biancos dynaudio frontar (Labyrinth T-1)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-03-15 15:01

Jag gillar detta bygget skarpt (ja för att vara småplutthögtalare då)
Jag har inga egentliga synpunkter på elementvalen men jag vill föreslå aktiv delning och drivning medelst miniDSP eller liknande.
Då spelar de olika elementens känslighet ingen roll alls, och du kan ev testa andra diskanter utan att pillra med ett passivt filter.
Man har nog "allt att vinna" på aktiv delning/drivning, utom att det kan bli lite dyrt och inta alltid så hög WAF...

Det dagen jag ska bygga högtalare till fulstereon/vardagsrummet så kanske det blir en liknande design som bianco's högtalare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-15 15:19

Aktiv delning är faktiskt inte alls bästa lösningen i alla lägen, inte ens i den digitala åldern vi lever i.

Jag har nästan lust att skänka ett par bättre diskanter till det här projektet. Valet skär i mitt hjärta.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-15 18:55

Det skall bli väldigt intressant att se slutmätningarna.

Din byggmetod är ju riktigt fräck. Det är ju betydligt vanligare med denna metod.

Bild
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Ta ... eaker-Kit/

Men dina ser mäktiga ut.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-15 22:34

opethic skrev:Jag gillar detta bygget skarpt (ja för att vara småplutthögtalare då)
Jag har inga egentliga synpunkter på elementvalen men jag vill föreslå aktiv delning och drivning medelst miniDSP eller liknande.
Då spelar de olika elementens känslighet ingen roll alls, och du kan ev testa andra diskanter utan att pillra med ett passivt filter.
Man har nog "allt att vinna" på aktiv delning/drivning, utom att det kan bli lite dyrt och inta alltid så hög WAF...

Det dagen jag ska bygga högtalare till fulstereon/vardagsrummet så kanske det blir en liknande design som bianco's högtalare.

tack så mycket.

jag har grejjer för att köra dessa aktivt, känns bara spännade att få hjälp att mäta och beräkna filter då jag aldrig gjort nåt sånt innan.

du får rippa min desigin rakt av om du vill :D

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-15 22:39

MagnusÖstberg skrev:Aktiv delning är faktiskt inte alls bästa lösningen i alla lägen, inte ens i den digitala åldern vi lever i.

Jag har nästan lust att skänka ett par bättre diskanter till det här projektet. Valet skär i mitt hjärta.

diskanter mottages gärna, annars kommer det att hamna bildiskanter i lådorna, MDS MT-9. (äldre modellen från typ 2007)
en riktigt bra diskant till bil, men har hört att flera har använt dom med gott resultat för hemmabruk.

för övrigt är min postadress
simtuna svinn 1
74971 fjärdhundra

:wink:

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-15 22:42

Nissep skrev:Det skall bli väldigt intressant att se slutmätningarna.

Din byggmetod är ju riktigt fräck. Det är ju betydligt vanligare med denna metod.

Bild
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Ta ... eaker-Kit/

oj! dom där såg helt muppiga ut i min värld :o

Men dina ser mäktiga ut.

tackar :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-16 00:45

bianco skrev:
MagnusÖstberg skrev:Aktiv delning är faktiskt inte alls bästa lösningen i alla lägen, inte ens i den digitala åldern vi lever i.

diskanter mottages gärna, annars kommer det att hamna bildiskanter i lådorna, MDS MT-9. (äldre modellen från typ 2007)
en riktigt bra diskant till bil, men har hört att flera har använt dom med gott resultat för hemmabruk.

för övrigt är min postadress
simtuna svinn 1
74971 fjärdhundra

:wink:
Skicka ett PM med en riktig adress!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-16 10:53

Magnus östberg du har pm

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-04-02 07:38

jahapp, gott folk, så var påsken avklarad och några timmar spenderades i snickeriet, nu är båda lådorna klara enligt senaste bild från mig, nu behöver jag bara hitta 4cm basport (tratt) hojta om ser nåt!

kvar att göra är att fräsa hål för basrör, diskant, bygga fot, dra kabel, limma ihop topplocket, grunda, måla, mäta, bygga filter, lyssna!

Magnus, hur vart det nu med diskanterna? fräser i mds diskanterna vilken dag som helst nu annars. :wink:

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-04-04 09:36

dagens mini update.
nu inväntas bara diskanter och basrör, håller också på att bygga fötter.
Bild
det var lite smånervöst att fräsa och försänka elementen, men det vart kanon!

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-04-09 19:43

här kommer en update igen.
basrör och fot på plats, saknas dock "topplock" och har ännu inte fått diskanterna. vart lite skumma proportioner på bilden, måste bero på iphone.
Bild

undersidan av foten. i hålet är det tänkt att ett filter ska husera, notera hålen på högersidan, där ska kablarna dras ut till filtret.
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-09 21:04

Ser bra ut :)

Hur som helst har jag tokmycket att göra nu, men du vet ju var diskanterna finns..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-04-09 21:59

sant.. men jag har 8 mil till akalla, det vore suuuper om du hade vägarna förbi aspnäsvägen (Statoil) och kunde lämna dom där. annars får jag väl försöka släpa mig 8 mil på ett studiebesök och kaffe? nån helg. problemet är bara att mitt bilintresse brukar ta upp större delen av min lediga tid och då särskilt på helgerna. (utställningar och race)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-11 12:30

Här har inte hänt ett skit, väntar fortfarande på att Magnus Östberg ska skicka diskanterna, skrapade ihop en 500:ing till frakt för att han sjysst nog ville sponsra på diskanter, har hunnit renovera två rum i mitt hus, fått barn och byggt en bil, har fortfarande inte sett röken av varken 500:ingen eller diskanterna, och inte svarar mister Öberg på mail eller sms eller pm heller. labyrintherna ska jag bygga klart så fort jag får diskanterna, med andra ord och i Magnus tempo så uppdateras väl den här tråden om ca 10 år :cry:

sorry Magnus, du verkade vara en vettig kille och jag har väntat bra länge med att hänga ut dig här, men nu var det lixom dags! vänligen sätt in pengarna på mitt konto igen eller skicka diskanterna snarast.

MVH BIANCO UTAN TÅLAMOD! 0704883996 är mitt nummer!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-11 14:34

Jag har bett om ditt kontonummer, men det ville du inte.

Jag erkänner att det tagit galet mycket tid, och du vet varför. Så skicka över det på PM så har du pengarna imorgon!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-11 15:12

MagnusÖstberg skrev:Jag har bett om ditt kontonummer, men det ville du inte.

Jag erkänner att det tagit galet mycket tid, och du vet varför. Så skicka över det på PM så har du pengarna imorgon!

du har pm.

för er övriga som också vill att dessa högtalare ska bli klara, kom med tips och gärna länkar till passande diskanter till dessa högtalare. OBS inga monsterpriser.
slutligen vill jag bara påpeka för er övriga att jag hoppas jag och Magnus kan lösa detta, och jag är inte sur på honom, han har sina skäl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-11 15:32

Pengarna är insatta, borde vara tillgängliga typ nu... (eller när bankerna nu gör det, såg ut som om det gick direkt)

Och skulle du ha vägarna förbi så väntar de på dig :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-11 20:47

Fint magnus.

In med tips nu pöjkar! Vilka vettiga diskanter borde jag införskaffa till dyn elementen? Prisvärda! Inte svindyra.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-11 20:53

Seas DXT :)

Snygga byggen, mulliga.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-11 22:25

Martin skrev:Seas DXT :)

Snygga byggen, mulliga.

Tackar :) ska kika på dom

In med mer förslag nu grabbar

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-11 22:41

Snygga byggen, mulliga.
Det är faktiskt ett så bra förslag att du skulle kunna sluta leta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-14 12:35

bianco skrev:

Snygga byggen, mulliga.

Tackar för tipset, har nu beställt dessa :)
nu börjar slutskedet med labyrintherna, kommer uppdatera vartefter dom blir klara.

sedan återstår ju mätning och filterbygge, men detta kommer jag behöva hjälp med då jag inte har gjort något av de hittills.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-14 13:20

Vars håller du till om du behöver mäthjälp? :)

Såhär mäter en av mina 4 DXT-diskanter som sitter i en liten högtalare:
Bild

Såhär mäter den som sitter i 4-vägaren. Det är 0, 30 och 60grader off axis.
Bild

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-14 13:54

Jag håller till mellan sala och Enköping utefter riksväg 70, har en kille som kallas Rickard w på garaget.org mm. som bor i Västerås, han har lovat hjälpa mig, men ser att du kanske är mer skillad, Elektronikingenjör läste jag att du är. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-14 14:01

Det är bara hojta till om ni behöver mer hjälp, med någon simulering eller något. Richard har säkert bättre mätutrustning än vad jag har ändå så prova ni först.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-14 15:14

Martin skrev:Det är bara hojta till om ni behöver mer hjälp, med någon simulering eller något. Richard har säkert bättre mätutrustning än vad jag har ändå så prova ni först.

tackar! vi testar och så hojtar jag om vi behöver hjälp, jag kanske kan behöva ett kritiskt öra vid nåt tillfälle :) kaffe har jag också! :wink:

Föregående

Återgå till DIY-forum