Volym drop på en gitarrförstärkare, kan mosfet skapa det ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Acheron666

Volym drop på en gitarrförstärkare, kan mosfet skapa det ?

Inläggav Acheron666 » 2013-08-20 01:52

Halloj! Normalt skruvar jag bara HiFi ju men nu sitter jag med min kära gammla Marshall Valvestate 8200 och gråter :D

Problemet ... När den blir varm så försvinner nästan all volym och sen kommer det tillbaks nån minut för att sen försvinna och bara bli mer intensivt. Det konstiga är att när jag kör den som rent slutsteg via fx loopen så droppar aldrig volymen.

Så nu när jag provat det mesta undrar jag med er som är vana vid mosfet kretsar ... Kan dessa göra så ett sånt fel uppstår ? Om mosfet kretsarna vore dåliga borde det väl inte funka via fx loopen heller ? Dom ser inte speciellt fina ut att titta på iaf....

Har provat det mesta men hittar bara inte felet och jag har sett att det är extremt många som har samma fel på sina valvestates....

Någon som kan komma med vad som helst ? Jag är tacksam för all hjälp. Och ber om ursäkt att det gäller en gitarrstärk men det är mest mosfet info jag är ute efter nu och det kan ni bättre här än gitarrforumen. :)

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-20 02:02

Vet inte exakt om just din stärkare... Första gången jag hörde talas om MosFet var när U66 i Göteborg gjorde en gitarrstärkare med MosFet i stället för rör i slutsteget (1970-tal). Då tyckte man att transistorförstärkare för gitarr inte var på riktigt... Så jag tror att MosFetarna sitter i slutsteget. Att det fungerar att köra via FX-loopen borde tyda på att det är så... På något sätt skulle du kunna fastställa det genom att kolla av vad som händer med signalen som kommer ut från FX-loopen... Den är ju som ett brytjack mellan för och slutsteg... Jag tror det är ngt vaj med försteget... Är det rör?

Användarvisningsbild
Acheron666

Inläggav Acheron666 » 2013-08-20 02:34

Hej Jocke och tack för svar.
Jag instämmer faktiskt med dig. Det är ju inte på riktigt utan rör :) men det är min första topp jag köpte så jag vill att den ska leva vidare av ren kärlek :)

Det är ett rör i försteget men det har jag bytt flera gånger och det hjälper inte heller. Kan inte se några synliga "fel" men det är ju på något sätt relaterat till värme. Tar längre tid innan den droppar om jag spelar på lägre volym.

Mosfet kretsarna sitter på slutsteget som du säger och allt verkar tyda på att felet ska vara i försteget .. Problemet är att jag inte kan komma på skillnaden hur signalen går och vad på försteget som kan ställa till det...

Här är lite bilder från en annan som lagar en identisk topp så du kan se lite mer hur den ser ut osv .... Rev ner slutsteget ikväll och mosfet kretsarna är brända... Men för att upprepa mig själv igen ... Om mosfet är trasig ... Skulle då slutsteget funka ? Det känns helt ologiskt :)

http://guitarkitbuilder.com/repair-benc ... fier-head/

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-08-20 02:52

Mosfetarna sitter väl i slutstegen och dom funkar tydligen..? Det måste ju vara i försteget som felet sitter?

Åtgärd nr 1 verkar vara att byta röret i försteget ( 12AX7 mfl analoger )

Tänk på att det kan ligga spänning ( 300 V ) kvar över röret även om du dragit kontakten ur väggen. Skor med gummisulor, en hand i fickan och en i förstärkaren kan vara en bra ide...

http://www.thetubestore.com/Tubes/12AX7-ECC83-Tube-Types/JJ-ECC83-S-12AX7

Läs det här också:

http://guitarkitbuilder.com/repair-bench-marshall-valvestate-8200-amplifier-head/

Jättebra artikel tycker jag.

Lycka till!
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-08-20 02:56

Ojdå! Så sakta skriver jag dårå... :oops:

Fast det verkar vara 2 slutstegskanaler i den. Funkar båda?

Användarvisningsbild
Acheron666

Inläggav Acheron666 » 2013-08-20 03:05

Tack Anders :) Hehe bättre att skriva bra och långsamt än tvärtom :)

Jo det kan ju inte vara något annat än i försteget som problemet är... Jag har flera kompisar som på den goa tiden hade samma stärkare och dom skrotade sina efter att dom fick samma problem som jag har ... En kompis lämnade in sin och fick då en nota där det stog FEL: Mosfet och sen hosta upp 4000 kr ... Sjukt.

Röret är som sagt helt ok och jag vet att man kan få en go kyss av rör... Har flera rörstärkare och jag tar helst inte i dom förrens dom varit utan ström läääänge :D

Jepp det är två slutsteg 2 x 100 watt. Jepp båda funkar via FX loopen....

Finns så mycket teorier om vad man ska göra på dom här stärkarna så det känns som man får antingen skrota den eller byta ut varenda del i försteget och sen byta alla pottar och även input jacket ... Dom ska vara struliga vad jag hört på dom här modellerna men det jobbet och det inte hjälper ... wow :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-08-20 03:33

Hmm, din gitarrtopp är 15 år gammal och värd 1500 kr om den funkar?

Dags att handla den där Mesatoppen du alltid drömt om?

Användarvisningsbild
Acheron666

Inläggav Acheron666 » 2013-08-20 17:54

AndersP: Jepp den har inget ekonomiskt värde och Mesan har jag redan och många andra goa rörtopparv:D Det handlar om "barndoms flashback" så jag är beredd att gå längre än vad den faktiskt kostar... Och dom som säljs går sönder om dom nu fortfarande faktiskt är "ok". Varit och tittat på flera som sagt dom är ok och sen väntat och så händer samma sak med dom :) Så jag känner att handla flera för att få samma fel är rätt meningslöst... Vill hitta felet bara.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-20 18:24

Verkar ju vara något typfel... eller iaf något typiskt som händer dem på gamla dar... finns det inte beskrivet på nätet så slänger antagligen folk dem isf att laga... :(

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-20 21:40

Det enklast tänkbara som kan orsaka det du beskriver är en dålig lödning vid någon varm del, typ transistor, röret eller ett effektmotstånd.

Speciellt då felet inte dyker upp lika snabbt när du spelar svagt.

Jag hade köpt en flaska kylspray om jag var du! :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Acheron666

Inläggav Acheron666 » 2013-08-21 04:11

Fostex: Helt klart en bra ide att felsöka med :)

Jocke: Ja det är verkligen ruskigt dålig kvalite på dom gammla Valvestate förstärkarna. Det är väl för dom var budget på den tiden också. Det konstiga är att det verkar gälla i princip alla modeller (toppar/kombos) och även i serie 1 och 2 av Valvestate ....

Och det är så mycket olika fel på dom att folk inte "orkar" och sen anser att dom inte har nåt ekonomiskt värde och då slängs dom (vilket man iofs kan förstå).

Jag vägrar dock ge upp så jag börjar med att byta ut mosfettarna iom att jag har nya liggandes.

Nästa billiga steg är att löda om alla lödningar på preamp kretskortet.... Sen går jag på alla pottar och input jacket... Därefter kondensatorerna...

Nåt av det borde få liv i (re)liket :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-21 10:16

Acheron666 skrev:Fostex: Helt klart en bra ide att felsöka med :)

Jocke: Ja det är verkligen ruskigt dålig kvalite på dom gammla Valvestate förstärkarna. Det är väl för dom var budget på den tiden också. Det konstiga är att det verkar gälla i princip alla modeller (toppar/kombos) och även i serie 1 och 2 av Valvestate ....

Och det är så mycket olika fel på dom att folk inte "orkar" och sen anser att dom inte har nåt ekonomiskt värde och då slängs dom (vilket man iofs kan förstå).

Jag vägrar dock ge upp så jag börjar med att byta ut mosfettarna iom att jag har nya liggandes.

Nästa billiga steg är att löda om alla lödningar på preamp kretskortet.... Sen går jag på alla pottar och input jacket... Därefter kondensatorerna...

Nåt av det borde få liv i (re)liket :D

Kanske de började lägga ut tillverkning i låglöneländer vid den tiden och hade lite brister i kvalitetskontrollen? Det var väl ung då det började dyka upp rörförstärkare som alls var möjliga köpa för oss vanliga människor! :) Marshall har ju ett så starkt varumärke att de måste vara rädda om det och inte tillverka skit... Till det positiva hör väl att den antagligen är byggd på ett sådant sätt att den går att laga. :) Modern elektronik med förtätade kretskort och flerlagersteknik ger man ofta upp rätt fort om något krånglar... :(

Användarvisningsbild
Acheron666

Inläggav Acheron666 » 2013-08-22 21:58

Helt ärligt har väl aldrig Valvestate serien varit speciellt uppskattad och har erkänt mycket fel. Prisskillnaden var så enorm mot deras rörserier så jag antar att dom tillverkats på ett helt annat sätt och med billigare elektronik osv ...
Nu håller ju inte alla med mig kan jag lova men dom låter nåt helt makalöst bra... Jag gillar normalt rör och kör både mesa och engl men just valvestaten är sån karaktär i som jag inte hittat nån annanstans. Har däremot ägt flera helrör från Marshall och aldrig blivit nöjd med ljudet men det är ju en annan sak :)
Tack iaf för lite inputs. Ska mecka när tid finns så återkommer jag med status om jag kommer på nåt här :D Och mer tips om nån kommer på nåt är alltid välkommet!

Användarvisningsbild
Acheron666

Inläggav Acheron666 » 2013-09-02 02:36

ÄNTLIGEN!!!!
Jag gjorde en hel del på en gång så jag vet inte exakt vad som var felet. Men om något stöter på samma problem gjorde jag detta.

1. Bytte mosfet på båda kanalerna.
2. Lödde om alla punkter på poweramp och preamp kortet (ja sådär 300 lödningar) :)
3. Rengjorde alla in/output med sprit och tops.

Är till 99% säker på att det är nån av lödningarna som var dålig men man kunde inte se det ens under lupp....

Så om det är till nån hjälp för någon annan... Börja med att löda om allt på preamp kortet. Den har stått varm över 20 timmar utan drop nu och det gick max 30 minuter förut om man hade tur.

Tjoho! :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-02 10:19

Rocka på! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-02 10:20

Kanon, bra jobbat och hoppas att det håller i sig :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-09-02 17:32

Snyggt jobbat!

Tror också definitivt att det var någon lödning som bråkade med dig.
T.ex. på nyare JCM800-serien hänger hela kretskortet endast monterat i pottarna, vilket såklart tär en del på dessa lödpunkter t.ex. vid transport, vibrationer eller när man står och hoppar på stärkaren med guran i högsta hugg.

Så vet jag att en Valvestate som jag tittat i också varit konstruerad.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Återgå till DIY-forum