Tips på diy RIAA som ej är alltför dyrt.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-15 14:38

Naqref™ skrev:Pratade med Lasse Karlsson (som sålde de första korten) och han var inte sugen på att ta fram en ny sats och sälja så jag kommer att fixa till filerna lite och lägga ut gerberfiler och borrfil så vem som helst kan ladda ner dem (rimligen från LTS hemsida) och om man vill fixa ett samköp, göra en egen privat beställning eller tillverka dem själva.

Jag tackar och bockar för hjälpen Naqref.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-16 11:34

ekeponken skrev:
Naqref™ skrev:Pratade med Lasse Karlsson (som sålde de första korten) och han var inte sugen på att ta fram en ny sats och sälja så jag kommer att fixa till filerna lite och lägga ut gerberfiler och borrfil så vem som helst kan ladda ner dem (rimligen från LTS hemsida) och om man vill fixa ett samköp, göra en egen privat beställning eller tillverka dem själva.

Jag tackar och bockar för hjälpen Naqref.

Olimex har ingen mängdrabatt, verkar det. Så kanske kan 10 eller 20 kort vara billigare i sverige.

Naqref: han som tog fram korten till din hörlursstärkare i original: kan han vara ett alternativ för 20-30 stycken?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Naqref:

Inläggav n3mmr » 2006-09-22 13:50

Hur blev det med layouten?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-22 15:18

Jag kollar på den nästa vecka. Har skickat frågan till Bagge Audio om de är sugna på att tillverka en batch och sälja.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-25 11:04

Naqref™ skrev:Jag kollar på den nästa vecka. Har skickat frågan till Bagge Audio om de är sugna på att tillverka en batch och sälja.
Mysigt!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-04 11:55

Naqref™ skrev:Jag kollar på den nästa vecka. Har skickat frågan till Bagge Audio om de är sugna på att tillverka en batch och sälja.

Nu är det nästa vecka...

Hur går det?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-04 12:01

Har inte fått tag på Bagge Audio. Ska kolla upp detta mer.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-21 17:34

Naqref™ skrev:Har inte fått tag på Bagge Audio. Ska kolla upp detta mer.

Njae, det jag väntar på är den moddade layouten.. Eller layouten, i alla fall.

Moddas bör den för att få lite mer marghinal längs långsidorna.

Man kan ta bort ac-ledningarna längs ena sidan, och säga till folk att dra en sladd i lådan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-22 12:58

n3mmr skrev:Man kan ta bort ac-ledningarna längs ena sidan, och säga till folk att dra en sladd i lådan.

8O Usch och fy för sladdar. Antingen väljer folk fel dito eller så drar de dem fel o s v. ;)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-22 19:06

Naqref™ skrev:
n3mmr skrev:Man kan ta bort ac-ledningarna längs ena sidan, och säga till folk att dra en sladd i lådan.

8O Usch och fy för sladdar. Antingen väljer folk fel dito eller så drar de dem fel o s v. ;)

Må så vara, men det behövs bättre marginaler i alla fall.

Kan du det??

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-10-22 19:38

Usch och fy för sladdar...

Bild

Det utlovades redan i MoLTs GDS-artikelserie att layouten skulle bli tillgänglig via LTS hemsida. Något annat än basfiltret lades aldrig upp där. Jag har också många gånger tänkt att göra en egen layout men det har liksom inte blivit av än. Skulle faktiskt behöva få loss den där kopplingsplattan till något annat :wink:

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-10-22 20:19

Det kanske är dags för mig att ge mig till känna igen. Jag har haft endel med skolan (lustigt att man alltid ska tro man har så mycket tid över) så det har inte känts jätteakut att bygga riaa, men jag är såklart fortfarande intresserad.
Jag har då jag tappat koncentrationen i skolan tittat på lite olika möjliga utseenden på lådan och kommit fram till att jag nog ska försöka få riaa:t att matcha min förstärkare, vilket innebär kitschigt modell värre med guldfärg mot svart botten och så en tjock genomskinlig plexi över det (på fronten vill säga).
Finns det något material man absolut ska undvika att bygga lådan i? (typ trä eller nå't) och åt andra hållet finns det något material det vore extra bra att bygga lådan i? (lackad koppar?)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-22 22:33

ekeponken skrev:Det kanske är dags för mig att ge mig till känna igen. Jag har haft endel med skolan (lustigt att man alltid ska tro man har så mycket tid över) så det har inte känts jätteakut att bygga riaa, men jag är såklart fortfarande intresserad.
Jag har då jag tappat koncentrationen i skolan tittat på lite olika möjliga utseenden på lådan och kommit fram till att jag nog ska försöka få riaa:t att matcha min förstärkare, vilket innebär kitschigt modell värre med guldfärg mot svart botten och så en tjock genomskinlig plexi över det (på fronten vill säga).
Finns det något material man absolut ska undvika att bygga lådan i? (typ trä eller nå't) och åt andra hållet finns det något material det vore extra bra att bygga lådan i? (lackad koppar?)

Om man klistrar Aluminiumtejp på insidan så kan man köra med bärnsten eller papier-mache om man vill.

Man tejpar insidan med alutejp (finns på Kjell o Co eller Clas O tror jag) så att man får ett sammanhängande ledande skikt som sen jordas så att hela skiktet är jordat.

Tillräckligt bra är ganska enkelt: koppar blir jättemycket för bra. Men tjusigt. Fräs ur logo och markeringar, och ärga botten på fräsningarna...
Ryyysansvärt tjusigt

Trä: se till att insidan beläggs med nåt ledande som skärm.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-23 13:44

Det här RIAA-steget låter bra och håller RIAA-normen alla tiders. Jag använder det för att överföra LP till datorn. Matningsspänningen går att variera från säg 9V till 30V. Förstärkning runt 125ggr, går enkelt att variera med 470-ohmsmotståndet.

Bild

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-10-23 15:12

Tack n3mmr för infon, då vet jag mera hur jag kan tänka. Och tack för tipset flint, men jag tror jag har fastnat för LTS:riaat.

Användarvisningsbild
martin1678

Inläggav martin1678 » 2006-10-23 17:02

jag är också intresserad av ett RIAA men viktigaste egenskapen för min del är faktiskt att jag har ett kretskort.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-26 10:57

Flint skrev:Det här RIAA-steget låter bra och håller RIAA-normen alla tiders. Jag använder det för att överföra LP till datorn. Matningsspänningen går att variera från säg 9V till 30V. Förstärkning runt 125ggr, går enkelt att variera med 470-ohmsmotståndet.

Bild

Jo, den kan nog låta fint. Men jag skulle jobbat med lägre impedanser, väsentligt lägre undre gränsfrekvenser (större kondingar, utöver vad lägre impedanser kräver) samt nöjt mig med lägre förstärkning. 5532 är bra, men 1200 ggr i basen är lite mycket begärt.
Detta (faktiskt) från direkt erfarenhet av den kretsen som bandavspelningsförstärkare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-26 12:03

n3mmr
Och den praktiska nyttan? Ljudmässig förbättring i ett a/b-test?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-26 14:02

Flint skrev:n3mmr
Och den praktiska nyttan? Ljudmässig förbättring i ett a/b-test?

Hade du sagt "dubbelblint F/E-test" hade jag blivit svaret skyldig... :-)

Men i de A/B-tester jag då gjorde så blev det lägre brus, lägre dist vid låga frekvenser.
A/B-tester mellan ungefär det du ritar (inte exakt, men ganska nära, från nån tidning eller datablad) och med moddarna.

Hörbart, fast inte särskilt stora skillnader. Jag misstänkte då, och trodde jag kunde visa det, vilket jag kanske kunde, minns inte, att impedansnivåerna ö h t är det viktiga.

Jag tvivlar på att jag skulel höra skillnaden i dag.

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-10-27 23:29

Hej på er allihop!

Ny här på faktiskt.se, hoppas det finns plats för en till.. :)

Även jag är på jakt efter ett RIAA-steg då steget i min surroundreceiver (föga oväntat) knappast gör min skivspelare rättvisa. Saknar min NAD... :cry:

Hur har det gått med detta projekt? ekeponken; har du etsat eget kretskort eller hittade du någon som gjorde det åt dig? Hur blev det slutgiltiga kretsschemat?

Mvh Stefan

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-10-28 22:49

Jag har inte gjort något riaa än, det ligger lite på is eftersom jag har annat som tar min tid, men LTS-riaat verkar ganska bra enligt vad folk sagt här i tråden.

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-10-29 20:45

Ja jag är onekligen mycket intresserad av detta! Korrigeringssteget verkar ha väldigt fina egenskaper och verkar ha blivit väl bemött av medlemmerna här.

Ska bli spännande att se hur stor skillnaden blir mot det som sitter inbyggt i förstärkaren.. :)
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2007-08-11 21:10

Undrar: Varför parallellkoppla ingångssteget? Man vinner i teorin 3 dB för modligen mindre.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-08-12 19:40

peranders skrev:Undrar: Varför parallellkoppla ingångssteget? Man vinner i teorin 3 dB för modligen mindre.

Den konstruerades ursprungligen för quadversionen av 134 dvs 4134.

Ingången gjordes då med parallella steg eftersom vid klok användning av resten så blev det en opamp över.

Man vinner 2 saker: drivimpedansen för andra steget blir 1kOhm, men enskilda opampar lastas bara med vad dom tål, dvs 2kOhm, så disten blir lägre än för en PP9. Som bonus blir bruset lite lägre också.

Som det nu blev så blev bruset bara 2-3dB sämre än PP9, med OM40 på ingången, vilket ansågs acceptabelt. Utan parallellkopplad ingång skulle man haft 4-5 db sämre brus än PP9, och lite högre dist.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2007-08-12 20:01

Ok, fast 4-5 dB det tror jag inte på. Ledsen.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-09-27 13:54

peranders skrev:Ok, fast 4-5 dB det tror jag inte på. Ledsen.

Med en OM40 inkopplad, jomen..

Användarvisningsbild
swetri

Fick tag i LTS-Riaa kort

Inläggav swetri » 2014-01-14 09:12

Hej.

Försökte komma åt komponent länken men icke.
Finns det någon annan länk för att komma åt komponent lista?

Så att det var fel på det första versionen av kort.
Har ni någon info om detta och vad som behövs rättas till.

//Timo

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-14 10:43

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till DIY-forum