Under vintern kommer jag bygga nya basar till hembio- / lyssningsrummet. Tänker då använda ett befintligt väggfast och tätt ramverk för baslådan. Invändigt mått är H1964 x B600 mm. Invändigt djup är idag 200 mm men kommer byggas ut till ca 280 mm. (Tänk dig en väggfast Billy-bokhylla).
Det brukar nämnas att största dimensionen på en baslåda inte bör vara större än ca 1 m om delningen är tänkt vid 80 Hz. Jag kommer använda 2 basar som kopplas parallellt med varandra och matas med samma signal med delning kring 80 Hz. Till frågan då: Kan jag strunta i att bygga om den stora lådan till 2 st separata lådor med en skiva i mitten mot höjden 1964 mm? Tänkt placering av basarna är mot ¼ och ¾ av rummets höjd (213 cm) och detta betyder nästan ¼ och ¾ även mot den stora lådan inre höjd, det blir dock en förskjutning mot inre lådhöjden med ca 4 cm nedåt för nedre baselementet och 4 cm uppåt för övre baselementet.
En placering av basar vid ¼ och ¾ m mot rumsmåtten brukar rekommenderas för att minska resonansproblem. Kan jag använda samma resonemang för baslådebyggets dimensioner eller har någon erfarenheter av att det är en dålig idé, pga vald branthet på filtret eller annat som kan spela roll?
Det skulle onekligen förenkla rent praktiskt med stagning, kabeldragning, avtätningar och annat om lådan inte behövde delas av till 2 separata.