Johannes skrev:jag vet att ni inte gillar isobarik och inte fattar vitsen med det. men jag har suttit framför lspcad och kollat lite och det ser riktigt fintt ut med detta element
jag tänker 2 st 100liters låder med 2 st sb acustic 12 or i varje monterade kon mot kon basreflex avstämd till elementes fs på19hz 2st rör på 7,5cm i diameter och 50cm långa i varje låda.
vad tror ni ? är detta ett bra element vad är Xmax är det p-p ?
enligt data är det 22mm p-p antar att det är fullt ut och in ihopräknat
är xmax åt ett håll enbart ? i detta fall 11mm?
syftet med bygget hoppas jag på hyffsat djup och väl artikulerad bas med tyngd i. som är kvick.
har inte i som mål med att återge bas under hörselns begränsning inget infra bygge alltså.
Alltså, "isobarik" är Linns egna version av akustiskt seriekopplade element och den förstår "vi" inte riktigt storheten i. Att seriekoppla elementen akustiskt har dock sina poänger om man inte hittar element som passar den låda man vill ha. Man kan också få en viss minskning av andratondistortionen (jämfört med ETT element) om man vänder elementen mot varandra. Elementet du nämner är främst framtaget för sluten låda på 100+ liter och driver inte en port till särskilt höga nivåer om man inte har en riktig bamselåda (ca 200+ liter). Med akustisk seriekoppling (motriktade element framsida mot framsida*) skulle man i princip klara sig med halva lådvolymen, dvs. ca 100-120 liter. Men man skulle också kunna tänka sig att planka LTS B1 och köra med en halvdämpad låda på ca 120 liter och stämma av den till ca 18 Hz eller så. Genom att låta en dimension på lådan vara ca 56 cm så kan man få ett standardrör (40 cm + 2 trattar) att verka akustiskt längre än det är och få avstämningen att hamna på 18 Hz eller så i en 120-liter låda trots att röret längd "borde" vara ca 44 cm (man brukar räkna rörets längd + längden av ena tratten) . Man får då en låda som har låg grupplöptid i registret över 20 Hz jämfört med en "traditionell" basreflexlåda men med lite extra lyft i lågbasen.
Här finns mer att läsa tack vare den förträfflige RogerGustavsson:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTS%20BAS/
En "tokversion" skulle kunna vara en sluten låda på 60 liter med mottaktskopplade element. Inte så bra verkningsgrad kanske, men litet blir det.
Du kan ju iallafall prova lite i LSPCad. Vill du ha mer traditionell basreflex finns andra element från SB som nog skulle kunna passa bättre. Lägg gärna upp bilder på dina simuleringar.
Med amatörmässiga hälsningar,
/DQ-20
* Att ett baselement som endast används för lågbas skulle vara "mer välljudande" på framsidan torde endast kunna bero på regelrätta missljud från klappande anslutningar, blåsljud eller något annat. Fram och baksida på membranet sitter ju som bekant ihop. Mottaktkopplar man med "magnetarna utåt" kommer dessutom alltid ett membran vara "rättvänt" in mot lådan ifall man oroar sig att upphängningarna skulle bete sig lite olika beroende på hur man vänder dem.