Angående Cerwin Vega Stroker 18"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mickeb

Angående Cerwin Vega Stroker 18"

Inläggav mickeb » 2013-04-20 08:57

Hej!
jag har chansen att köpa en CW stroker till ett riktigt bra pris.
Problemet är att den förra ägaren har rört på skruven till den "övre" spidern.
Det står i manualen att man absolut inte får röra skruven pga att den ställdes in nogrannt på fabriken.

Frågan är hur jag ställer in skruven som den stog när den lämnade fabriken??

Finns det någon här som äger en CW stroker 18" som har lust att mäta avståndet från "pinnen" till "överdelen" på skruven. Det lär va min bästa chans att få den övre spider natt sitta så nära fabriksinställningen som möjligt.

När man skruvar upp skruven så kan man ju flytta den övre spidern men då ändrar man ju även talspolens läge i magnetgapet och då ändrar man ju även parametrarna och antagligen även effekttåligheten känsligheten och massa annat. Därför vill jag kunna ställa in den övre spidern så nära original som möjligt.
If where too loud you are too old !!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-04-20 09:24

Jag har inget svar på din fråga, men har länge undrat vad skruven ska vara bra för? Så jag följer tråden med intresse :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-04-21 10:42

Om jag inte minns fel är skruven till för att kunna ändra Q-värde på elementet.. borde finnas beskrivet i manualen hur den ska stå för olika värden..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-04-21 10:47

Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2013-04-21 12:51

Där står att de är inställt på fabrik och att man INTE ska skruva på den!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-04-21 15:48

mickeb skrev:Där står att de är inställt på fabrik och att man INTE ska skruva på den!

12an den brukar ligga 13.2mm ner och ser man på bilder så borde 18 tumaren ligga ca 15-18mm ner och då skall spidern ligga flat utan någon som helst späning uppåt eller neråt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Angående Cerwin Vega Stroker 18"

Inläggav paa » 2013-04-21 17:11

mickeb skrev:Hej!
jag har chansen att köpa en CW stroker till ett riktigt bra pris.
Problemet är att den förra ägaren har rört på skruven till den "övre" spidern.
Det står i manualen att man absolut inte får röra skruven pga att den ställdes in nogrannt på fabriken.

Frågan är hur jag ställer in skruven som den stog när den lämnade fabriken??

Finns det någon här som äger en CW stroker 18" som har lust att mäta avståndet från "pinnen" till "överdelen" på skruven. Det lär va min bästa chans att få den övre spider natt sitta så nära fabriksinställningen som möjligt.

När man skruvar upp skruven så kan man ju flytta den övre spidern men då ändrar man ju även talspolens läge i magnetgapet och då ändrar man ju även parametrarna och antagligen även effekttåligheten känsligheten och massa annat. Därför vill jag kunna ställa in den övre spidern så nära original som möjligt.

Om den justerar spolens symmetri, så torde den lämpligast justeras till lägsta möjliga dist vid låga frekvenser, och där ska den låsas. Det borde väl inte vara omöjligt med goda vänners hjälp?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2013-04-28 13:26

Tack för svaren! Blir nog att köpa den och prova justera skruven.

För många år sedan så hade HiFi klubben annonser för stroker 18" i hifi&musik samt bilstereo tidningen där dem beskriver hur de testar en stroker 18" med ett Crown Macro-Tech 5000VZ som matas via husets huvudsäkringar. De beskriver hur basen efter 3000W+ fortfarande spelar rent och slutligen vid 6000W+ så tystnar basen, och vid närmare inspektion så visar det sig vara tinseltråden som lossnat från anslutningen vid talspolen.

Är det någon som vet vilket test/reklam jag menar som har en kopia att lägga upp här så vore jag glad!

Jag har sett Crown Macro-Tech beg för 17 000Kr, någon som vet hur steget står sig mot modernare steg i samma klass? För att kunna använda det hemma så lär man ju va tvungen att ha ett 16A uttag för att säkringarna ska hålla.. :) ! Ska iofs inte köpa det men leka med tanken är ju gratis :) !!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-28 13:44

Jag tror, men vet inte säkert, att de testade att driva elementet direkt från vägguttaget dessutom. Men det var ett amerikanskt vägguttag med 110v och 60Hz. Tror inte det skulle funka med våra 230v @ 50Hz :D

Vad har du tänkt dig att använda elementet till?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2013-04-30 13:48

Morgan skrev:Tror inte det skulle funka med våra 230v @ 50Hz :D

- Johodu. Under första halvan av 80-talet var jag med när Lennart Lilljehök (som hade firman LEAB och var svensk agent för CV på den tiden) ville demonstrera CV:s basar och körde in deras 18' stroker (i låda) i ett vägguttag. Det studsade friskt men var trots det fungerande efter tortyren.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2013-05-22 16:10

Så där ja nu är strokern min :) ! Har glömt vilket sjukt tryck det är i dem. De spelar inte så snyggt men trycker är helt d..vla sjukt. Nu är de som så att ja skulle vilja ha hjälp med beräkning av en lämplig låda för användning till min hemma/bio stereo. Strokern sitter i lådan som jag fick med på köpet och den är på ca 125,5 L och det sitter 2st 6" portar ca 290mm långa.

Personen som har byggt lådan har inte tänkt på att ge portarna utrymme att "andas" då det är 20mm till bakstycket och jag har för mig att det ska vara minst portens diameter till bakreväggen för att portarna ska "andas" optimalt.

Lådan är dåligt byggd och ser kass ut så jag har bestämt mig för o bygga en ny låda som förhoppningsvis är riktigt uträknad och som är lågt avstämd.

Så jag undrar vilken volym lådan ska vara på för att fungera bra som hemmasub och kunna gräva riktigt djupt utan att vara stor som en friggebod!

Funderade på om en avstämning på ca 25 Hz är lagom utan att lådan blir för stor.

Basen ska drivas av ett bryggat Crown steg som har inbyggda delningsfilter.
Som jag nämmde tidigare så har den tidigare ägaren tyvärr lossat på skruven som håller "konpaketet" och tryckt ner alltihop, jag lossade på skruven och skruvade åt den när "konpaketet" låg neutralt. Vet ej hur ja annars ska göra. Ska iofs fråga en jag vet äger en stroker mäta hur långt det ska vara från "pinnen" till den övre delen av "knoppen" (vet ej va ja ska skriva att de heter:) ) då bör de ju bli så bra som möjligt?

Data på basen:
Dubbla 4ohms spolar
Känslighet: 96 Hz
Frekvensomfång: 31-200 Hz
Fs: 34
Qts: 0,262
Qms: 8,248
Qes: 0,271
Vas: 147,2 L
Xmax: 38mm
Revc: 3,4 ohm per spole

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2013-10-16 23:51

Har själv några 18" Stroker liggandes, kan mäta på dem vid tillfälle om du inte redan gjort det. Angående låda skulle jag inte rekommendera att stämma av för lågt då man tappar en hel del känslighet och effekttålighet. 30Hz fungerar bra men så mycket lägre än så skulle jag inte gå. 125 liter verkar ganska lite, måste bli väldigt hög avstämning med dubbla 6" portar på 29cm. Du får nog räkna med närmare 200 liter.

Återgå till DIY-forum