Jag ska bygga mig ett par högtalare till jobbet då jag kan spela lite inne på mitt kontor(ljudisolerat).
Jag får dock börja lite i bakvänd ordning då plats styr en del av detta projekt. De måste få plats på bordet

Jag hade tänkt mig en 25 liters låda och jag har tittat lite på 8" bas att ha i, jag vill förstås kunna lyssna på dessa lite neråt i frekvens med och jag ska göra en basreflex. Delningsfiltret jag har delar vid 500Hz.
Som om det inte skulle vara nog så behöver jag ha ett par som inte är allt för tunga att driva(rörförstärkarmöjlighet)
Jag har inte de här fina programmen som en del sitter med utan har försökt att jämföra utifrån ljudias kalylator...
Jag har letat lite och hittat dessa 2 alt (tips mottages tacksamt)
Seas Prestige CA22RNY H1471 En vad jag kan tolka så kan denna spela ner till 50-55Hz i en basreflex som är 25 liter.
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\seas\h1471.pdf
Denna har en större slaglägnd på +-6mm , 91dB känslighet men kanske lite högt VAS(82liter)
Den andra är Audes 75W87-8 En som jag tolkar kan spela ner till 50Hz utan problem i en 25 liters låda. dock så har denna betydligt mindre slaglängd på +-4,5mm mot den ovan. Vas är lågt här med 39,2liter och känsligheten ungefär samma.
http://www.audes.ee/?id=1777§ion=2112
Den förstnämda skulle passa bättre om jag ger mig på att bygga ett Linkwitz Transform Circut. Det har jag inga problem med att bygga men ska jag se till självkänedomen så kommer det ta lång tid innan jag kommer till skott med det..
Audes passar bättre "out of the box"?
Jag läser med intresse en tråd om basportar och koningar här på forumet, men jag söker mer konkret tips på vad man ska försöka att stämma av dem till! Så att jag kan få reda på vad jag ska köra med för basreflexrör.
Hur tjockt matriel ska man köra med? Det blir MDF eller björkplywood.
Tips på andra lämpliga basar för en sån här pass liten låda som kan spela hyggligt lågt så att den fungerar som en standalonehögtalare?
Tips mottages tacksamt! (ISPcaddningar med förstås)