Sprak i volymratt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Somnabula

Sprak i volymratt

Inläggav Somnabula » 2005-10-10 22:31

Det är så att det sprakar i högtalarna när man ändrar volymen, verkar tom vara så att ena högtalaren bli helt tyst när man går under en viss volym. Jag brukar använda elejtroniksprej till min dj mixer för att ta bort oxidering, funkar det här också? Brukar det gå att skruva av volymratten, eller måste man nästla sig in till potentiomern(för det är väl en sån?) inifrån?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-10 22:51

Det är säkert oxid i poten. Innan du tar elektronikspray kan du testa att stänga av förstärkaren och vrida fram och tillbaka ett gäng gånger rätt snabbt, då brukar oxiden försvinna.
Common sense is not that common.

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2005-10-10 23:16

Jo jag har testat det, tyckte att det blev bättre, men nu har jag upptäckt att det även sprakar lite till och från i ena högtalaren, kan verkligen volymratten orsaka det också? Det bör påpekas att förstärkaren är av äldre modell och har nog stått oanvänd väldigt länge, dessutom så råkade jag koppla in den i vägguttaget när strömbrytaren var på med volymratten kl 13 typ (blev en skaplig transient för högtalaren kan jag tro, hur vet man om högtalaren är ok?). Min nuvurande hållning till elektronik är att antingen så funkar det, eller inte. Eller finns det komponener som kan paja lite halvt i en ljudanläggning?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-10 23:29

Somnabula skrev:Jo jag har testat det, tyckte att det blev bättre, men nu har jag upptäckt att det även sprakar lite till och från i ena högtalaren, kan verkligen volymratten orsaka det också? Det bör påpekas att förstärkaren är av äldre modell och har nog stått oanvänd väldigt länge, dessutom så råkade jag koppla in den i vägguttaget när strömbrytaren var på med volymratten kl 13 typ (blev en skaplig transient för högtalaren kan jag tro, hur vet man om högtalaren är ok?). Min nuvurande hållning till elektronik är att antingen så funkar det, eller inte. Eller finns det komponener som kan paja lite halvt i en ljudanläggning?

Gamla förstärkare har oftast mer eller mindre mekaniska omkopplare i signalvägen. Det behöver inte nödvändigtvis vara volymen som ställer till trassel. Omkopplare du använder väldigt sällan, tex förbikoppling av tonkontroller, val av tape-deck, muting och annat kan lika gärna vara boven i dramat. Medan du lyssnar, prova alla knappar på fronten och lyssna om det gör någon skillnad.

/ B

Återgå till DIY-forum