Dämpning/isolering golv ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-08-07 12:21

Hittade mer detaljer om pelletsen på några engelska sidor, från tillverkaren. De har t.o.m. en skiss av produktionslinan.

Bild

Bild

Pappret körs i en typ dokumentförstörare, men inte det steget som skapar fibrer (som de gör när de tillverkar lösull). Sedan tillsätter de vatten och pressar pellets - klart. Inga tillsatser (som vid lösull). Ingen tvätt. Ingen desinficering. Jo, de tar bort metall med magnet!

Med andra ord det är bara pressat skräp. Så gaserna är alltså från papper, trycksvärta, plast och skräp och vad det nu kan växa för äckliga saker i tidningarna när de ligger i en skitig container.

De redovisar inte vad produkten innehåller.

:cry:

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-08-09 22:15

Senaste dagarna har det hänt lite. Glasullen kom i, så nu slipper jag se pelletsen och förhoppningsvis aldrig känna någon lukt från det. Igår fick jag hjälp att lägga spångolv. Sista biten lades idag.

Yeah - nu har jag äntligen golv, ...bara tak och väggar kvar :-)

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-08-25 22:36

Det går framåt. Förra veckan blev det spånskivor i taket (12mm golvspån). Vänster snetak har fått "SPU Gips". Ytterväggen har blivit reglad och fått isolering. Dags för byggplast och gips (golv + vanlig). Bild

Jag har nu skaffat ett säck Ekofiber Vind. Kommer eventuellt ha det på vinden. Ville kolla in produkten. Har bara öppnat säcken lite och tagit en snabb titt. Det luktar! Kanske en lukt som snabbt försvinner, jag vet inte. Det är ju en fuktig årstid nu, så eventuellt kan den kanske vara lite fuktig. Jag vet inte om det går så bra att manuellt fuffa upp innehållet.

Jag har en innervägg i rummet som är ihålig. Skulle vilja fylla i något, men vet inte vad. Det blir dubbelgips på råsponten, så den blir rätt styv. Hoppas inte hålrummen kan ställa till med något. Fyller nog inte i något.

//Michael

Föregående

Återgå till DIY-forum