Köpa +/-12V nätdel?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-12-12 09:55

Med tanke på hur nätdelen ser ut i den DACen och OM det är den det handlar om har jag svårt att se varför man skulle behöva en nätdel med +/- när DACen internt inte använder någon minusmatning och den externt matas med endast en spänning. En enda nätdel med 12 V skulle ju funka.

Vill man vara brutal bryter man upp pinnen på ingången, köper en http://www.ti.com/tool/tps7a4700evm-094 och ställer den för 11.5 V eller så (om man har minst 12 V in.) och monterar den på insidan. Den kostar USD20 nu och är nog bland det bästa man kan köpa avseende brus.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-12-12 11:05

Tack lennartj för din input!

Eftersom det satt tre stabbar på 5, 3.3 och 2.5 V misstänker jag att allt går på betydligt lägre spänning än 12V. Och baserat på dimensioneringen av kylningen på de ytade stabbarna så är inte strömförbrukningen 1A heller.
Svårt att säga då det verkar sitta effektresistorer som säkert används för att droppa spänning före stabbarna. De skulle eventuellt kunna ge så stora spänningsfall att inte stabbarna klarar av att reglera.

Resistorerna + kondensatorer ger ett utmärkt lågpassfilter som reducerar störningar av en switchad nätdel.

Det enda som drar 12V är säkert reläet, men det fungerar nog på lägre spänningar också. Enligt databladet drar det redan vid 8,5V (must operate)

Men som sagt, jag vet inte vad imac har gjort som kräver mer.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-12-13 20:13

Har PM Rolf så det ser ut o lösa sig!

Trolig så klarar den sig nog på lägre spänning, men att hitta ett nätagg som ger ut +/-8V istället för ett +/-12V är nog ännu svårare o sedan går det lika bra med ett som ger +/-15V. Men jag tror att ett +/-12V agg är mer vanliga så därav o det är lättare att bygga om ett agg än bygga tycker jag :wink: O min modifiering behöver - oxå så därav +/- matning, "hur svårt kan det va" som Linda Bengtzing sjunger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-14 00:22

rikkitikkitavi skrev:Har du funderat på att filtrera utgången?

Allt detta Hfskräp hittar du på elnätet också och kommer gå RAKT genom en linjär nätdel.

Only way to be safe är ett batteri såklart, fast det skyddar inte mot instrålad EMI.

Filtrera på rätt sätt med olika EMI filter.
Börja med att vira kabeln från nätdelen genom en avstörningsferrit.

HFripplet börjar med en sågtandsformad ripplespänning som ligger på switchfrekvensen, troligen med en amplitud på några hundra mV.
Piece of cake att filtrera bort med ett LF filter av en lågimpedanselyt och en induktans på ca 10uH. Sådana här hittar du tex på utgången av bättre datornätagg. Detta är alltså inte samma filter som normalt används efter en omvandlare.
Men det kanske redan sitter en sådan?

Sedan har du switch pulserna , som ger EMI pga hög di/dt. Dessa är knepigare att koppla av, men ligger å andra sidan höööögt upp i frekvens, där du ändå har en otrolig massa skräp på din DAC utgång (för jag utgår från att det är en sigma delta översamplande DAC).
Tror du mig inte, titta på ett spektra på en DAC enligt denna principen som går ända upp till klockfrekvensen.

Förbaskat bra inlägg från början till slut.

Jag skriver under på vartenda ord.

Och menar fortfarande att den bästa lösningen om man vill
slippa problemet helt är acc-lösningen. Men att filtrera är ju
mycket vettigare än att bygga sig en ny nätdel med liknande
problem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-14 00:25

UrSv skrev:Med tanke på hur nätdelen ser ut i den DACen och OM det är den det handlar om har jag svårt att se varför man skulle behöva en nätdel med +/- när DACen internt inte använder någon minusmatning och den externt matas med endast en spänning. En enda nätdel med 12 V skulle ju funka.

Vill man vara brutal bryter man upp pinnen på ingången, köper en http://www.ti.com/tool/tps7a4700evm-094 och ställer den för 11.5 V eller så (om man har minst 12 V in.) och monterar den på insidan. Den kostar USD20 nu och är nog bland det bästa man kan köpa avseende brus.

Jag kan säkert ha missförstått något, och jag känner inte den DAC som
tråden handlar om, men om du tänker på bilden som Lennart la in så är
det nog en bild på en annan DAC.

En BRIK tror jag. Men jag läste hans inlägg lite slarvigt så jag är inte alls
säker.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lazyworm

Re: Vad är det som ska drivas?

Inläggav Lazyworm » 2013-12-14 12:35

lennartj skrev:Jag har sålt min Brik DAC till Imac.

Vad han knåpat ihop för modifiering som kräver +/- 12V får förbli hans hemlighet om han så önskar, och jag har ingen aning om hur mycket ström han behöver.[/url]

Jag uppfattade det också som att det är DACen Lennart visar som Imac köpt?
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-12-14 13:25

Stämmer, det är en BRIK DAC!

Sedan det här med att filtrera bort HF efter nätdelen bli lite som att åtgärda symtomen inte problemet o sedan behövs den ett filter på 230V ingången för att inte HF ska gå den vägen. Som rikkitikkitavi säger, på en nätdel till dator så sitter det filter på ingång, utgång o skärmad för att förhindra HF skräp ska läcka ut.

Billiga bulor är enklast möjliga med ett filter på utgången å inget mer..

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-12-16 22:47

IngOehman skrev:
rikkitikkitavi skrev:Har du funderat på att filtrera utgången?

Allt detta Hfskräp hittar du på elnätet också och kommer gå RAKT genom en linjär nätdel.

Only way to be safe är ett batteri såklart, fast det skyddar inte mot instrålad EMI.

Filtrera på rätt sätt med olika EMI filter.
Börja med att vira kabeln från nätdelen genom en avstörningsferrit.

HFripplet börjar med en sågtandsformad ripplespänning som ligger på switchfrekvensen, troligen med en amplitud på några hundra mV.
Piece of cake att filtrera bort med ett LF filter av en lågimpedanselyt och en induktans på ca 10uH. Sådana här hittar du tex på utgången av bättre datornätagg. Detta är alltså inte samma filter som normalt används efter en omvandlare.
Men det kanske redan sitter en sådan?

Sedan har du switch pulserna , som ger EMI pga hög di/dt. Dessa är knepigare att koppla av, men ligger å andra sidan höööögt upp i frekvens, där du ändå har en otrolig massa skräp på din DAC utgång (för jag utgår från att det är en sigma delta översamplande DAC).
Tror du mig inte, titta på ett spektra på en DAC enligt denna principen som går ända upp till klockfrekvensen.

Förbaskat bra inlägg från början till slut.

Jag skriver under på vartenda ord.

Och menar fortfarande att den bästa lösningen om man vill
slippa problemet helt är acc-lösningen. Men att filtrera är ju
mycket vettigare än att bygga sig en ny nätdel med liknande
problem.

Vh, iö

Bra att vi är överrens (jag menar också ACC lösningen löser filtreringsproblemet). Men tyvärr löser ingen brusig USB anslutningproblemet. Jag har en dator som då man ansluter ett externt ljudkort i fel USB port uppenbarligen har en massa feedthrough på USB jorden och det hörs.

Föregående

Återgå till DIY-forum