Lagom projekt för 6 veckors gräsänklingskap.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
swek

Lagom projekt för 6 veckors gräsänklingskap.

Inläggav swek » 2005-10-31 16:55

Min flickvän har rest till Afrika: savannen, öknen och värmens land. Jag är kvar hemma och har ingen hobby att fördriva kvällarna med. Så det jag tänkte var att jag kanske skulle dra igång ett projekt lagom stort för att kunna bli klart på 6 veckor.

Jag har ett par B&W 601 S3 som stereohögtalare hemma. Finns det någon mindre konstruktion man kan göra och använda som bakhögtalare som skulle matcha dessa?

Jag har tillgång till cirkelsåg, lödkolv, skruvstäd (o lite annat) och massor med tid.

Kanske man skulle bygga någon rolig elektronikpryl istället? Jag bor i stockholms-området så jag har väl tillgång till det mesta.

Tips o idéer mottages med varma tack!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-31 17:26

Grattis till gräsänklingskapet!

Jag tillbringade några dagar i somras med att bygga sex st EPS-W-högtalare efter Naqrefs anvisningar. Småtrevligt pyssel, mycket gott resultat ljudmässigt och högst överkomlig kostnad. Omkring 4 000 kronor kostade de sex högtalarna exklusive MDF till lådorna som jag redan hade hemma. Element beställdes från Hifi-Micke i Kumla och delningsfilterkomponenterna och anslutningsterminaler köptes på ELFA och Hifi-Kit. En liten brasklapp för att diskanten, CT-62, ska ha slutat tillverkas - men kanske kan det gå att uppbåda några ändå?

Om du får ytterligare tid över kan du förstås svänga ihop ett par baslådor med en eller två tiotummare i varje och ett delningsfilter så har du hux flux en komplett hemmabioanläggning! Tänk vad glad frugan ska bli när hon kommer hem!

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-10-31 19:14

De är lite stora de där EPS-W, jag hade tänkt mig nåt mer i typ tangbandshögtalare eller något sådant i en minimal låda. Något där man kanske kan använda färdigsågade MDF-plattor för att underlätta med sågandet. (Har inte någon riktigt bra arbetsyta tyvärr).

Några förslag på små (kanske tom. minimala?) välljudande högtalare?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-31 19:24

fyra veckor innan micke får hem tc14 dessutom
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-11-01 08:39

vad är tc14? Något värt att vänta på?

Ingen som har en ritning på låda, filter o allt till en liten tangbandare?

Silverminken kanske har något att bidra med?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8422

Återgå till DIY-forum