Till mitt förfogande har jag Loudspeaker Design Cookbook som hjälpt mig lära mig grunderna inom element, låddesign och de beräkningar jag behöver göra för att få rätt volym. Har använt WinISD och AJSealed för lite enkla beräkningar.
Har lite frågetecken kvar innan jag kan börja kolla seriöst på vilka element jag ska införskaffa.
1. Till vilken nytta är det exakt att veta lådans resonans?
2. Hur kan jag använda dämpning för att reglera Q och andra faktorer i högtalaren?
3. Stämmer det att jag inte behöver göra några beräkningar med diskant eftersom de har sluten baksida, utan att det är placeringen i baffeln som avgör?
Jag hade preliminärt tänkt använda mig av detta element http://www.hifikit.s...y_datasheet.pdf, iallafall för beräkningar men när jag skriver in parametrarna i WinISD rekommenderar programmet en lådvolym på 4,2 l (Qtc 0.71). Detta låter lite? Men antar att det blir en ganska mycket större låda när man räknar med vilken plats komponenterna på insidan tar upp.
Jag är medveten om EBP-tumregeln, men jag har inte lyckats hitta något element som enligt den lämpar sig för sluten låda.
Tack på förhand!