sb aucustic 5" sb15nrxc30-8  monacor dt-107 låter inte

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

sb aucustic 5" sb15nrxc30-8  monacor dt-107 låter inte

Inläggav Johannes » 2013-11-08 08:15

Hej. Tänkte byggt högtalare till bak kanalerna i mitt hemmabio. Satte ihop ett gammalt projekt som legat på hyllan länge då jag insåg att det inte bara är att bygga högtalare och sen sätta in std filter.

Hur som helst så provade jag detta iaf. Tråkigt att inte använda elementen.

Satte ihop dessa element som topicen lyder och provlyssnade.

Dom låter som diskanten är lite låg . Det låter som det ligger en matta över högtalare
Och sen låter dom mkt mono jämfört med mina diy stativare med L18 och scan speak d2905

L18 fyller upp och har en större spridning mkt större spridning faktiskt. Jämfört med sb acustic är det nästan som att trycka in en mono knapp men ändå låter dom ok .

Tycker oxå att mellan register är lite väl mkt. I sb acustic.
Däremot verkar dom trivas riktigt bra i sina br låder på ca 12liter och avstämd till ca 38hz .

Dom låter sagolikt i basen iaf.

Sitter ett std filter med delning på ca 2500hz och 12db/okt och med konhugatlänkar
Uträknat enbart på element ens ohm samt le

Hur går jag vidare här ? Är det lönlöst för mej ?

Mvh Johannes

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-08 08:24

Diskanten ligger på 90db

Sb acustic ligger väl runt 88 db

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-11-08 08:41

du behöver göra nytt filter antagligen.
mätmikrofon och simuleringsverktyg är att rekommendera. grunderna hittar du i loudspeaker design cookbook tex. Svante har också ett dokument från som används till kursen i högtalardesign på KTH. Sen är det bra om du läser igenom D'appolitos Testing Loudspeakers.

UMIK från minidsp är väl det enklaste alternativet vad gäller mätutrustning. Och sen köper du Basta! från svante

http://www.minidsp.com/products/acousti ... ent/umik-1
http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-08 11:03

Okej tack för ditt svar. Då köper jag minidsp med micken till till att börja med :)

Men även om micken mäter att nåt är fel vid olika frekvenser. Hur vet jag vad olika spolar komponenter gör för skillnad ?

Finns det nåt program som räknar detta ?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-08 11:15

Basta kan simulera filter.
Prova att mata in olika värden och se vad som händer.

Följdfråga:

när man mätt upp ett element med lämpligt program, går det att få in kurvan i Basta?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-08 11:17

Det enklaste är att mäta elementen för sig och simulera ett filter. Det går att göra i basta. Bara att mata in de värden du tänkt använda och se hur knasigt det blir. :) Sedan ändrar man värdena och justerar, eller provar att byta ut och lägga till andra komponenter.

Man kan även simulera bara ts-parametrarna och baffelns inverkan på elementen, utan att mäta, men då får man ta det med en stor nypa salt eftersom man inte får med elementens egna membranuppbrytningar och sånt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-11-27 22:07

har beställt minidsp 2*4 med tillhörande mätmic umc 1 eller vad den hette.

försökte registrera mej på det där forumet för att kunna tanka ner REW men när jag fyllt i alla föbannade rutor så kan jag inte klicka på submit det står att jag måste vänta i 13 sek men problemet att det står så hela tiden har provat att göra om registeringen flera gg. tröttsamt.

hitta heller ingen minidsp som kunde auto kalibrera med rew för vettiga pengar så det fick bli std

den balacerade varianten hade konstiga kontakter som man inte kunde använda man måste ha adapter till rca .. så den hoppa jag direkt.

vmen jag hoppas bli nöjd med std minidsp n iaf.

kan man få tag på¨mät programmet REW på annat vis?

mvh Johannes

Återgå till DIY-forum