Bygga en stereohögtalare, behöver tips!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shiva66

Bygga en stereohögtalare, behöver tips!

Inläggav shiva66 » 2013-08-30 23:48

Hej på er!

Reggare mig precis men har kollar här lite fram och tillbaka. Men nu har jag kommit till den insikten att jag bara måste bygga mig en högtalare. Jag har tidigare bygg några högtalare efter ritning,där folk har räknat ut vilket delningsfilter som man ska h osv. men detta är en annan typ av högtalare jag har tänk denna gång och skulle behöva lite tips på vad bör tänka på samt vilka element som skulle kunna passa. Jag har tänkt en stor men smal högtalare runt 1000*800*100mm där bafflen alltså är 1000*800 och högtalaren 10cm bred. Storleken på högtalaren är på intet sätt huggen i sten utan kan utan problem anpassas i både ledden, dock vill jag så klart ha den ganska tunn och stor. Funderar på om det år bäst att göra ett par lådor i lådan så att säga för att slippa att ta hänsyn till den stora bafflen, men vad tror ni?
Har ni tips på element som skulle paffa? Hur mäter man ett delningsfilter rätt? Många frågor blir det så här i början. Kanske någon har en sida där något liknande har gjorts? Behöver inte vara hi-end produkter men det ska absolut låta bra.

Något som nedan ser ut hade jag tänkt i slutänden.

Bild

Alla tips är välkomna!

Tack på förhand.
MVH
Pontus

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-08-31 08:24

Välkommen till forumet. Du får ingen konstruktionshjälp av mig, men kul med ett projekt med lite annan kravspec än vad som är vanligt.

Att jag alls tittade in i tråden var för att jag tänkte vara en smarty pants och säga att första steget är att skaffa inte en utan två. Men tji fick jag. ;)
2021 maj på Spotify

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-08-31 08:57

Troelgravesen har en open baffle, men den konstruktionen är ju färdig i och för sig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-31 09:06

väldigt kool förebild må jag säga, det kommer att garanterat bli fint, om då lyckas få till fötterna vill säga

att konstruera välfungerande delningsfilter är jäkligt svårt, tycker jag, för att du ska komma någonvart innan du kör fast så rekommenderar jag att du bygger lådorna så som du vill ha dem och skaffar några passande element från nåt diy-kit. filtrena kan du sedan tweaka så att du får en bättre anpassning mot lådorna

jag tror på nåt monacor-kit

lycka till :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
shiva66

Inläggav shiva66 » 2013-08-31 11:55

celef skrev:väldigt kool förebild må jag säga, det kommer att garanterat bli fint, om då lyckas få till fötterna vill säga

att konstruera välfungerande delningsfilter är jäkligt svårt, tycker jag, för att du ska komma någonvart innan du kör fast så rekommenderar jag att du bygger lådorna så som du vill ha dem och skaffar några passande element från nåt diy-kit. filtrena kan du sedan tweaka så att du får en bättre anpassning mot lådorna

jag tror på nåt monacor-kit

lycka till :)

Bra tips på monacor-kit!
Jag hittade http://www.eluxson.se/stativhogtalare/1643-frame.html vad tror ni om det? Verkar rätt bra i formen men jag har ingen aning om hur bra det låter. Någon som har någon erfarenhet av detta kit?

Tack på förhand.
Mvh
Pontus

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-08-31 18:31

Kanske denna tråd kan sätta lite galna tankar i ditt huvud.
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... u-can.html

Med ett fint bredbandselement i rätt låda behöver du inte bry dig om delningsfilter.

Kan du tänka dig att lösa delningen aktivt? Det öppnar upp en ny värld av möjligheter med baselement tillsammans med bredbandselement och dela lågt. En sådan lösning passivt blir rätt dyrt.

Men innan man spinner iväg allt för lång kanske vi skall fråga vad prylarna får kosta?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-08-31 18:43

Påminner om DQ10 fast modernare tappning :)

Användarvisningsbild
shiva66

Inläggav shiva66 » 2013-09-01 18:31

Nissep skrev:Kanske denna tråd kan sätta lite galna tankar i ditt huvud.
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... u-can.html

Med ett fint bredbandselement i rätt låda behöver du inte bry dig om delningsfilter.

Kan du tänka dig att lösa delningen aktivt? Det öppnar upp en ny värld av möjligheter med baselement tillsammans med bredbandselement och dela lågt. En sådan lösning passivt blir rätt dyrt.

Men innan man spinner iväg allt för lång kanske vi skall fråga vad prylarna får kosta?

Det där satta definitivt galna tankar i huvudet, har alltid gillat hornhögtalare men inte tänkt på att det kunde göras på det sättet. Att dela aktivt är absolut ett alternativ, har redan subwoofer som jag kan använda. Är det någon som har tips på bra och prisvärda bredbandshögtalare? På forumet över verkar det som att vifa tc9fd18-08 är ett hett tips, men det verkar vara svåra att få tag på i Sverige.

Pris har jag inte funderat så mycket på, men inga fantasisummor. Kul att det verkar vara några som är lite nyfikna på projektet!

Mvh
Pontus

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-09-02 08:33

Det blir lätt så att man blir intresserad när någon får/har möjligheten att bygga stora saker..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-02 09:48

Kul idé, men om man kan tänka sig en så pass stor "panel-högtalare" skulle jag ändå vilja föreslå att bygga två lite mindre (men ändå hyfsat stora) för att få till ett bättre stereoljud.

Vad är tanken betr användningsområde? Hifi, Bio, köksradio eller... ? I vilken typ/storlek av rum är den tänkt att spela i?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-09-02 10:16

finns ju den där svenska högtalaren som har en "näsa" mitt på lådan. Kommer dock inte ihåg vad den heter. Men det är en stereohögtalare i en låda. Satt scanspeak 8545 och nån 9000 diskant i lådan. Kom nån gång i slutet av 90 början av 00.

frågan är hur man hanterar utfasningar mellan elementen. Kanske kan man tänka sig att baffeln är sed ut mot kanterna så att elementen spelar ifrån varandra lite? Det ser man ibland på centerhögtalare där man försökt mildra utfasningen i basområdet. En liten skiljevägg kan nog också vara smart.
Ett annat alternativ kan ju vara att sätta elementen så nära varandra som det går. Men det blir ju antagligen ingen stereoseparation alls då.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-02 10:26

Kraniet skrev:finns ju den där svenska högtalaren som har en "näsa" mitt på lådan. Kommer dock inte ihåg vad den heter. Men det är en stereohögtalare i en låda. Satt scanspeak 8545 och nån 9000 diskant i lådan. Kom nån gång i slutet av 90 början av 00.

frågan är hur man hanterar utfasningar mellan elementen. Kanske kan man tänka sig att baffeln är sed ut mot kanterna så att elementen spelar ifrån varandra lite? Det ser man ibland på centerhögtalare där man försökt mildra utfasningen i basområdet. En liten skiljevägg kan nog också vara smart.
Ett annat alternativ kan ju vara att sätta elementen så nära varandra som det går. Men det blir ju antagligen ingen stereoseparation alls då.

Tänker du på denna? Ser inte ut dom 8545:or? Patentet anamades av audiopro senare har jag för mig.

http://www.singular.se/pdf/singular_faq.pdf
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-02 10:32

Embracingsound hette de nog från början.

http://www.embracingsound.com/

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-09-02 10:43

precis de där jag menade. Eller iaf väldigt likt. Tror prototypen som var med i nån Hifi-tidning såg lite annorlunda ut. Men iaf.. Där står ju en hel del matnyttigt kring tekniken bakom också. Men i brist på någon speciell "mjukvara" som ska fixa separationen så är det nog lite lurigare.

Men nu vet jag inte. Det kanske är en monohögtalare som eftersöks?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-09-02 11:00

paa skrev:Embracingsound hette de nog från början.

http://www.embracingsound.com/

Bild

nä,
altavos singular hette dem från början.
Fjonken länkar till embracoing sound oxå...

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-09-02 14:52

Om man vill få stereoseparation så tycker jag RACE funkar bra på bla Bose soundlink mini.

Ljudet är lite förvrängt men galen surround på Money med Pink Floyd.

http://www.ambiophonics.org/
Det finns gratisprogram till mobiler och plator samt datorer.

Men, men det finns även hårdvara från killarna bakom minidsp.
http://www.ambio4you.com/ambiophonic-pr ... /miniambio

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-09-02 20:18

Kom och tänka på denna tråd när jag såg denna film.
http://m.youtube.com/watch?feature=rela ... v5D9i7FW2E
Vill du ha en riktig utmaning kanske elektrostater kan vara något pontus..

Användarvisningsbild
shiva66

Inläggav shiva66 » 2013-09-02 22:51

Mycket spännande tips och förslag! Elektrostater hade varit kul, men är nog lite utanför min liga. Just nu är jag mest inne på hornen men skulle behöva lite tips på bra små bredbandare som skulle kunna passa. Vet inte riktigt vad man ska kolla på när det gäller dom. Så alla tips på det mottages gärna. Stereoseparationen verkar också mycket intressant, det känns som att det skulle bli rätt mycket bättre.

Om det finns fler förslag där ute så tveka inte! Jag har på intet sätt bestämt mig ännu!

Mvh
Pontus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-03 00:08

100*80*10 (bhd) är en stor låda, inget du vill bestycka med bara ett litet
bredbandselement, eller?

Vi talar om 80 liter yttre volym och kanske i varje fall 55 inre. Du kan få in
i varje fall en rejäl 8"-bredbandare.

Formen är intressant tycker jag och i själva verket är den, snarare än att
vara ett problem, kanske en tillgång. Främsta skälet till att man sällan idag
ser högtalare som är breda och platta är inte akustiskt, utan estetiskt.

Men gör man som du formen till något som både får och vill synas så ställer
man ju sakerna i ett helt nytt läge.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-03 00:10

Nu har jag läst lite mera än förstainlägget och måste fråga - skall det vara
en monohögtalare (som du bygger två av?) eller en stycken stereohögtalare?

Vill du bygga en väl fungerande stereohögtalare så kommer det att behövas
tas till lite elektroniska trix om det skall kunna bli fullskaligt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-09-03 00:53

http://oaudio.de/Lautsprecher-Chassis/M ... ::735.html

Kanske en sådan/låda skulle sitta fint.

Det finns en del att läsa här:
http://www.diyaudio.com/forums/markaudi ... -12-a.html

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-09-16 19:47

Ganska märkligt men jag fick några timmar över förra veckan och hann att knåpa ihop en test mula på just detta koncept.
Så här blev den...

Två Vifa TG9FD10-04 och en fantastisk aluminium bas med förgylld magnet... Open baffel
Bild

Spelandes genom Ambiophonic Audio Player på iPad'en till en miniDSP MiniAmp kombo.

Spännande ljud, kom sedan på att jag kanske skulle ha Viforna vinklade mot varandra och inte från....

Basen tyckte inte om att sitta utan låda, vette tusan on den skulle ha tyckt om att sitta i en låda heller.

Nu står lådan på altanen och sväller i regnet.... Men ny ide och prototyp växer i huvet...

\\M
<'(((><

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Bygga en stereohögtalare, behöver tips!

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-16 20:11

Högtalaren på bilden i förstainlägget är ju Braun's version av Quad ESL, design av Dieter Rams. Ingen låda på den, är en dipol.

Återgå till DIY-forum