Jag fick kopplat in lite nya grejjer i vardagsrummet igår, hk990 och en ny bildväxlare. Baslådan är på g nu, (kommer uppdatera byggtråden snart). Det har gått lite trögt med försäljningen på de gamla grejjerna så jag funderar på att kränga av allt istället, för att det kanske är enklast så.
Nya frontar då?
Jag hade först tankar på både Odin och Thor. Efter att ha läst otaliga meter (kilometer?) med trådar om dessa byggen så är jag nog bara mer osäker än någonsin. Jag förstår att anpassning och filtermeck tar ett par år (oftast) innan det blir bra. Eftersom jag är novis så har jag gett upp hoppet om att lyckas konstruera något fantastiskt på första försöket. Framför allt så vill jag inte lägga 15k på ett bygge som enligt många inte är bra som det är utan väldigt stora modifieringar. Tiden är också en begränsande faktor, har tyvärr inte tid att läsa in mig på hur mycket som helst för tillfället.
Krav på nya frontar då?
Jag kan tänka mig lägga en 5-6 K på begagnat i 15k-klassen, kanske någon B&W. Eftersom jag kommer dela så är kanske golvare dumt, men det spelar ingen roll egentligen, jag har ju fritt fram att dela vart det blir bra och utnyttjar jag inte hela registret så spelar den faktiskt ingen roll.
Skulle jag ändå försöka bygga själv så är någon form av "sudden impact" på tavlan.
Eftersom jag kör stereo (även till film) så vill jag ha bra horisontell spridning. MTM tänker jag då.
Har funderat på en variant av sudden impact fast med modellen mindre element, 6,5 tum men samma serie. Fortfarande waveguide , men diskanten är jag osäker på, kan säkert köra samma men bara dela högre. Dock skulle WG:n tillsammans med elementen bli lika stora vilket är estetiskt tilltalande (tycker jag iaf). Delningen skulle bli högre, kanske vid 2KHz eftersom de elementen går bra upp till 3,5Khz (men rakt till 2 i vart fall). Eventuellt BR med slits, men jag har inte simulerat det ännu, kanske slutet också (vad är enklast?)
Jag kommer dela mot mina basar, men det gör inget om de rullar av vid 70 Hz, blir ju lite headroom för att integrera dem då, tänker jag.
Kostnaden kommer ner till c:a 5k vilket är mer överkomligt.
Vad tror ni, är det att lägga ribban för högt för sitt första bygge?
Alternativ skulle vara något diy-kit som är färdigt så att säga, men jag hittar i så fall bara Odin som motsvarar det jag är ute efter, och jag tycker det är lite dyrt i förhållande till att det är mitt första bygge, och att det finns en massa varianter på filter osv, plus att jag inte hört dem.
Bara genom att ha skrivit ner det här inlägget så har jag nästan blivit mer övertygad om att inte bygga själv

Så nu måste det till väldigt mycket hejarop tror jag, men det är inte för sent

Mvh
Björn