Vad tror ni om detta elementet sb acustic SB34NRX75-6 ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

Vad tror ni om detta elementet sb acustic SB34NRX75-6 ?

Inläggav Johannes » 2013-08-18 19:50

hej på er igen. håller på att fundera vidare med mina sub bas bygge.

börjar snöa in lite på isobarik med detta sb acustic element istället för dayton rssh390h04

http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\sba\SB34NRX75-6.pdf

jag vet att ni inte gillar isobarik och inte fattar vitsen med det. men jag har suttit framför lspcad och kollat lite och det ser riktigt fintt ut med detta element

jag tänker 2 st 100liters låder med 2 st sb acustic 12 or i varje monterade kon mot kon basreflex avstämd till elementes fs på19hz 2st rör på 7,5cm i diameter och 50cm långa i varje låda.

vad tror ni ? är detta ett bra element vad är Xmax är det p-p ?

enligt data är det 22mm p-p antar att det är fullt ut och in ihopräknat
är xmax åt ett håll enbart ? i detta fall 11mm?

syftet med bygget hoppas jag på hyffsat djup och väl artikulerad bas med tyngd i. som är kvick.

har inte i som mål med att återge bas under hörselns begränsning inget infra bygge alltså.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-08-18 21:07

Kör isobarik om du vill. Testa dig fram. Gör nått roligt! Blir det skit är det inte värre än att du bygger nya lådor. :-)

En sak som är säker: sitter du och dividerar på forum hit och dit blir det inget gjort alls.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-08-18 21:12

håller med. prova så ser du.
elementen är det inget fel på, bland det bättre som finns att köpa.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-08-18 21:27

Nu när jag läser lite noggrannare så är det inte alls en compound isobaric-låda..? Utan två basar monterade rygg mot rygg..? Det blir nog bra.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-18 21:58

ja elementet ser jätte fint ut. men vad tror ni om slaglängden?'

22mm p-p = 11mm xmax ?

jag tänker mej nog kon mot kon allstå så lite luft som det kan bli mellan elementen. nackdelarna blir väl att ett element inte är lika väljudnande på baksidan antar jag. men talspoalen är 75mm och har en jätte kylning u mitten av magnten i polstycket så det bör väl inte bli blås ljud där .

men är det fördelar att montera dom rygg mot rygg allstå mageterna mot varandra ? det blir lite mer plats krävande med sånt montage

alternativet kan väl vara elemeten efter varandra i en tunnel. då kan man placera den bakre elementet så nära man vågar mot det yttre elementets magnet.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-18 22:27

sen är jag fundersam över slaglängden om den är lite liten och med 100iters låda tappar man mkt output. men när man kollar på cone exriusion på 11mm så presterar det mkt bra.

113db vid 30hz och elementet bottnar 11mm vid 33hz

detta låter för bra för att vara sant. fortfarnade enbart konarea på 500cm2 i 100liter med 11mm slaglängd.

är det nån som orkar dubbel kolla med erat basta om det stämmer detta och hur det ser ut.?

tack på förhand

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-18 23:17

Måste dividera lite innan jag beställer. Det är ju 1600kr x4
6500kr enbart element utan frakt medräknad .

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-08-19 00:33

Zaph har använt elementet och det finns mätningar:
http://www.zaphaudio.com/SB12.3/

Vet inte hur långtgående slutsatser man kan dra, men mäter det bra?

Jag tittade själv på de där elementen ett tag.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Vad tror ni om detta elementet sb acustic SB34NRX75-6 ?

Inläggav DQ-20 » 2013-08-19 01:14

Johannes skrev:jag vet att ni inte gillar isobarik och inte fattar vitsen med det. men jag har suttit framför lspcad och kollat lite och det ser riktigt fintt ut med detta element

jag tänker 2 st 100liters låder med 2 st sb acustic 12 or i varje monterade kon mot kon basreflex avstämd till elementes fs på19hz 2st rör på 7,5cm i diameter och 50cm långa i varje låda.

vad tror ni ? är detta ett bra element vad är Xmax är det p-p ?

enligt data är det 22mm p-p antar att det är fullt ut och in ihopräknat
är xmax åt ett håll enbart ? i detta fall 11mm?

syftet med bygget hoppas jag på hyffsat djup och väl artikulerad bas med tyngd i. som är kvick.

har inte i som mål med att återge bas under hörselns begränsning inget infra bygge alltså.

Alltså, "isobarik" är Linns egna version av akustiskt seriekopplade element och den förstår "vi" inte riktigt storheten i. Att seriekoppla elementen akustiskt har dock sina poänger om man inte hittar element som passar den låda man vill ha. Man kan också få en viss minskning av andratondistortionen (jämfört med ETT element) om man vänder elementen mot varandra. Elementet du nämner är främst framtaget för sluten låda på 100+ liter och driver inte en port till särskilt höga nivåer om man inte har en riktig bamselåda (ca 200+ liter). Med akustisk seriekoppling (motriktade element framsida mot framsida*) skulle man i princip klara sig med halva lådvolymen, dvs. ca 100-120 liter. Men man skulle också kunna tänka sig att planka LTS B1 och köra med en halvdämpad låda på ca 120 liter och stämma av den till ca 18 Hz eller så. Genom att låta en dimension på lådan vara ca 56 cm så kan man få ett standardrör (40 cm + 2 trattar) att verka akustiskt längre än det är och få avstämningen att hamna på 18 Hz eller så i en 120-liter låda trots att röret längd "borde" vara ca 44 cm (man brukar räkna rörets längd + längden av ena tratten) . Man får då en låda som har låg grupplöptid i registret över 20 Hz jämfört med en "traditionell" basreflexlåda men med lite extra lyft i lågbasen.

Här finns mer att läsa tack vare den förträfflige RogerGustavsson: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTS%20BAS/

En "tokversion" skulle kunna vara en sluten låda på 60 liter med mottaktskopplade element. Inte så bra verkningsgrad kanske, men litet blir det.

Du kan ju iallafall prova lite i LSPCad. Vill du ha mer traditionell basreflex finns andra element från SB som nog skulle kunna passa bättre. Lägg gärna upp bilder på dina simuleringar.

Med amatörmässiga hälsningar,

/DQ-20

* Att ett baselement som endast används för lågbas skulle vara "mer välljudande" på framsidan torde endast kunna bero på regelrätta missljud från klappande anslutningar, blåsljud eller något annat. Fram och baksida på membranet sitter ju som bekant ihop. Mottaktkopplar man med "magnetarna utåt" kommer dessutom alltid ett membran vara "rättvänt" in mot lådan ifall man oroar sig att upphängningarna skulle bete sig lite olika beroende på hur man vänder dem.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-19 06:02

Johannes skrev:Måste dividera lite innan jag beställer. Det är ju 1600kr x4
6500kr enbart element utan frakt medräknad .
skall du köra dom som 3ohm eller 12ohm det är bara en tanke .

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-19 09:38

Vet inte riktigt. Börjar undra om det ä så bra att använda ett element som är konstruerat för sluten i en br

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-08-19 10:40

det är knappast ett renodlat BR-element. Tycker snarare det ligger nånstans i gränslandet. Precis som med LTS-basen(NHT) gör parametrarna att man kan få väldigt djup bas ur en tillräckligt stor låda.

Jag har faktiskt jämfört parametrarna mot NHT-basen, och enligt mig så verkar det vara det bästa ersättningselementet för dessa.

Precis som redan sagts så är en låda runt 200 liter (effektiv volym) och en avstämning runt 17-18Hz en gångbar lösning.
Men om det sen är att föredra framför en sluten låda av liknande volym låter jag vara osagt. (något mindre kan den allt göras, ca 160liter ger Q på 0.6)

Men precis som du säger är det mycket pengar. Men det är också rejält mycket bas.
:wink:

edit: tänk på att 200 liter effektiv volym är cirka 160l med lämplig mängd dämpning. 160 liter motsvaras på samma sätt av en låda runt 130l.
Lämplig mängd beror förstås på den valda lådprincipen (BR/sluten)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-19 19:02

hmm kollade nu i sluten på 100liter med detta element. ojoj :)

snygga kurvor i lspcad minus 3db 33hz

ökar jah till dubbla volymen 200liters badkars låda så gör den ner till 34hz minus 3db

så jag fattar inte varför det rekomenderas monster låder

kurvan faller dock inte av lika snabbt .. men det är inte värt ett badkar i vardagsrummet

detta 1 element i sluten ej isobarik m.m

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-19 19:50

Johannes skrev:hmm kollade nu i sluten på 100liter med detta element. ojoj :)

snygga kurvor i lspcad minus 3db 33hz

ökar jah till dubbla volymen 200liters badkars låda så gör den ner till 34hz minus 3db

så jag fattar inte varför det rekomenderas monster låder

kurvan faller dock inte av lika snabbt .. men det är inte värt ett badkar i vardagsrummet

detta 1 element i sluten ej isobarik m.m

Rekommendationen handlar antagligen om att få ut max av elementen... Kravet på lådvolym som förhåller sig till Vas ökar snabbt med stigande Q men det går förstås att hitta trevliga lösningar som kanske inte är optimerade mot lägsta bas/högsta ljudtryck! ;)

Länge sedan jag labbade med sub och isobarik men hade en gång ett par mottaktkopplade RCF 15" i ett monter till låda som drevs av 2 bryggkopplade Sentec PA8. Höll på att riva huset så det där fick jag sluta med... :lol: Isobarik är trevligt för det ger hanterbara lådmått. Nu har jag inte gjort några direkta jämförelser men tycker att de vanligtvis spelar med större auktoritet än single-element. Det kan vara så att en dubbelt så stor låda fixar det där men jag har som sagt inte jämfört...

Återgå till DIY-forum