låter pagrejer likadant som hemmagrejer?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

låter pagrejer likadant som hemmagrejer?

Inläggav hm2 » 2014-01-11 18:00

ja jag blev lite sugen på att svänga ihop ett par burkar med 2 12 eller 15tummare i och sen nån driver i mitten i horn.

men nu undrar jag om det låter "likadant" som hemmasystem.

generellt sett så lyssnar jag på låg volym, ofta lyssnar jag på radioshower med bara prat och då går det väl åt ca o,5w eller nåt.

men när jag lyssnar på musik på brukar jag försöka maxa allt, innan det går sönder liksom.

så nu funderar jag på om ett par dapolittoburkar med horn och dubbla 12 eller 15tummare vore nice.

har ni märkt nån skillnad på PA-grejer och hemmagrejer med hemmastärkare?
vilka skillnader finns egentligen förrutom större storlek och känslighet?

ja jag är ganska sugen på att svänga ihop nåt top of the line system delat mot dubbla 18tummare i botten iaf (har en 18tummare redan nu, oanvänd). men man måste kunna spela både mycket svagt och högt med samma system utan att nåt förändras ljudkaraktärsmässigt. nu spelar jag oftast inte högt men det tror jag beror på kompression/distorsion dvs det låter inte bra och då drar man inte på mer.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-11 19:24

Har du möjlighet så åk till närmsta hifiklubbenaffär och be att få provlyssna lite cerwin wega. När du ändå är där kan du ju jämföra med ett par golvare i samma prisklass och se vad du trivs med eller om du tycker det låter olika. Det finns ju dyr och billig pa (inte på hifiklubben iofs) samt dyra och billiga hifihögtalare. Jämför man i samma prisklass så borde det vara en hyffsat rättvis jämförelse. Vad DU tycker låter bäst vet ju bara du :)

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2014-01-11 19:25

Går inte att jämföra rakt av.. det beror helt på vad det är för grejer, hur systemen är tänkta osv..

Har flera anläggningar igång idag varav en är med enbart Pro-grejer, det är nog den anläggningen som låter absolut bäst och renast..
Då är det direktstrålande i basen och horn i mellan och diskant.

Köper du en färdig PA-låda och ställer hemma så låter det nog knappast hifi då dom inte är tänkta att användas så..
Däremot är elementen ypperliga i sin konstruktion och låter väldigt bra om man får bygga mera "hifi"

Dock blir lådorna oftast mycket större än motsvarande hifi-element för samma ljudtryck.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-11 19:38

Vad är det egentligen för skillnad på ett pa-steg och en hififörstärkare? Tittar man på specar för många pa-steg så ser det ju inte så dåligt ut...

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-11 19:48

Kontakterna..
HiFi är mycket "kultur" eller hur man ska uttrycka det.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-01-11 22:06

Pa-förstärkare är oftast klass d och har fläktar. Men man får ju mycket mer effekt för pengarna.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-11 22:35

Jo, har själv en inuke men den kör jag inte fullrange (får väl testa det nån gång). Jag tänker dock mer på analoga historier med massiva kondningsbankar och flerkilos trafos och samma eller bättre specar som "hifi". Nån skillnad måste det ju va, eller nått

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-01-12 19:11

Två saker som skiljer markant:

1. Design.

En Hifi-apparat är gjord för att stå som möbel i ett vardagsrum. Ofta med påkostade tjocka, NC-frästa paneler i borstad aluminium, med suggestiva (läs fula och irriterande) djupblå dioder och svarvade tunga rattar. Därtill guldpläterade RCA och biffiga polkontakter till högtalarna.

En PA-dito är oftast monterad i ett (billigt) standard 19" chassie i bockad stålplåt och med enkla terminaler (Tele/XLR).

2. Kylning.

En Hifi-apparat måste vara absolut tyst. Oftast sker kylning via påkostade passiva lösningar med stora flänsar och kanske mer effektiva nätdelar.

En PA-dito har oftast mer konventionella nätdelar och minst två högljudda fläktar för att effektivt bli av med värmen.

Sammantaget är det nog dessa två parametrar som i huvudsak gör att priset ofta är ca 5-10 ggr högre på ett hifi-steg jämfört med motsvarande PA-variant. Kan man modda fläktarna på ett tillfredsställande sätt kan det alltså vara en väg till högre effekt per investerad krona, men på bekostnad av en enklare yttre outfit och lite mer skrymmande lösning, att välja ett PA-steg.

Sen är det nog troligt att de flesta billigare PA-stegen har lite högre dist och sämre kanalseparation, men det kanske inte har så stor betydelse.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-01-12 22:46

PA-element kan vara hur bra som helst att bygga hifi med, det är konstruktionen som avgör. Man får nog se till det tänkta användningsområdet för att bedöma en apparat. PA-steg levererar massor med effekt om du behöver det samtidigt som det finns hifi-steg som ger 1W ut.
Man kan nog inte säga att PA-grejer är bra eller dåliga rätt av, det hänger på den enskilda produkten precis som med hifi.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2014-01-12 23:54

PA-grejer har fått oförtjänt dåligt rykte..
Att det skulle vara klass D är bara påhitt.. visst.. det börjar komma en hel del sådana stärkare idag, men jag vill nog påstå att AB fortfarande dominerar.
Dock kan biasströmmen vara lite för låg på en del så det kan bli lite övergångsdist.. oftast ganska enkelt att lösa..

Elementen är ofta av yttersta kvalité och enormt kompetenta..
Inte alla självklart.. det finns både sämre och bättre grejer här också..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-13 00:50

PA-grejor kan låta illa. Hemmagrejor kan låta illa.
Hemmagrejor kan låta bra. PA-grejor kan låta bra.
Finns mycket som är bra i båda lägren.
Dock finns det en genre till och det är studiogrejor, de kan också låta bra och mindre bra.
Jag blandar själv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-13 13:06

Jag tänkte testa själv. Har just beställt 3st Crown XLi 800 för att driva mina tre nya aktiva toppar (L, C & R).

Blir totalt 6x200W. Skulle de vara en flopp för diskantbruk så får jag testa att brygga dom och köra på enbart midbasen t.ex. Men jag har förhoppningar om att det ska fungera utmärkt :)

De ska stå i rummet intill bion, så utseende eller fläktljud är inget som spelar någon roll.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2014-01-13 21:38

Harryup skrev:Jag blandar själv.

Helt rätt..
finns många godbitar i alla lägren

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-14 22:28

Det jag märkt skillnad när jag jämfört ett pa slutsteg klass ab med min Yamaha hemmabio receiver är väl att det lät bättre i diskanten med Yamaha n och lite mer dynamik på nåt sätt.ngens dödar ljud. Men det är marginella grejer men som är hörbara. Och spelar man högt tycker jag att det distar värre med oa steget fastän det är
kraftfullare än Yamaha n.

har även en pa bas 15tums en 90liters låda med slits port avstämd till ca 40hz

Den har ev mer mekaniska ljud i själva elementet . Det låter ok på låga volymer men vid höger volymer distar den mkt. Och slaglängden är kort och element et bottnari snabbt men det bottnar hyffsat snyggt och det gåru till med höja 8O tycker element levererar bra till det den är till för. I hifi är den hopplöst klen på nåt sätt och pallar inte djupa toner och levererar inte snyggt.

Men som disco bas i garaget ör den kanon. Oöm och tålig och levererar fysisk bas som känns i bröstet ;)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-14 23:31

Bjorn_ skrev:Vad är det egentligen för skillnad på ett pa-steg och en hififörstärkare? Tittar man på specar för många pa-steg så ser det ju inte så dåligt ut...

PA: Ofta fläktkylning, sällan speciellt strömsarka (det finns dock steg speceillt för låga impedanser. Köp ett steg som passar till lasten. Inom HiFi skall samma steg kunna köra lite vad som helst), ofta skyddskretsar båda för likspänning och hög frekvens.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-14 23:33

2 johannes : ja själv har jag en oanvänd b&c 18ps100, jag har stora förhoppningar för den.

om man vill ha riktigt bra pagrejer så verkar det bli dydrare än scan speak kan jag meddela. och till slut så blir det nog ekonomin som avgör, tyvärr. vill gärna inte spara fler löner bara för ett par burkar.

Återgå till DIY-forum