Bjorn_ skrev:Har nu nu hittat sk skivnotfräs att sätta på den vanliga handöverfräsen. Har inte pengar till en ordentlig lamellfräs för tillfället. Det finns från 3,4,5 mm osv. Jag tänkte 4 mm blir bra. Men vad skall man ha för kex?
Hittar strl 0,10 och 20 - vad är det?
Måste man ha makitas egna eller duger det med andra, och vart hittar man dem i så fall?
Mvh
Björn
0, 10, 20 för kexen betecknar olika storlek. Samtliga storlekar är ca 3,8 mm tjocka för 4 mm spår och formen är standardiserad oavsett tillverkare. 0:an har jag inte tillgänglig, 10:an är 20x56 mm och 20:an är 23x60 mm. Formen är ovalaktig, tja ”läppformad” kan man ju säga

. Ett fräst spår med kexmaskin betyder att 10:an sticker ut 10 mm på bredaste stället och 20:an 11,5 mm. Frässtålet tycks ha ca Ø 85 mm på min Elu-maskin, borde vara lika för andra fabrikat också. Om du använder frässtål med diameter som avviker mycket från Ø 85 får du knipsa av kexet med tång för att få bra passform och utstick om stålet är mindre i diameter. Kexen kan du köpa på välsorterade byggmarknader / järnhandlare.