hiro acoustic lab

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-19 00:09

Martin skrev:Diskanten: Membranarea 6cm2 baffelyta 30cm2 (frontplattan)
Mellanregister: Sd: 55cm2 Baffelyta 132cm2

Det blir ändå rätt så stor skillnad i membranarea jämfört med baffelarean.

B&W hamnar ju ändå rätt så nära kanten med sitt mellanregister, fast inte vid höga frekvenser då membranet flexar (wobblar):

Bild

då kanske jag ska välja nån kondiskant istället, har ju visaton tw60ng och peerless ct62 liggandes, dom har visserligen större front men ännu större membran

mellanregistret blir svårt, det skulle nog vara bäst om den kom med sin egen bakkåpa

det skulle kunna ge denna "hiend-kombon"

Bild

Bild

oh no, det blir inte så bra det här
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-19 00:11

Kraniet skrev:kollar man edge så ser det smått hopplöst ut för diskanten..

jag skulle kanske funderat på IÖs idé i nån variant. kanske funkar det att bara ha ett tjockare lager filt på baffeln?

ja i edge ser allt illa ut, beror en del på den använda skalan, väljer man en som passar marknadsföringsfolket så ser det görligt ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-19 00:16

Men du, jag tänkter på en grej. Kunde det gå (passa din vision osv) att ha "fria" kvadratiska frontskydd av väv spänd på trådram på diskant och mellan, så utseendet bakom kan bli mindre kinkigt? Det är kanske ett helt annat projekt, men jag börjar se framför mig screentryckta rundlar på kvadratiska högtalarvävar... monterade som plattor (ej täckande påsidorna) ett par cm framför baffeln. Ett hugskott.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-19 00:25

celef skrev:det skulle kunna ge denna "hiend-kombon"

Bild

Bild

:lol:

Jo, sorry, du är visst rolig celef! :) Med nördögon blir det jätteroligt, men det kanske är jag som är konstig. :) Jag gillar stilen hur som.

Men, kan man inte tänka sig att lägga elementen lite assymetriskt nästan i ena hörnet på kuben och sätta frontskum utanpå? De kommer ju bli helt skelögda högtalarna när man tar av skummet, men ändå. :D
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-19 17:30

darkg skrev:Men du, jag tänkter på en grej. Kunde det gå (passa din vision osv) att ha "fria" kvadratiska frontskydd av väv spänd på trådram på diskant och mellan, så utseendet bakom kan bli mindre kinkigt? Det är kanske ett helt annat projekt, men jag börjar se framför mig screentryckta rundlar på kvadratiska högtalarvävar... monterade som plattor (ej täckande påsidorna) ett par cm framför baffeln. Ett hugskott.

vet du vad, något av det coolaste jag vet när det gäller frontskydd är sådan av skumplast och där skumplasten täcker hela baffelytan

lite grann som tidiga wilson watt

Bild

jag tycker väldigt mycket om goldmunds högtalare oxå

Bild

jag bör nog satsa på att använda frontskydd, det skulle förenkla saken betydligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-19 17:34

Martin skrev:
celef skrev:det skulle kunna ge denna "hiend-kombon"

Bild

Bild

:lol:

Jo, sorry, du är visst rolig celef! :) Med nördögon blir det jätteroligt, men det kanske är jag som är konstig. :) Jag gillar stilen hur som.

Men, kan man inte tänka sig att lägga elementen lite assymetriskt nästan i ena hörnet på kuben och sätta frontskum utanpå? De kommer ju bli helt skelögda högtalarna när man tar av skummet, men ändå. :D

du har helt rätt, frontskum är nog rätt väg att gå, och asymmetri skulle inte göra så mycket då frontskummet ändå måste sitta på för att dölja alla fel

jag tror nästan hela formen vinner på att dölja elementen, det är inte dumt alls
Bikinitider

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-19 18:34

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-19 20:20

darkg skrev:Bild

precis så, mycket vacker form! i ett skolarbete runt 94 ritade jag en byrå i liknande form, lammhults tillverkade ett ex åt mig, men min var färgglad

jag älskar klossbyggen, jag tror jag är färgad sedan barnsben och all lek med lego

wilson wamm är en annan favorit med staplade klossar

Bild

sådana här biografhögtalare går jag oxå igång på

http://www.preservationsound.com/wp-con ... a_1976.jpg

nä nu måste jag sätta fart
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-30 11:38

hur har dom egentligen tänkt här, vilka fördelar ges att stapla modulerna på ett sådant vis som på "epilogue full system":

mellan dom två "topparna" har man placerat mellanbasmodulen, hur kommer utstrålningsmönstret se ut för denna del? som synes blir det ju ett väldigt stort avstånd mellan de element som spelar mellanregister och diskant

Bild[list=][/list]

på wamm har man ju iallafall bemödat sig att bygga en något vanligare mtTtm-uppställning, någon som vet delningsfrekvenserna här? och är focaldiskanterna i dom små minimonitorerna ens nödvändiga? eller är esl-panelen bara en ultraljudsdriver?

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-10 20:37

det här var en trevlig uppbyggnad

Bild

påminner en del om kultiga tidiga gradient

Bild

Bild

att stapla lådor ovanpå varann verkar trendigt

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-25 15:03

nu har jag klurat klart, jag har bilden framför mig hur nästa högtalarprojekt ska se ut, jag jobbar helst med koncept då det ger mig mesta motivation, men nu skulle jag vilja ha din hjälp att lista era fem favoritbokhyllehögtalare genom tiderna, ingen rangordning behövs

tack för din medverkan
Bikinitider

Föregående

Återgå till DIY-forum