på att det blir den dyra Scan-Speak diskanten. Lådan kommer att bli snygg för jag har redan lagt ner så många timmar så jag kommer inte att ge mig förrän dom ser bra ut! :wink: Och eftersom jag lägger ner mycket tid på lådorna så vill jag vara säker på att jag använder bra element.

Användarvisningsbild
StefanA

Re: Filter

Inläggav StefanA » 2005-10-04 00:54

lilltroll skrev:"Non-Resonant Linked Impulse (NRLI) crossover philosophy"
"To allow this brain to work at optimum level, the nerve system must relay the information without loss to the drivers. We therefore use only the highest quality internal cabling and connectors, carefully selected for their ability to relay information to and from the NRLI without loss of information. And the result is a dynamic time integration of multiple drivers resulting in unparalleled coherency, three-dimensionality, musicality…"

Jag förstår inte så mycket av det där men det låter bra! :D

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2005-10-04 00:59

lilltroll skrev:... men det var jäkligt ambisjösa billjudsbyggen.

Speglarna i baslådan, var de speciellt tåliga varelser, eller är det vanliga IKEA speglar?

Speglarna är helt vanliga som jag köpte hos en glasfirma. Men jag måste erkänna att det gick sönder en spegel innan jag hade byggt klart lådan.... Men när lådan är klar och speglarna sitter med ett bra lim så går dom inte sönder om man inte har byggt lådan för ostabilt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Filter

Inläggav IngOehman » 2005-10-04 01:00

lilltroll skrev:"Non-Resonant Linked Impulse (NRLI) crossover philosophy"

Lyteskomik.

Ibland tycker sådant är lite kul, men för det mesta tycker jag det mest är tragiskt. Kan möjligen förstå att andra tycker att det är kul dock.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2005-10-04 09:26

Tack för tipset! Men jag är ganska säker på att det blir den dyra Scan-Speak diskanten. Lådan kommer att bli snygg för jag har redan lagt ner så många timmar så jag kommer inte att ge mig förrän dom ser bra ut! Och eftersom jag lägger ner mycket tid på lådorna så vill jag vara säker på att jag använder bra element.

Kollade lite på billänkarna och inser att du hållit i en hammare förut. Jag tycker ändå du skall kolla upp off-axis egenskaperna innan du betalar x antal laxar för en byggsats men helst provlyssna förstås. Har du kollat upp Orion? Den kan du säkert provlyssna hos nån som byggt den.

http://www.linkwitzlab.com/orion_ec.htm

Ett antal "recept" finns på länken nedan, vet flera som är nöjda med de byggena.
http://home.hetnet.nl/~geenius/

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2005-10-04 11:30

Orion ser väldigt bra ut men "problemet" är att lådorna nästan är klara. Jag ska fräsa ut hålen för elementen nu. Men om jag inte blir nöjd med dom här högtalarna så får jag bygga Orion nästa gång. :wink:

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2005-10-04 15:15

Jahaja, är lådorna nästan klara så får du köra med de elementen och det filter de är avsedda för. Annars kommer det inte bli så bra det kan bli.

Det du har kvar att fundera på är längre bas-rör för en flackare basavstämning (beror på vad som passar i ditt lyssningsrum)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-04 15:41

just dom där elementen använder ju tony gee till sin Optimo.

edit: eller ja han använder 4531 4ohm versionen..

edit: kan nog låta riktigt bra men jag är dock tveksam till en såndär lutning när diskanten har så dålig offaxis. nu verkar de dock ha tagit hänsyn till detta i konstruktionen vilket borde betyda att den spelar ett par db högre i diskantens on axis. inte så olikt carlssons konstruktioner. kansek kommer detta ge en bättre energibalans..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2005-10-04 22:37

Kraniet skrev:just dom där elementen använder ju tony gee till sin Optimo.

edit: eller ja han använder 4531 4ohm versionen..

edit: kan nog låta riktigt bra men jag är dock tveksam till en såndär lutning när diskanten har så dålig offaxis. nu verkar de dock ha tagit hänsyn till detta i konstruktionen vilket borde betyda att den spelar ett par db högre i diskantens on axis. inte så olikt carlssons konstruktioner. kansek kommer detta ge en bättre energibalans..

Jag kanske ska skippa lutningen? Och i så fall sänka nivån på diskanten en aning?
Eller är det en dålig idé?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-05 00:25

StefanA skrev:Orion ser väldigt bra ut men "problemet" är att lådorna nästan är klara. Jag ska fräsa ut hålen för elementen nu. Men om jag inte blir nöjd med dom här högtalarna så får jag bygga Orion nästa gång. :wink:

Vilken låda har du valt, och vilka element. Kan du ändra elementets placering på baffeln, eller är det redan satt?

Kanske kan hjälpa till med filter simuleringen.

PS. Själv funderar jag på hur man kan bygga ljud i en Honda S2000.
Ont om plats är det!

/Lilltroll

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-05 09:20

StefanA skrev:
Jag kanske ska skippa lutningen? Och i så fall sänka nivån på diskanten en aning?

nja du kommer behöva ett nytt filter eftersom de kommer fasa annorlunda.
proca bygg ihop det där och se, jag tror nog det kan låta riktigt bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2005-10-06 01:25

lilltroll skrev:
StefanA skrev:Orion ser väldigt bra ut men "problemet" är att lådorna nästan är klara. Jag ska fräsa ut hålen för elementen nu. Men om jag inte blir nöjd med dom här högtalarna så får jag bygga Orion nästa gång. :wink:

Vilken låda har du valt, och vilka element. Kan du ändra elementets placering på baffeln, eller är det redan satt?

Kanske kan hjälpa till med filter simuleringen.

PS. Själv funderar jag på hur man kan bygga ljud i en Honda S2000.
Ont om plats är det!

/Lilltroll

Lådan blir lite andra former än den på ritningen och elementen blir Scan-Speak 18W/8531G00 och Scan-Speak R2904/70000. Placeringen av elementen är fortfarande inte gjord, men vad har jag ut av att sätta dom annars än på ritningen? Berätta gärna!

Honda S2000 verkar vara en riktigt rolig bil! En sån skulle jag vilja provköra! :D Om du ska montera en baslåda i en sån bil så tycker jag att du ska kolla upp möjligheten att ha baslådan i kupén. Jag rekomenderar Focal Utopia 5ws. Spelar imopnerande i en portad låda på 4-5 liter! Jag provade en låda med en tiotummare i bagaget på min SLK och då fick jag inte in nån bas i bilen. Allt stannade i bagaget!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2005-10-06 01:29

Kraniet skrev:
StefanA skrev:

Jag kanske bygger dom utan lutning och har spikes som jag kan justera lutningen med? Då kan jag ju prova lite olika lutningar. :?:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-06 10:06

StefanA skrev:
Kraniet skrev:
StefanA skrev:

Jag kanske bygger dom utan lutning och har spikes som jag kan justera lutningen med? Då kan jag ju prova lite olika lutningar. :?:

ja det är ju en lösning. Men det beror lite på om du ska använda dig av beskrivningen till Ultimo. Minsta avvikelser gör att den ritningen inte gäller längre och du får göra nytt filter osv. I det fallet skulle jag nog föreslå en annan diskant (9700 tex). Då skulle jag nog också föreslå en rak låda.
Ska du bygga en Ultimo så har du dock inte så mycket val annat än att följa ritningen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2005-10-06 22:55

Jag vet att man ska följa ritningar exakt för att få bästa ljud eftersom dom som har tagit fram högtalarna oftast har mycket kunskap och har provat många filter innan dom är helt nöjda. Men jag tycker att det roliga med att bygga egna högtalare är att man själv kan välja precis hur den ska se ut och att ingen annan har likadana högtalare. :)
Så mina högtalare kommer att grunda sig på Ultimo men inte se ut som den. Jag har tänkt prova det filtret först och om jag inte blir nöjd så får jag lösa det problemet sen.

Jag bygger stabila, snygga lådor och sätter i fina element sen får nån hjälpa mig med filter om det behövs.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-07 20:11

StefanA skrev:
Lådan blir lite andra former än den på ritningen och elementen blir Scan-Speak 18W/8531G00 och Scan-Speak R2904/70000. Placeringen av elementen är fortfarande inte gjord, men vad har jag ut av att sätta dom annars än på ritningen? Berätta gärna!

Honda S2000 verkar vara en riktigt rolig bil! En sån skulle jag vilja provköra! :D Om du ska montera en baslåda i en sån bil så tycker jag att du ska kolla upp möjligheten att ha baslådan i kupén. Jag rekomenderar Focal Utopia 5ws. Spelar imopnerande i en portad låda på 4-5 liter! Jag provade en låda med en tiotummare i bagaget på min SLK och då fick jag inte in nån bas i bilen. Allt stannade i bagaget!

Ja VTEC är du nog bekannt med :D Den är ju inte direkt nedtonad i S2000 :lol:

Det gäller att placera elementen på en bra ställe på baffeln. En dålig placering kan man inte helt kompensera med hjälp av filter efteråt. Testa och lek lite med Svnates program Edge. Där kan du se vilken viktig roll det spelar.
I Svantes prog. BASTA kan man studera det ännu bättre där man kan få med elementets inverkan!

Om konstruktören har haft full koll på baffeldiffraktion så är det säkert OK, men det är många som missar detta.

Det finns säkert fler datorbaserade verktyg, men Svantes prog. är de jag känner bäst till 8)

Återgå till DIY-forum