Jag får se till att berätta lite här vad jag gjort i dag. Det är inte alltid man får tid över till att pilla med sin anläggning, speciellt vanliga veckodagar.
Dock hade jag sådan tur att just i dag är en helgdag i Zürich. Mycket trevligt, tyckte jag, som inte hade någon lust att vara social alls i dag.
Jag fick tummen ur röven och satte fart. Ni kanske minns den senaste bilden på mitt bastorn?
Såpass illa såg den ut ganska länge. Den bilden var tagen precis innan jag skruvat fast frontbaffeln, för ca en och en halv månad sedan. Nu brukar det ju bli så, när jag bygger högtalare.
Centern och stereohyllan här, byggde jag för över ett år sedan. Kanske ett och ett halvt, så det var dags att göra något åt saken.
Först lite spackel och tejp på bastornet:
Sedan en nästan skrämmande titt bakom stereobänken...
Det var här och nu jag bestämde mig för att skippa allt vad promenader och annan typ av uteaktivitet. Här skulle det fixas och donas. Jag började med att spackla lite på centern.
Fortsatte sedan med att riva ut allt, koppla isär hela anläggningen, man kan säga att jag fick frispel.
Allt skulle ut. Stereobänken letar sig för närvarande till de sälla jaktmarkerna medelst sophämtning. Bort med den, för nu skulle den bytas ut mot något helt annat. Nämligen bastornet.
Ytterligare en sorglig syn på kabelhärvan. Behöver man verkligen så här många kablar i sitt system? Dessutom är hälften av kablarna riktiga fulkablar.
Och här har bastornet fått ny vit färg på sig. Falumas har sett den när den var naken, klassiskt MDF-färgad. Han tyckte den var ful - och han är ju inte ens tjej.
Bakom, där det förr låg en stor boll med kablar, är det numera helt rent.
Dock får anläggningen själv stå i skamvrån, utan stereobänk. Det problemet får jag lösa vid ett senare tillfälle.
En bild till, lite snett framifrån. Centern saknas, då den står och torkar efter ett par lager färg på den med. Jag kommer ändå inte ta mig tid att sätta fanér på den inom överskådlig framtid.
Jag får hålla med om att det kanske skulle sett bättre ut med någon slags hylla för hårdvaran. Det kanske blir en flexy eller liknande så småningom. I dag hade jag inte några prylar hemma för att bygga en, så det får vänta.
Här är det färdiga resultatet! Se så mycket bättre allt kan bli, om man bara tar sig tid. Det tog i och för sig hela dan, från första spackeltaget till färdigdragna kablar (nästan alla kablar går i kabelrännor).
Men resultatet lät inte vänta på sig. Jag har njutit av att lyssna till min anläggning hela kvällen. Hur underbart som helst och det ser bättre ut.
Dessutom blev ljudet mycket bättre när jag flyttade bastornet från det illa valda hörn det stod i innan. Vad kan jag säga? Skillnaden är som natt och dag. Nu kommer detaljerna fram mycket bättre. Det har säkert mer att göra med att jag tog mig tid och tvingade ner bas-nivån nästan till ett minimum (varför jag blev av med all bumlighet i basen). Det blir kvar bas och blir över i alla fall.
Dock frågar jag mig... Varför köpte jag fyra stycken 10" element? Dels får jag inte plats med fler basar i rummet. Dels känns det inte riktigt som att jag behöver fler. Det låter faktiskt riktigt bra. Ok, det kanske blir bättre med ett par till, men det blir inte speciellt enkelt att möblera. Funderar på att kränga basarna till en kompis i Frankrike, som håller på att bygga en hemmabio. Han blir säkert minst lika nöjd som jag.
Ha en bra dag!
//magnus