Att klarlacka ultramatt..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Att klarlacka ultramatt..

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-27 15:23

Hej Faktiskt.se

Jag har ett problem, jag vill få en riktigt fin yta på fanér som ser matt ut, som oljad. Jag har idag roat mig med att slipa ner en vattenbaserad penslad lack för att köra en sprutad lack, men det blev kornigt och blank det med.. Jag funderar på om man ska slipa ner igen (ganska mycket jobb) för att sedan spraya och dra med en våt trasa på lacken när den är våt, för att bli av med strukturen från lackeringen och få ett så pass tunt lager så det inte kan bli blankt.. :)

Men efter att ha gjort en nedslipning undrar jag om det verkligen är värt det.. kan ju vara så enkelt att det inte går att få en ordentlig matthet i lacken nu eftersom fanéret antagligen är övermättat på lack.

Tips/idéer?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-27 18:52

Jag slipade av al lacken en gång till följt av spruta med liten burk. Det som kom ut från burken drogs ut medelst hjälpen erhållen från min högra tumme. Den gör ont nu.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-10-27 18:58

Jag har också ont i tummen! Har putsat silver hela dagen! 8O

Samma kilopris? :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

48IDA

Inläggav 48IDA » 2005-10-27 20:55

I billacksammanhang så används mattpasta för att inte få så blank yta när en bil ska dellackas. Mattsvart är ju en klassiker men det går att "matta" vilken nyans som helst.
Jag tror att det går att blanda i rätt mycket även i klarlack, kolla med en lackfirma.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Återgå till DIY-forum