Sätta dämpning under bord?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gilgo

Sätta dämpning under bord?

Inläggav gilgo » 2013-10-18 10:48

Jag har problem med riktigt dålig akustik. Men som vanligt sätter det där med WAF stopp för det mesta. Fick precis en tanke om att sätta dämpning under t.ex. soffbordet där det inte syns men är tveksam till effekten. Man skulle enkelt kunna spänna upp ett par vajrar under och bara kila in lämpligt material.
Någon som har erfarenhet av något liknande eller direkt kan säga att det hjälper inget alls?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-10-18 10:58

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-18 11:01

Det löser inte ditt problem, men det är inte overksamt heller. Och med tanke på dina begränsningsramar så verkar det inte finnas anledning att inte nyttja alla möjligheter som finns oavsett hur små.

Kolla upp möjligheterna i dina soffor/fåtöljer - ibland kan där vara en ihålig rygg som kan stoppas full t.ex.

Vilken sorts akustikproblem anser du att du har?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gilgo

Inläggav gilgo » 2013-10-18 16:57

Nagref:
Intressant tråd!

Nattlorden:
Skulle nog vilja påstå att jag har alla akustikproblem. Duktigt med reflexer, galen efterklangtid och på det lite goa stående vågor i basen.
Fåtöljerna kan kanske gå att öppna upp och fylla, soffan är det värre med.

Rummet är på ca 5,5x8m, öppen planlösning mot kök, angränsar mot hall och med trappa i främre hörnet. Mycket av problemen kommer nog från köket. Kala hårda ytor... svårt att göra något åt dom.

Mina ideer på "dold" dämpning är en snutt under trappan (öppen trappa) där man kan sätta en panel. I köksön skulle man kunna sätta en som täcker hela insidan som dessutom vetter mot stereon. Uppe i taket finns en limträbalk som man ev. skulle kunna sätta en panel på längs med ena sidan. Fåtöljerna borde gå att fylla i armstöden, soffan är det värre med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-18 17:47

Du kan inte få lov att sätta ett draperi som går att dra för mot köket vid finlyssning?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gilgo

Inläggav gilgo » 2013-10-18 17:57

Det är nog tvärkört är jag tämligen säker på.

Får väl öppna alla köksskåp så finns det inte en enda slät yta kvar 8)

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-10-18 19:28

Bakom tavlorna har jag filt.
Hittade en gång en dansk firma som sålde självhäftande filt de hade använt den under fikabord för att fixa till akustiken i ett lunchrum.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-10-18 19:40

Googla på design5mm. Jag köpte självhäftande ullfilt från dem. Kostar en del i frakt. Bra grejer dock. C:a 1 cm tjock. Har satt det under möbler och fixar en del efterklang. Tyg på vägg är bra för förstareflexer i visst frekvensspann. Sök moltonduk, kan fås till ok pengar. Själv satte jag senast upp nya gardiner. Kan sy på liner på baksidan för att öka effektiviteten vilket blir mitt nästa steg. Lycka till :)

Användarvisningsbild
gilgo

Inläggav gilgo » 2013-10-18 20:35

Bjorn_ skrev:Googla på design5mm. Jag köpte självhäftande ullfilt från dem. Kostar en del i frakt. Bra grejer dock. C:a 1 cm tjock. Har satt det under möbler och fixar en del efterklang. Tyg på vägg är bra för förstareflexer i visst frekvensspann. Sök moltonduk, kan fås till ok pengar. Själv satte jag senast upp nya gardiner. Kan sy på liner på baksidan för att öka effektiviteten vilket blir mitt nästa steg. Lycka till :)

Bra tips! Dom hade både självhäftande på rulle och med kardborre som man köper i bit. Verkar vettigt att sätta på t.ex. sidan av tv-bänken. Syns ju knappt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-18 20:39

det finns akustiktavlor som är riktigt snygga som du kan använda dig av. dom brukar godkännas då man kan få dom med valfritt tryck också.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2013-10-18 20:43

Jag monterade ett antal fårskinn bakom mina högtalare och det gjorde faktiskt en hel del nytta,fick ett mjukare ljud och mindre reflexer.

janixa :) :D
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-16 14:42

Nattlorden skrev:
Kolla upp möjligheterna i dina soffor/fåtöljer - ibland kan där vara en ihålig rygg som kan stoppas full t.ex.

Min soffa är proppfull med kuddar och täcken, i både rygg och armstöd. Är typ 3 täcken och säkert en ca 25 kuddar. Jag tycker effekten var helt klart märkbar och något jag kommer att fortsätta göra i alla framtida möbler som skall stå i ett hifirum. Kanske byter jag till mineralull i framtiden, borde vara än mer effektivt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Återgå till DIY-forum