Bygger bastorn, 4 x 10" Peerless CSX 257H

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-04-06 14:58

Hur går det med bastornen? Är båda färdiga och installerade? Bilder?

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-04-08 13:44

Bara det ena är färdigt. Har för mycket att göra på jobbet igen.

//magnus

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-04-18 22:54

Jag får se till att berätta lite här vad jag gjort i dag. Det är inte alltid man får tid över till att pilla med sin anläggning, speciellt vanliga veckodagar.

Dock hade jag sådan tur att just i dag är en helgdag i Zürich. Mycket trevligt, tyckte jag, som inte hade någon lust att vara social alls i dag.

Jag fick tummen ur röven och satte fart. Ni kanske minns den senaste bilden på mitt bastorn?

Bild

Såpass illa såg den ut ganska länge. Den bilden var tagen precis innan jag skruvat fast frontbaffeln, för ca en och en halv månad sedan. Nu brukar det ju bli så, när jag bygger högtalare.

Centern och stereohyllan här, byggde jag för över ett år sedan. Kanske ett och ett halvt, så det var dags att göra något åt saken.

Bild

Först lite spackel och tejp på bastornet:

Bild

Sedan en nästan skrämmande titt bakom stereobänken...

Bild

Det var här och nu jag bestämde mig för att skippa allt vad promenader och annan typ av uteaktivitet. Här skulle det fixas och donas. Jag började med att spackla lite på centern.

Bild

Fortsatte sedan med att riva ut allt, koppla isär hela anläggningen, man kan säga att jag fick frispel.

Bild

Allt skulle ut. Stereobänken letar sig för närvarande till de sälla jaktmarkerna medelst sophämtning. Bort med den, för nu skulle den bytas ut mot något helt annat. Nämligen bastornet.

Ytterligare en sorglig syn på kabelhärvan. Behöver man verkligen så här många kablar i sitt system? Dessutom är hälften av kablarna riktiga fulkablar.

Bild

Och här har bastornet fått ny vit färg på sig. Falumas har sett den när den var naken, klassiskt MDF-färgad. Han tyckte den var ful - och han är ju inte ens tjej.

Bakom, där det förr låg en stor boll med kablar, är det numera helt rent.

Bild

Dock får anläggningen själv stå i skamvrån, utan stereobänk. Det problemet får jag lösa vid ett senare tillfälle.

En bild till, lite snett framifrån. Centern saknas, då den står och torkar efter ett par lager färg på den med. Jag kommer ändå inte ta mig tid att sätta fanér på den inom överskådlig framtid.

Bild

Jag får hålla med om att det kanske skulle sett bättre ut med någon slags hylla för hårdvaran. Det kanske blir en flexy eller liknande så småningom. I dag hade jag inte några prylar hemma för att bygga en, så det får vänta.

Bild

Här är det färdiga resultatet! Se så mycket bättre allt kan bli, om man bara tar sig tid. Det tog i och för sig hela dan, från första spackeltaget till färdigdragna kablar (nästan alla kablar går i kabelrännor).

Bild

Men resultatet lät inte vänta på sig. Jag har njutit av att lyssna till min anläggning hela kvällen. Hur underbart som helst och det ser bättre ut.

Dessutom blev ljudet mycket bättre när jag flyttade bastornet från det illa valda hörn det stod i innan. Vad kan jag säga? Skillnaden är som natt och dag. Nu kommer detaljerna fram mycket bättre. Det har säkert mer att göra med att jag tog mig tid och tvingade ner bas-nivån nästan till ett minimum (varför jag blev av med all bumlighet i basen). Det blir kvar bas och blir över i alla fall.

Dock frågar jag mig... Varför köpte jag fyra stycken 10" element? Dels får jag inte plats med fler basar i rummet. Dels känns det inte riktigt som att jag behöver fler. Det låter faktiskt riktigt bra. Ok, det kanske blir bättre med ett par till, men det blir inte speciellt enkelt att möblera. Funderar på att kränga basarna till en kompis i Frankrike, som håller på att bygga en hemmabio. Han blir säkert minst lika nöjd som jag.

Ha en bra dag!
//magnus

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-04-18 23:07

Finns fler intresserade av basar...

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2005-04-19 10:40

Hej Swede!!!

Det vart ju bra det där...kul att du fick lite tid över :D . Får pallra mig ner en sväng och lyssna snart.

Tror fortfarande du skulle kunna vinna en hel del på att bygga ett till torn...för att jämna ut rumsnoder.

mvh
at

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2005-04-19 10:43

Men nu får du ta och slå till på en duk!!! :D :D :D

mvh
at

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-19 11:26

IKEA rullgardin Tupplur, vit, bredd 200 cm kostar 319:-
Vit akryl på väv, funkar helbra.
Finns bara på större IKEA-varuhus.
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/s ... ctId=49066
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-04-19 11:41

Tupplur funkar kalas. Mikke_musik kör på den...

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-04-19 19:39

Titta, en som vaknat upp från de dö... arbetande, välkommen tillbaka! Ser fint ut det där, när får vi komma och lyssna?
swede skrev:Jag får hålla med om att det kanske skulle sett bättre ut med någon slags hylla för hårdvaran. Det kanske blir en flexy eller liknande så småningom.
Jag har en flexy som troligen kommer bli över, om mitt köksöverskåpsbasmodulsprojekt någonsin blir färdigt...
UrSv skrev:Finns fler intresserade av basar...
Kan du inte läsa?
swede skrev:Funderar på att kränga basarna till en kompis i Frankrike
Du bor ju i Schweiz så det går inte!

Allvarligt talat tycker jag swede skall behålla dem och bygga ett torn till, det ser lite tafatt ut med bara ett...
Senast redigerad av mikke_musik 2006-01-12 16:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-19 20:04

torn? med den placeringen ser den mer ut som ett baståg? :wink:

närå det ser najsigt ut 8)

falumas

Inläggav falumas » 2005-04-20 10:08

Igår fick jag äran att provlyssna systemet. :D

Det swede har gjort är att byta plats på bastornet, bytt lite slutsteg och dessutom slutat använda finkabel som högtalarkabel. Resultatet var helt enormt. Från att ha varit medelmåttigt (i alla fall betydligt sämmre än vad man tyckte potentialen var), har Swede nu ett riktigt bra ljud som man bara kan sitta och njuta av. Vi orkade igår inte koppla om för att se vad som orsakat detta enorma lyft i ljudet, utan bestämmde oss för att det var magi.

Coolt för oss, kanske inte för Swedes grannarna var att vi lyckades bottna antingen bastornet eller Zachry slutsteget med Blue Man Groups TV song.

/Karl

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-09-13 19:30

Är det förresten någon som vet ifall man kan montera CSX 257 H nedåt? Alltså "under" en baslåda?

Jag är sugen att gömma undan basarna lite grand och har av mikke_musik stulit en idé om hur man kan bygga in basarna i ett fejkat skåp som står på 10 cm höga fötter.

//magnus

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-09-15 13:42

Fick svar från Audiocomponents i Holland.

Svar: Ja, man kan montera dem vända "nedåt".

//magnus

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-09-15 20:34

Gött. Verkar lovande. Se till att båda tornen är inspelade på inflyttningsfesten...

Hmm, jag måste nog fundera lite på vad jag skall hitta på.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-09-17 12:37

Skall börja slöjda prototypen i dag. Får se hur långt jag hinner.

//magnus

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-09-17 15:23

Intressant. Kan man få en exakt position på den också?

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-09-19 11:30

Just nu står en nästan färdigsnickrad modul i båthuset på nordiska i Zürich.

http://www.nordiska.ch

Mer exakt geografisk placering kan jag inte ge just nu.

//magnus

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-09-21 07:35

Två lådor till basarna nästan klara...

Råkade köpa en färgspruta för 300 kronor.

Nu är det ju faktiskt jag som brukar säga:

"Om man vill köpa bra och billiga verktyg, får man köpa två."

Det stämmer verkligen. Inte nog med att någon klåpare smugit in en grå färgburk bland de vita burkarna i butiken (en katt bland hermelinerna, som jag självklart råkade köpa); dessutom sög färgsprutan fett. Glöm det där, jag skall rolla. Det blev snyggt på mina gamla lådor, det får bli snyggt den här gången också. I sämsta fall lämnar jag in dem för lackering någonstans om jag vill få till det bättre.

//magnus

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-10-09 22:24

Nu är de klara, nästan...

Har inte målat lådorna, men de är i full produktion i alla fall. Kul...

Så här ser den gamla lådan ut:

Bild

Och så här ser det ut med de nya lådorna:

Bild

Får jag bara hem skåpluckorna och smetar på lite färg, så blir allt skitsnyggt.

Låter bra gör det i alla fall. Dock fuskar jag... Fortsätter samtidigt köra med den gamla lådan bakom soffan. Låter mums.

//magnus

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-10-09 23:55

Snyggt!

Men jag tänker KALT!

Få upp lite mer prylar i rummet så lär du få en markant ljudförbättring till låg kostnad. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-10 09:15

Vitt är helt rätt färg på basmodulerna! 8)

(Har fyra vita kylskåp med 1259 själv)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-10-22 17:27

Kommer lite närmare för var dag som går. Inte för att det går speciellt fort, för jag har så jäkla mycket att göra på jobbet...

Bild

Närmare:

Bild

Och de låter fortfarande bra. Återkommer om några dar, då de kanske hinner bli färdiga innan helgen...

//magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-22 19:09

ser väldigt kalt ut i rummet som sagt. sitter basarna i "stereoracket"? smart. sen en annan grej.. står inte högtalarna fel? man brukar rekommendera att ha diskanterna inåt för bättre stereoskärpa.
Men är du nöjd så är det väl som det ska :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-10-25 07:08

Tjenare,

Det är riktigt kalt längs med hela frontväggen, då jag använder den som projektionsyta till min hemmabio. Dock är hela bakväggen täckt av bokhyllor, som är fulla med både böcker och bråte, så det är inte så illa som det kan se ut.

Vad gäller diskanerna så har du helt rätt! De sitter "fel". Det beror helt och hållet på att de blev ställda så för ett par veckor sedan i "flytten" och jag har ärligt inte haft tid och ork att flytta dem än. Det har varit så mycket annat som har haft prioritet den senaste tiden.

Ha det gott,
//magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-25 09:53

swede skrev:Tjenare,

Det är riktigt kalt längs med hela frontväggen, då jag använder den som projektionsyta till min hemmabio. Dock är hela bakväggen täckt av bokhyllor, som är fulla med både böcker och bråte, så det är inte så illa som det kan se ut.

Vad gäller diskanerna så har du helt rätt! De sitter "fel". Det beror helt och hållet på att de blev ställda så för ett par veckor sedan i "flytten" och jag har ärligt inte haft tid och ork att flytta dem än. Det har varit så mycket annat som har haft prioritet den senaste tiden.

Ha det gott,
//magnus

projektionsyta. ja men då var det ju förklarligt. det ser väldigt fint ut i övrigt. hur tycker du att ljudet ändrades från att ha basen bakom soffan till mellan högtalarna?
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till DIY-forum