Högtalarbygge, eller inte? plus lite reflektioner...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Högtalarbygge, eller inte? plus lite reflektioner...

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-01 10:44

Hej på er!

Jag fick kopplat in lite nya grejjer i vardagsrummet igår, hk990 och en ny bildväxlare. Baslådan är på g nu, (kommer uppdatera byggtråden snart). Det har gått lite trögt med försäljningen på de gamla grejjerna så jag funderar på att kränga av allt istället, för att det kanske är enklast så.
Nya frontar då?
Jag hade först tankar på både Odin och Thor. Efter att ha läst otaliga meter (kilometer?) med trådar om dessa byggen så är jag nog bara mer osäker än någonsin. Jag förstår att anpassning och filtermeck tar ett par år (oftast) innan det blir bra. Eftersom jag är novis så har jag gett upp hoppet om att lyckas konstruera något fantastiskt på första försöket. Framför allt så vill jag inte lägga 15k på ett bygge som enligt många inte är bra som det är utan väldigt stora modifieringar. Tiden är också en begränsande faktor, har tyvärr inte tid att läsa in mig på hur mycket som helst för tillfället.

Krav på nya frontar då?
Jag kan tänka mig lägga en 5-6 K på begagnat i 15k-klassen, kanske någon B&W. Eftersom jag kommer dela så är kanske golvare dumt, men det spelar ingen roll egentligen, jag har ju fritt fram att dela vart det blir bra och utnyttjar jag inte hela registret så spelar den faktiskt ingen roll.

Skulle jag ändå försöka bygga själv så är någon form av "sudden impact" på tavlan.
Eftersom jag kör stereo (även till film) så vill jag ha bra horisontell spridning. MTM tänker jag då.
Har funderat på en variant av sudden impact fast med modellen mindre element, 6,5 tum men samma serie. Fortfarande waveguide , men diskanten är jag osäker på, kan säkert köra samma men bara dela högre. Dock skulle WG:n tillsammans med elementen bli lika stora vilket är estetiskt tilltalande (tycker jag iaf). Delningen skulle bli högre, kanske vid 2KHz eftersom de elementen går bra upp till 3,5Khz (men rakt till 2 i vart fall). Eventuellt BR med slits, men jag har inte simulerat det ännu, kanske slutet också (vad är enklast?)
Jag kommer dela mot mina basar, men det gör inget om de rullar av vid 70 Hz, blir ju lite headroom för att integrera dem då, tänker jag.
Kostnaden kommer ner till c:a 5k vilket är mer överkomligt.

Vad tror ni, är det att lägga ribban för högt för sitt första bygge?

Alternativ skulle vara något diy-kit som är färdigt så att säga, men jag hittar i så fall bara Odin som motsvarar det jag är ute efter, och jag tycker det är lite dyrt i förhållande till att det är mitt första bygge, och att det finns en massa varianter på filter osv, plus att jag inte hört dem.

Bara genom att ha skrivit ner det här inlägget så har jag nästan blivit mer övertygad om att inte bygga själv :-)
Så nu måste det till väldigt mycket hejarop tror jag, men det är inte för sent ;-)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-09-01 12:31

Bygg själv för att det är kul, inte för att tjäna pengar. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-01 12:39

Bra grundprincip för allt man gör i livet som inte heter arbete. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-01 13:30

markusA skrev:Bygg själv för att det är kul, inte för att tjäna pengar. :)

Jo, kostnaden blir ju same same ändå (begagnat/diy) typ... men i mitt fall kanske det handlar mer om tiden då. Jag vill ha några andra frontar än de jag har idag, men det kan ju kortsiktigt lösa med att köpa färdigt.

Jag har haft ett renoveringsprojekt som pågått i lite mer än ett år och det börjar komma i hamn nu så att säga. Rättare sagt så har jag fått gjort ännu mer än vad jag hade planerat, men nu e man lite sugen på att färdigställa lite till (typ måla klart fönster osv) för att det sedan är "helt klart"
När temperaturen ute börjar sjunka så skall vardagsrummet inne få sig en omgång. Självklart börjar jag ju med TV/Musikdelen :-)
Ny bänk och basar är på g så smått, jag har ett par vita cantongolvare idag som är helt ok, men jag skall inte ha vita längre nu och de är jobbiga att klä/måla om. Jag vill helst ha samma finish som jag kommer ha på min bänk och då är det lättare att byta till andra som redan har svart front.
Det får nog bli så. Det är ju inte så dumt att ha en bra referenshögtalare att jämföra med sen när man kan få tid att bygga eget. Nu när jag tänker efter så är det nog rätt svårt att inte ha något att jämföra med sida vid sida.
Framförallt slipper familjen stå ut med fula halvärdiga burkar och filter som ligger och dräller, på ett tag till i vart fall :-)

Om jag nu dessutom skall göra det för att det är kul så är det ju roligare att göra något helt från scratch och inte bygga på något färdigt (räknar såklart med en massa hjälp härifrån i alla fall) 8)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-04 20:42

Hopp då blev man av med sina högtalare idag (canton GLE). Jag har bestämt mig för att sänka ambitionsnivån på mitt diy:ande. Baslådorna blir klara, men högtalare får det bli inköp av å det snaraste (imorgon). Diy får bli på några lämpliga element och sedan får det nog bli test av en massa filter. Jag räknar inte med att göra något bra, blir mest för att labba och lära. Vem vet, det kanske blir en fin tvåvägare en vacker dag med dubbla element och så som jag tänkte :)
Kommer återanvända tråden sen.
Närmst blir det inköp av dm683. Tyvärr ser de ut som ett laminat från åttiotalet - riktigt fula, men de lät bättre än de mycket snyggare cm8 som jag jämförde med. Cm9 lät bättre, men inte dubbelt så bra som 683orna (även om de kostar dubbelt). Får bli att fanera dem med riktigt trä istället så det ser klokt ut. Frågan är hur man får träfaner att fästa på den där hemska folien, idéer någon?
Antar att man kan köra pl400 med tandspackel, får kanske testa på något annat först...

Återgå till DIY-forum