Ljudkort + mjukvara som aktiv delning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Ljudkort + mjukvara som aktiv delning?

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-10-18 11:03

Inför bygget skulle jag gärna vilja laborera lite med olika delningar, kan en dator(med 6-kanaler) simulera ett delningsfilter? Teoretiskt känns det möjligt men finns mjukvaran?

Ljudkortet jag har i datorn är inget att jubla över, en intigrerad modul i moderkortet.¨har möjlighet till 5kanaler +sub.
som 2vägs mono (ena stereo kanalen + subutgång) kan jag redan testa lite, dock utan möjlighet att simulera branthet och ev. fasförskjutningar.

Funderade på att köpa ett aktivt delningsfilter på skoj, men det går ju inte justera branthet i dom heller :?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Ljudkort + mjukvara som aktiv delning?

Inläggav Naqref » 2005-10-18 11:29

Eric_Josefsson skrev:Inför bygget skulle jag gärna vilja laborera lite med olika delningar, kan en dator(med 6-kanaler) simulera ett delningsfilter? Teoretiskt känns det möjligt men finns mjukvaran?

LspCad (pro-versionen) kan.
http://www.ijdata.com/
Kostar dock en del...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-18 11:45

Har´du tillgång till MATLAB?

Har ett GUI-program någonstans för MATLAB, som är ganska seriöst på den fronten. Till programmet medföljer en artikel.
Teori-ribban ligger ganska högt. Man får inte bli nervös av herr Hilbert om man vill förstå vad man gör.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Re: Ljudkort + mjukvara som aktiv delning?

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-10-18 11:58

Naqref™ skrev:
Eric_Josefsson skrev:Inför bygget skulle jag gärna vilja laborera lite med olika delningar, kan en dator(med 6-kanaler) simulera ett delningsfilter? Teoretiskt känns det möjligt men finns mjukvaran?

LspCad (pro-versionen) kan.
http://www.ijdata.com/
Kostar dock en del...

Funkar funktionen i demot?
10K tänker jag då inte betala :roll:

lilltroll skrev:Har´du tillgång till MATLAB?

Har ett GUI-program någonstans för MATLAB, som är ganska seriöst på den fronten. Till programmet medföljer en artikel.
Teori-ribban ligger ganska högt. Man får inte bli nervös av herr Hilbert om man vill förstå vad man gör.

Nix, brorsan har iofs..Mina erfarenheter kan mätas på en nymfparakits ena hands fingrar :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-18 13:17

Man får tillägga att det blir tämligen svårt att simulera passiva delningsfilter på detta sätt. Men aktiva analoga eller digitala går ju bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-10-18 14:33

Svante skrev:Man får tillägga att det blir tämligen svårt att simulera passiva delningsfilter på detta sätt. Men aktiva analoga eller digitala går ju bra.

Mjo, det blir ju inte 100% Går ju knappast få in en konjugatlänk i datorn som fungerar mot förstärkaren men lite simpelt med delningens branthet och eventuella fasavvikelser i filtret borde väl gå simulera?

Har aktiva filter också fasförskjutningar? Jag är inte så insatt i aktiva delningsfilter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-18 15:46

Eric_Josefsson skrev:
Svante skrev:Man får tillägga att det blir tämligen svårt att simulera passiva delningsfilter på detta sätt. Men aktiva analoga eller digitala går ju bra.

Mjo, det blir ju inte 100% Går ju knappast få in en konjugatlänk i datorn som fungerar mot förstärkaren men lite simpelt med delningens branthet och eventuella fasavvikelser i filtret borde väl gå simulera?

Har aktiva filter också fasförskjutningar? Jag är inte så insatt i aktiva delningsfilter.

Ja, fast ska man göra så grova simuleringar så kan det lika gärna vara. Eller så inser man att det är ett aktivt filter man simulerar och låter bli att projicera resultaten till det passiva fallet.

Det vore iofs intressant att emulera ett passivt filters utimpedans med strömåterkoppling. Då skulle det bli en rätt juste delningsfiltersimulator. Jag tror inte att det finns att få tag på.

Aktiva analoga filter fasvrider, ja. Digitala dito, nja. De brukar ha en lika stor och därmed betydelselös fördröjning i alla grenar om de är konstruerade för linjärfas, och det brukar de nog vara för det mesta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum