Fråga om baslådestorlek – resonanser och synpunkter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Fråga om baslådestorlek – resonanser och synpunkter?

Inläggav Adhoc » 2013-10-22 10:29

Under vintern kommer jag bygga nya basar till hembio- / lyssningsrummet. Tänker då använda ett befintligt väggfast och tätt ramverk för baslådan. Invändigt mått är H1964 x B600 mm. Invändigt djup är idag 200 mm men kommer byggas ut till ca 280 mm. (Tänk dig en väggfast Billy-bokhylla).

Det brukar nämnas att största dimensionen på en baslåda inte bör vara större än ca 1 m om delningen är tänkt vid 80 Hz. Jag kommer använda 2 basar som kopplas parallellt med varandra och matas med samma signal med delning kring 80 Hz. Till frågan då: Kan jag strunta i att bygga om den stora lådan till 2 st separata lådor med en skiva i mitten mot höjden 1964 mm? Tänkt placering av basarna är mot ¼ och ¾ av rummets höjd (213 cm) och detta betyder nästan ¼ och ¾ även mot den stora lådan inre höjd, det blir dock en förskjutning mot inre lådhöjden med ca 4 cm nedåt för nedre baselementet och 4 cm uppåt för övre baselementet.

En placering av basar vid ¼ och ¾ m mot rumsmåtten brukar rekommenderas för att minska resonansproblem. Kan jag använda samma resonemang för baslådebyggets dimensioner eller har någon erfarenheter av att det är en dålig idé, pga vald branthet på filtret eller annat som kan spela roll?
Det skulle onekligen förenkla rent praktiskt med stagning, kabeldragning, avtätningar och annat om lådan inte behövde delas av till 2 separata.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-10-24 00:41

Har hittat svar i Moltens / IÖs artiklar om basmoduler med NHT-elementet 1259. Mitt spånande om lämplig högtalarlåda har resulterat i en som är till förväxling lik IÖs förslag på LTS-B2h, sämre förebilder kan man nog ha. LTS-B2h har utvändigt mått 61x26x200 cm, min låda 63,8x29,6x200 cm. Mycket i artikeln kan bli direkt överförbart till AE TD18+ elementen.

En skillnad är att IÖ placerat elementen nära lådändarna medan jag kommer placera dom ¼ in från ändarna, jag kommer dessutom ha 4 st andra baselement nära golv och tak vid motstående vägg. En annan att jag kommer köra med slutna lådor istf basreflex. 18":aren har större pumpförmåga än NHT 1259 så det lär räcka och bli över ändå samtidigt som man kan gå lägre i frekvens om det önskas.

Tack Roger G för jpg:erna på den gamla artikeln, finns många små juveler i den. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTS%20BAS/

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-10-24 20:26

Tack Roger G för jpg:erna på den gamla artikeln, finns många små juveler i den.

Missat denna tråden..
Det var ju den Molten du satt och sneglade i när du var här sist.... Bara att låna!
18tums basar verkar kul, du har ju plats!
/Jonas

Ps.
Kul att läsa om Bernts intryck av ditt rum, fint. Ds

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-10-24 21:51

Simulera i hornresp med en mycket lågt avstämd port så att du ser vad
som är port och lådresonanser. Dock ser du bara effekten av ett element.
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-10-24 22:30

Hm, hornrespons har jag aldrig använt. Jag lär inte behöva fundera på om en resonans är från port eller låda för det lutar starkt åt sluten låda där max tomvolym netto hamnar kring 135 L efter stagning.

Användarvisningsbild
everwake

Inläggav everwake » 2013-10-26 19:24

är det double bass array med td18+ du funderar på?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-27 00:27

Om lådresonanser:

Om lådan är symmetrisk, men utan vägg vid mittlinjen så blir det inget luftflöde över mittlinjen av just symmetriskäl. Att sätta dit en vägg förändrar därmed ingenting, och lådan kommer att bete sig på precis samma sätt map resonanser i den inneslutna luften.

Däremot kommer väggen att fungera som stagning, och med en så stor låda kan nog stagningen mellanväggen ger vara bra. Å andra sidan kan man vilja staga annorlunda än just på mitten, och det är man fri att göra så länge det sker symmetriskt.

Den stora lådan kommer alltså att bete sig som två små lådor, med resonanserna enbart vid de höga frekvenser som halvlådorna har.

OT: Det finns en rolig parallell med högtalare i rum: Vid symmetrisk kommer resonanserna att ligga vid frekvenser som motsvarar ett hälften så stort rum. Det är inte vad många tänker sig, små rum är ju ofta mer problematiska map rumsresonanser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-10-28 20:51

Adhoc skrev:Hm, hornrespons har jag aldrig använt. Jag lär inte behöva fundera på om en resonans är från port eller låda för det lutar starkt åt sluten låda där max tomvolym netto hamnar kring 135 L efter stagning.

Nej, alltså porten behövs för att kunna simulera elementplacering. Så
sätter man portresonansen på någon Hz så lurar man programmet och
nyttnar dess resonansberäkningar i den "slutna" lådan.
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-11-01 11:19

Lägger in en bild på hur frontabasarna är tänkta placeringsmässigt, ¼ in mot rumsbredd och mot tak / golv. Lådstorleken invändigt blir ca 145 L. I och med så låg Qts som 0,22 verkar 18”:arna lämpliga av stämma av lågt i en BR-låda, i simuleringen mot 17 Hz med 1 st rör Ø 10,2 cm rör x L ca 43 cm per element. (Brukar kallas EBS-avstämning) Den breda tejpen symboliserar avdelningen till 2 st lådor a’ ca 145 L. Dom smala tejpbitarna symboliserar basreflexportarna som mynnar på sidan av lådan mot TV:en. Yttermått på varje låda ca 100x64x31 cm.

Ewerwake: Ja, möjligheten till Double Bass Array kommer finnas för musik (4 st baselement i slutna lådor bakom soffan, fasförskjutna och tidsfördröjda med rumslängden jämfört med dom 4 basarna vid frontväggen) men det ska även gå att växla till mera mullerbuller vid bio samt att kunna växla mellan att ha frontbasarna som slutna eller basreflexlådor.

Petter: Placeringen av element i lådan får styras av rumsdimensionerna. Det blir en hel del stagning av lådan i sig. Ska försöka komma underfund med ”hornrespons” om det programmet kan ge indikationer för lämplig stagplacering, annars får det bli ”tätt och assymetriskt” med stagen inuti.

Svante: Från bilden, centrum för elementen hamnar förskjutna ca 5 cm i höjdled och ca 8 cm i sidled jämfört med ”origo” på lådan. Någon förändring på ditt resonemang ovan tror du?

Element som är på gång i ett gruppköp:
Frontväggsbasar, TD18+ med dammkåpa: http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=24
Bakväggsbasar för slutna lådor: http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=46
Simulering är från Unibox med 110 W/ element samt 350 W / element där xmax 14 mm utnyttjas fullt ut i sluten låda enligt Unibox. Kommatecknet för y-axeln (dB) hamnar ett steg fel ibland i Unibox, någon som vet varför?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-01 12:10

Tycker det är lite synd om du skall ge dig på att riva i de fina väggarna, iofs.

Skall jag tolka det som att de elementen skulle gå hyffsat bra att peta in i LTS-baslådor på studs om man bara kan göra ett stort nog hål till dem?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-11-01 12:35

Riva i väggarna ser jag inte som något problem. Det borde bli ungefär lika snyggt / fult om tyget där wellpapprundlarna sitter nu ersätts med en betsad plywoodfront med istoppade högtalarelement. Fronthörnen i rummet funderar jag på att vinkla till lite och förse med stående betsad spaltpanel och isolering bakom. Det borde bli ganska enhetligt då.

Baslådan LTS-B2H är väldigt snarlik den låda jag spånat på. Av en slump såg jag IÖs LTS-B2H senare i en gammal Molt när jag var hemma hos Jonas. Jag tror nog att IÖs koncept kan användas även mot AEs 18”:are, i alla fall ser jag ingeting direkt från simuleringen i Unibox som motsäger det.

Från Molten:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2003.JPG
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2004.JPG

Återgå till DIY-forum