DIY-toppar, hjälp med lådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasW

DIY-toppar, hjälp med lådor

Inläggav JonasW » 2013-08-27 17:53

Har varit sugen länge men nu ska pengar börja läggas undan och lådor byggas. Mina fyra Dayton HF 15" ska få sällskap av tre stycken toppar som blir front och center i bion.

Diskanten blir Beyma TPL150H, alltså en 150 fast med horn. Just att känsligheten ökar vet jag inte om jag hjälps av så mycket, men att man sprider mindre vertikalt skadar ju inte gällande reflexer på t.ex. golv.

Mellanregister och delvis bas ska skötas av ett AE TD12M. Ska spela riktigt fint och bör vara en fin matchning mot Beyman.

Söker alla tips och idéer ni kan ha gällande låddesignen. Baffelbredd, höjd, dubbla skivor till baffeln kanske, stagning, volym osv.

Lådan är tänkt att byggas som en sluten låda för att hålla det enkelt. Bör kunna spela ned mot 80Hz med hyfsad output om jag själv får välja. Vad kan man förvänta sig av AE 12:an i en sluten låda om den ska spela från runt 80Hz upp mot runt 1Khz eller strax över?

Som sagt, ALL hjälp mottages tacksamt :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-08-27 17:59

det här ska följas, jag kommer troligtvis också att tillverka toppar så småningom när basarna är klara.
har du fått iväg dina audio vector ännu?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-08-27 18:13

Eftersom tpl:en sprider mindre i vertikalplanet skulle jag rekommendera att du kör mtm även om det blir tre basar extra. Ska du dela passivt eller aktivt?

Oavsett så är det en helt grym diskant 8) basarna har jag tyvärr inte hört men de har ju fått väldigt goda omdömen.
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-08-27 18:13

Hur tänker du sköta delningen mellan dina fyra basar och dessa toppar? Om du delar aktivt med exempelvis ett Mini-DSP, så att du kan sätta in lite EQ i nedre delen av topparnas arbetsområde, så tror jag det vore möjligt att dela så lågt som 80 Hz. Däremot har de nog en tendens att rulla av lite för tidigt rent naturligt, i slutna lådor. IÖ skrev klokt om denna familj av AE-element, som han menar är konstruerade så att de låter blodfattigt, alltså har för lite output i värmeregistret, på grund av drivsystemets dimensionering. Men med EQ är det alltså inget jätteproblem, enligt min mening.

Jag hade, i din situation, byggt provlådor av enklare slag för att få till samverkan med väggen bakom topparna på ett för övre basregister och nedre mellanregister gynnsamt sätt. Dimensionera det hela för att använda en dämpvägg med 10-12 cm mineralull bakom högtalarna, eller kanske tunnare för att få till samverkan med baffelsteget på gynnsamt sätt. Mäta utomhus med fri rymd bakom mikrofonen, men med vägg och "golv" kring högtalarna som i det tänkta användningsområdet, så att dessa är helt inräknade i dimensioneringen.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-27 19:02

Kom ihåg att MTM inte fungerar optimalt med fjärde ordningens Linkwitz Riley-filter. Det funkar bättre med tredje ordningen, vilket ger mindre loobning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-08-27 19:39

zartok skrev:det här ska följas, jag kommer troligtvis också att tillverka toppar så småningom när basarna är klara.
har du fått iväg dina audio vector ännu?

Nej, de är inte sålda. Lite fel tid på året också att försöka sälja dom. Ska sätta ut en annons på blocket strax.

PetterPersson skrev:Eftersom tpl:en sprider mindre i vertikalplanet skulle jag rekommendera att du kör mtm även om det blir tre basar extra. Ska du dela passivt eller aktivt?

Oavsett så är det en helt grym diskant 8) basarna har jag tyvärr inte hört men de har ju fått väldigt goda omdömen.

Det blir inte en MTM pga kostnad tyvärr. Får hoppas helt enkelt att de lirar nog bra ändå. Lådorna skulle troligen bli väldigt stora också med en MTM-lösning.

Morgan skrev:Hur tänker du sköta delningen mellan dina fyra basar och dessa toppar? Om du delar aktivt med exempelvis ett Mini-DSP, så att du kan sätta in lite EQ i nedre delen av topparnas arbetsområde, så tror jag det vore möjligt att dela så lågt som 80 Hz. Däremot har de nog en tendens att rulla av lite för tidigt rent naturligt, i slutna lådor. IÖ skrev klokt om denna familj av AE-element, som han menar är konstruerade så att de låter blodfattigt, alltså har för lite output i värmeregistret, på grund av drivsystemets dimensionering. Men med EQ är det alltså inget jätteproblem, enligt min mening.

Jag hade, i din situation, byggt provlådor av enklare slag för att få till samverkan med väggen bakom topparna på ett för övre basregister och nedre mellanregister gynnsamt sätt. Dimensionera det hela för att använda en dämpvägg med 10-12 cm mineralull bakom högtalarna, eller kanske tunnare för att få till samverkan med baffelsteget på gynnsamt sätt. Mäta utomhus med fri rymd bakom mikrofonen, men med vägg och "golv" kring högtalarna som i det tänkta användningsområdet, så att dessa är helt inräknade i dimensioneringen.

Tanken var att låta Onkyo 818 sköta delningen och köra passiva filter på lådorna. Filtrena ska i så fall inte byggas på plats här utan jag ska i så fall skicka lådor med element till den som fixar filtrena.

Men det är klart, ett alternativ är ju alltid att både driva och dela aktivt och helt skippa filter. Köpa t.ex. ett Inuke NU1000DSP per låda. Då har man en 8-bands EQ per låda och kan sköta delningar, samtidigt som man får 150W i 8ohm per element.

Nackdelen där är väl andrahandsvärdet? Svårare att sälja en sådan lösning OM man nu skulle få för sig det. Nu hoppas jag dock kunna bli så pass nöjd att jag inte ska känna behov av en uppgradering på MÅNGA år, om ens det.

paa skrev:Kom ihåg att MTM inte fungerar optimalt med fjärde ordningens Linkwitz Riley-filter. Det funkar bättre med tredje ordningen, vilket ger mindre loobning.

Grekiska för mig, därför jag vänder mig till er expertis :)

Ingen som kan simulera på elementen i fråga och föreslå en låda?
Beyman, den har sin "egen" låda som jag förstått det? Den är inte i behov av en viss volym i toppen i sig? Om så är fallet så är det ju bara AE:ns volym samt form på toppen som är det viktiga antar jag.

Återgå till DIY-forum