Högt tryck vid limning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-02-25 03:23

petersteindl skrev:Att spä trälim skulle inte jag heller göra. Däremot om man tar en massa lim så behövs det något som håller bitarna på plats så att bitarna inte glider gentemot varandra och tvingar är bra på det.

.. .snip

Mvh
Peter

Neh, skruvtvingar (ensamma) är inte bra på det. Ytorna glider normalt iväg en smula när en skruvtving dras åt. Slå i en nubb i vardera änden på ena biten, knipsa av skallarna, centrera bitarna lätt mot varandra, några lätta hammarslag, därefter skruva åt tvingarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-25 04:07

Adhoc skrev:
petersteindl skrev:Att spä trälim skulle inte jag heller göra. Däremot om man tar en massa lim så behövs det något som håller bitarna på plats så att bitarna inte glider gentemot varandra och tvingar är bra på det.

.. .snip

Mvh
Peter

Neh, skruvtvingar (ensamma) är inte bra på det. Ytorna glider normalt iväg en smula när en skruvtving dras åt. Slå i en nubb i vardera änden på ena biten, knipsa av skallarna, centrera bitarna lätt mot varandra, några lätta hammarslag, därefter skruva åt tvingarna.

Ja, fast kan man se till att ytorna håller sig på plats då man spänner tvingarna. Det finns olika sätt att göra det på. Jag kan inte påminna mig om att ytorna har glidit då jag tvingat. Man får vara observant medans man håller på.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till DIY-forum