Gitarrförstärkarcombo problem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Awntown

Gitarrförstärkarcombo problem

Inläggav Awntown » 2013-12-14 17:49

Hallå!
Första inlägget i detta forum, så jag reserverar mig för brister :)
Det finns en risk att jag är på helt fel forum och skriver, om så är fallet så välkomnas förslag på andra ställen jag kan vända mig till!

Hur som helst. Jag har en Kustom KGA10 combo förstärkare. Då denna lilla fuling har en overdrive-kanal med ett fruktansvärt fint ljud så var jag på jakt efter sätt att använda denna förstärkare som pedal. Hittade inget utan testade mig fram, genom att koppla gitarren i input och sen från Headphone-jacket till min Orange förstärkare så fick jag fram det ljud jag ville. Problemen är två. Dels så ligger det ett konstant brus på hela tiden, och väldigt högt. Antar att detta beror på att jag faktiskt kör en förstärkare genom en förstärkare. Det andra problemet var att efter att jag spelat ett tag så brändes högtalarkabeln mellan orange-toppen och högtalarlådan..

Alltså såhär är det kopplat: gitarr -> input Kustom KGA10 -> headphone out -> input Orange CR120 H förstärkartopp, kopplad till 4x12 högtalarlåda. 16ohm på både topp och låda.
Finns det någon på detta forum som har någon aning om vad man kan göra åt dessa problem?
Skall även nämnas att jag har kopplat bort högtalaren från Kustom förstärkaren, dock ändrade det ingenting vad gäller bruset.

Tackar och hoppas på svar! Och som sagt, är jag ute på fel forum så tipsa gärna om andra forum :)[/s]

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-12-14 18:45

Jag vill direkt tipsa om www.ljudbojen.se, där det finns mycket kompetenta förstärkarmekare.

Någonting du borde åtgärda direkt är att byta högtalarkabel i din Orange-rigg. Blir den varm har du troligtvis en instrumentkabel där, du behöver en mycket grövre kabel anpassad för att sitta mellan förstärkare och högtalare.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Awntown

Inläggav Awntown » 2013-12-14 20:40

Tackar! Ska kika ljudbojen direkt :)
Det är en högtalarkabel, är alltid väldigt noga med det ;)
Det var min basist som sa att den brändes för att det är 2 förstärkare kopplade till samma låda, hade tydligen hänt honom och hans gitarrigg tidigare när han kört två toppar samtidigt med för hög volym (?).

Men tackar för svaret :)

Återgå till DIY-forum