Fraktkostnad?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MoNsTeR

Fraktkostnad?

Inläggav MoNsTeR » 2003-12-02 15:21

Funderar på att köpa en helt ny Cerwin Vega Stroker 18D till mitt hemmabygge.. Har en Cerwin Vega Stroker 18D2 nu som jag köpt begagnad. Den ser ganska liten och ful ut, dessutom så blir mitt 218 steg ganska varmt. Skulle vilja ha ett nytt element med dubbla 4 ohms spolar istället. Har hittat ett här: http://www.globalsupersale.com/inc/pdetail?v=1&pid=3835

$410 motsvarar 3 040,68 SEK vilket får anses vara överkomligt med tanke på att amega.net sveriges (vad jag vet) enda importör av cv bilbasar tar 10995 kr för ett sådant element. Vet någon ungefär hur mycket frakten går på och kommer man att få betala 25% moms? Några tusenlappar extra lär man väl få räkna med?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-02 21:18

mjo du kommer få betala 25% moms och antagligen 4,5% tull på hela paketet inkl. fraktkostnad.

Baxglobal lär nog vara det billigaste alternativet, kommer nog gå på runt 500 från US.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-02 21:24

Sen måste jag ju säga att det är jäkligt dåligt baselement ifall du ska ha det till subwoofer...
Ner till 40Hz spelar det finfint men under det så är det kört...
Fördelen med elementet är att det spelar högt så in i helsike runt 40Hz i liten volym.

Ska du ändå beställa från US så finns det bra så mycket bättre element till lägre kostnad.

Obs! detta är ifall du vill använda det som subbas och spela 20Hz toner med bravur

Användarvisningsbild
H-Audio

Inläggav H-Audio » 2003-12-02 21:49

Tjena Hejsan!!

Ring Janne på TecknoVox!!!! 0176-47121

Han är Svensk generalagent för CVs bilprodukter.
Det Janne inte kan fixa på en högtalare är inte värt att fixa...

Han kan bygga om (omkoning) ditt element till nyskick samt ändra det till en PA version om detta skulle vara aktuellt.

Fråga också Janne om låda för hemmabruk..

Jag råkar veta att han har 4st stroker 18" som botten i sin "lilla" hembio

Ha det gott

Roger Edvinsson
H AUDIO

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2003-12-02 22:21

lazyworm skrev:Sen måste jag ju säga att det är jäkligt dåligt baselement ifall du ska ha det till subwoofer...
Ner till 40Hz spelar det finfint men under det så är det kört...
Fördelen med elementet är att det spelar högt så in i helsike runt 40Hz i liten volym.

Ska du ändå beställa från US så finns det bra så mycket bättre element till lägre kostnad.

Obs! detta är ifall du vill använda det som subbas och spela 20Hz toner med bravur

Enligt mina simuleringar och erfarenheter så spelar stroker elementen ruskigt djupt i rätt låda.. Min stroker18 kan i den lådan jag har nu spela över 120 db ända ner till 23 hz. Har stämt av vid ca 25 hz i en 190 liters låda.

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2003-12-02 22:24

H-Audio skrev:Tjena Hejsan!!

Ring Janne på TecknoVox!!!! 0176-47121

Han är Svensk generalagent för CVs bilprodukter.
Det Janne inte kan fixa på en högtalare är inte värt att fixa...

Han kan bygga om (omkoning) ditt element till nyskick samt ändra det till en PA version om detta skulle vara aktuellt.

Fråga också Janne om låda för hemmabruk..

Jag råkar veta att han har 4st stroker 18" som botten i sin "lilla" hembio

Ha det gott

Roger Edvinsson
H AUDIO

Har redan ringt TecknoVox... 10995 kr :evil: Låda har jag redan. Har även en fullt fungerande bas men vill ha en ny med dubbla 4 ohms spolar. Man kan naturligtvis kona om den jag har men den kommer ändå vara repig och ful. Dessutom så kostar en omkoning en hel del.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-02 22:42

ok!
Jag får en riktigt tråkig kurva när jag simulerar det elementet i bassbox, matar man den med runt 2kW som är det den tål vid 20Hz så ger den ungefär 113dB som du har stämt av den och groupdelay ser riktigt illa ut.
Testar du sen att simulera den mot basar som är till för att spela djup bas så kommer du märka att kurvan ser desto roligare ut.

t.ex Adire Tumult spelar nästan 7dB mer i 20Hz vilket är mycket i samanhanget. Tyvärr så har ju det elementet lite mycket induktans men har man bara ett slutsteg som klarar att köra den högtalaren med lindningarna parallellkopplade så spelar den vettet ur det mesta tror jag.

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2003-12-02 23:03

lazyworm skrev:ok!
Jag får en riktigt tråkig kurva när jag simulerar det elementet i bassbox, matar man den med runt 2kW som är det den tål vid 20Hz så ger den ungefär 113dB som du har stämt av den och groupdelay ser riktigt illa ut.
Testar du sen att simulera den mot basar som är till för att spela djup bas så kommer du märka att kurvan ser desto roligare ut.

t.ex Adire Tumult spelar nästan 7dB mer i 20Hz vilket är mycket i samanhanget. Tyvärr så har ju det elementet lite mycket induktans men har man bara ett slutsteg som klarar att köra den högtalaren med lindningarna parallellkopplade så spelar den vettet ur det mesta tror jag.

Du måste ha använt felaktiga data på elementet lr nåt... Adire Tumult är kraftig, dock inte lika kraftig som strokern..

Bild

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2003-12-02 23:30

Vid 22Hz och däröver får Tumulten se sig slagen när det gäller ljudtryck 124dB@28Hz är nog trevligt :wink: Då i 250 liters låda med 28 hz avstämningsfrekvens.

Cerwin Vegas stroker 18 är den kraftigaste 18'' basen över c:a 25Hz som jag känner till, har testat att simulera många. Blueprint 1803 kommer rätt nära men inte ända fram. Element med riktigt lång slaglängd som till exempel Eclipses Titanium serie (c:a 9cm p-p) tenderar att ha så lågt Qts värde att de ändå inte kan spela så högt vid lägre frekvenser. Finns naturligtvis en hel del element jag inte testat. Mycket möjligt att det finns kraftigare basar också. Hursomhelst så är stroker18 en mycket kraftig bas som kan spela extremt högt vid djupa frekvenser.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2003-12-02 23:40

Nån mer än jag som får en "Dejavue" kännsla av den här tråden?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-02 23:45

Jensevik skrev:Nån mer än jag som får en "Dejavue" kännsla av den här tråden?

Jepp! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2003-12-02 23:49

Definitivt! 8O
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-03 00:59

Ser ut som om du simulerat i WinISD!
Det är nog större risk att Winisd simulerar fel än att basbox Pro gör det. Jag ser för övrigt nu att man kan komma upp emot 120dB i 24Hz

Jag har vid ett flertal tillfällen fått relativt märkliga kurvor från WinISD, om det nu är det programmet du använder dig av?

Jag kan kolla vidare på det imorgon men som du själv vet så har strokern ett fs på 34Hz vilket gör att den får en grymt stor groupdelay när du underavstämmer den till 25Hz och sätter den i en låda som är större än vad den bör sitta i.

Jag har ju aldrig hört den så jag kan ju bara säga hur mätdatat ser ut och det finns som sagt bättre basar om du vill kunna spela bra till 20Hz... Kan du däremot tänka dig att spela den som det är tänkt och gå ner mot 30Hz så är den säkert bra.

MoNsTeR

Inläggav MoNsTeR » 2003-12-03 12:42

lazyworm skrev:Ser ut som om du simulerat i WinISD!
Det är nog större risk att Winisd simulerar fel än att basbox Pro gör det. Jag ser för övrigt nu att man kan komma upp emot 120dB i 24Hz

Jag har vid ett flertal tillfällen fått relativt märkliga kurvor från WinISD, om det nu är det programmet du använder dig av?

Jag kan kolla vidare på det imorgon men som du själv vet så har strokern ett fs på 34Hz vilket gör att den får en grymt stor groupdelay när du underavstämmer den till 25Hz och sätter den i en låda som är större än vad den bör sitta i.

Jag har ju aldrig hört den så jag kan ju bara säga hur mätdatat ser ut och det finns som sagt bättre basar om du vill kunna spela bra till 20Hz... Kan du däremot tänka dig att spela den som det är tänkt och gå ner mot 30Hz så är den säkert bra.

Jag har simulerat i andra program också. Får exakt samma kurva. Kurvan för spl stämmer även överens med den som finns inlagd i cerwinvegas egna pdf filer om man kör med samma lådvolym och avstämningsfrekvens som i deras rekommendationer. Tycker winisd pro det fungerar bra för det mesta. Groupdelayn blir hög om man kör för stor låda. Den lådan jag kör med ligger på 187.5 liter då har jag inte dragit bort volymen för elementet och basporten. Där ligger group delayn konstant under 30 ms vilket inte är så farligt högt... En liten pik runt 23 hz där kurvan går upp mot 30 ms förövrigt ser det bra ut. Har inte så enormt högra krav på ljudkvaliten så. Bara det låter hyffsat. Stroker basarna har ett ganska trevligt hårt ljud tycker jag. Ett ljud som inte alla uppskattar. Det var den största anledningen till att jag köpte just en sån bas.

Återgå till DIY-forum