Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Frågor:
- har du schemat?
- hur bra är du på elektronik?
- Har du tillgång till multimeter och oscilloshop?
Att ström "vandrar bakvägen" om sluttransistorerna går sönder låter konstigt. En sluttransistor kan nog "dra med sig" steget innan, t.ex att ett Darlingtonpar kanske går sönder. Med den minimala info du ger är det dock bara vaga spekulationer.
Dock, Först och främst bör du kolla matningsspänningar och se att du har insignal till båda slutstegen.
OM BÅDA slutstegen är tysta blir man ju misstänksam att det är nåt annat än slutstegen och dess sluttransistorer.
(ett finger på ingången till slutsteget brukar räcka för att skapa tillräckligt med brum för att höra om slutstegen är hela. Dock, är det högohmigt kan det bli väldigt mycket brum!!!)
rikkitikkitavi skrev:Med stor sannolikhet går det bra, men jag garanterar det inte. Var satt motståndet?
Utan schema är det nästan omöjligt att säga ifall det fungerar.
LudvigJ skrev:rikkitikkitavi skrev:Med stor sannolikhet går det bra, men jag garanterar det inte. Var satt motståndet?
Motstånden sitter precis vid slutstegstransistorerna så det har nog något med dessa att göra, ska se om jag hittar dem i kopplingsschemat.
MVH
flathead skrev:LudvigJ skrev:rikkitikkitavi skrev:Med stor sannolikhet går det bra, men jag garanterar det inte. Var satt motståndet?
Motstånden sitter precis vid slutstegstransistorerna så det har nog något med dessa att göra, ska se om jag hittar dem i kopplingsschemat.
MVH
Möjligen är det ett icke induktivt annars inga konstigheter.
LudvigJ skrev:flathead skrev:LudvigJ skrev:rikkitikkitavi skrev:Med stor sannolikhet går det bra, men jag garanterar det inte. Var satt motståndet?
MVH
Möjligen är det ett icke induktivt annars inga konstigheter.
icke induktiv?
måste det i så fall vara sådana eller går det bra med vanliga trådlindade?
MVH
LudvigJ skrev:Kollade i servicemanualen och det står att det ska vara 0+-60mV på högtalarutgångarna och 7+-0.5mV på testpunkterna, är det 7 Volt de menar eller 7mV?
MVH
LudvigJ skrev:Jo, poten som justerar strömmen har jag hittat men den är nerskruvad så långt det går men strömmen är ändå hög, transistorer är bytta i båda kanalerna och motstånd i den ena så min tanke var att öka motståndet i den kanalen genom att koppla in extra motstånd där
Svante skrev:LudvigJ skrev:Jo, poten som justerar strömmen har jag hittat men den är nerskruvad så långt det går men strömmen är ändå hög, transistorer är bytta i båda kanalerna och motstånd i den ena så min tanke var att öka motståndet i den kanalen genom att koppla in extra motstånd där
Och om du mäter spänningarna som ska vara +1,8 V och -1,8 V, är de det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster