T/S parametrar lämpliga för små slutna lådor (toppar)?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

T/S parametrar lämpliga för små slutna lådor (toppar)?

Inläggav hm2 » 2014-03-14 09:13

jag har ju läst att man ska ha mer än qts 0.4 helst för slutna lådor.
men går det inte lika bra med mindre än det om jag ska dela vid 100-120 och bara vill ha små lådor.

är elektriskt eller mekaniskt q viktigare att titta på än qts när man ska ha som jag tänkt mig, dvs små slutna lådor som inte går ner långt?

hade tänkt mig 5tummare i ca 4-5l. eller mindre. gärna skandinaviska grejer, eller åtminstone europeiska. inte metallkoner. inga faspluggar.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-03-14 09:59

När jag byggde slutna toppar fick jag till mig av bla Petter P och Ingvar Ö
att element med lågt Q, låg Fs och hög VAS kan vara bra för slutna lådor. Element med högre Q passar bra i slutna eller öppet men sämre i basreflex.

Tänker du på Seas CA/ER15 eller SS 15W8530 ? Den senare kan ju passa bra utifrån det tidigare jag sa men den kostar det dubbla och har lägre känslighet och eftersom du inte skall spela lägre än 100-120Hz är de tidigare kanske bättre?
Vet inte om de blir lite för blodfattiga ni som vet?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-03-14 11:03

Låda och element tillsamns är kanske bättre att titta på, alltså Qtc. Jag tror det är bra med Qtc 0,7 och på den frekvens som delningen kommer att ligga på. 80 Hz kan vara lämplig, men kanske högre om lådstorlek/element sätter gränsen.

//Michael

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-03-14 11:26

Vad jag ville ha sagt var alltså att jag fått till mig att inte stirra blint på högtalarelement med högre Qts om det är slutna lådor som skall byggas.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-14 20:03

nej för det finns ju knappt några "seriösa" element längre med högt qts. allt verkar vara 0.3-0.35 typ.

det jag jag vill göra är att grovsålla bland tillverkarnas 5tummare. typ: kan funka - funkar garanterat inte. utan att simulera hela sortimentet. visst måste man simulera sen ändå men då kanske bara en tiondel så många.

jag är på jakt efter en femtummare som i en låda på max 4-5l kan spela rakt ner till 100-120hz ca. sen tänkte jag dela den med ett aktivt dbx-filter runt 100-120 mot en xlsbas. dbxen kör L-R 24db tror jag. jag ska ha högtalarna nära, typ 1m.

börjar fundera på kinesiska grejer. förresten vart tog dom där tuffa seasbasarna med transparenta koner vägen?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-14 22:23

Hmmm,

Om du ändå ska dela aktivt kör du ju bara vidare på den vägen: Ta nåt "seriöst" element och sätt det i en låda som det trivs i. Mät upp impedans i låda med fyllning. Ta sedan en "LT" Linkwitz Transform i bruk och designa en akustisk högpassfunktion som når det du vill tillsammans med ditt DBX-filter.

Det bästa vore om du kunde få till en 12 dB högpass med DBX-filtret. Då skapar du bara en likadan 12 dB/oktav högpass med din element/låda/LT-kombination och vips så har du en akustiskt 24 dB/oktav högpassfunktion. Lite som att bygga Lego...
Är ditt DBX-filter låst till 24 dB högpass blir du tvungen att skapa en högpassfunktion som sträcker sig med råge 2 oktaver under 120 Hz, typ Q 0,7 @ 30 Hz. Sen DBX-filtret på det. Blir ganska lika fast inte lika elegant.

Egentligen är det hela en fråga om vilken akustisk högpassfunktion du vill ha hos dina toppar till slut. Att leta upp ett element som i en viss låda passar som handsken till ditt DBX-filter känns inte som rätt väg att gå...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-15 00:09

AndersP skrev:Hmmm,

Om du ändå ska dela aktivt kör du ju bara vidare på den vägen: Ta nåt "seriöst" element och sätt det i en låda som det trivs i. Mät upp impedans i låda med fyllning. Ta sedan en "LT" Linkwitz Transform i bruk och designa en akustisk högpassfunktion som når det du vill tillsammans med ditt DBX-filter.

Det bästa vore om du kunde få till en 12 dB högpass med DBX-filtret. Då skapar du bara en likadan 12 dB/oktav högpass med din element/låda/LT-kombination och vips så har du en akustiskt 24 dB/oktav högpassfunktion. Lite som att bygga Lego...
Är ditt DBX-filter låst till 24 dB högpass blir du tvungen att skapa en högpassfunktion som sträcker sig med råge 2 oktaver under 120 Hz, typ Q 0,7 @ 30 Hz. Sen DBX-filtret på det. Blir ganska lika fast inte lika elegant.

Egentligen är det hela en fråga om vilken akustisk högpassfunktion du vill ha hos dina toppar till slut. Att leta upp ett element som i en viss låda passar som handsken till ditt DBX-filter känns inte som rätt väg att gå...

det verkar vara låst till 24db/oct
http://dbxpro.com/en-US/products/234xl

en fråga bara; varför vill jag att topplådan ska gå ner lägre om jag har elektriskt 24db/oct?

blir det för brant på nåt sätt? vad händer i praktiken?

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-15 00:33

är det så att systemet aldrig kommer summera i nivå om jag har topparna som dippar brantare än baslådan? eller tänker jag fel? eller har det med fasen att göra? jag har läst att det alltid är den akustiska/reella slopen som är den viktiga med filter.

när jag kör 24db elektriskt så kommer det bara summera bra om elementen/lådorna är i sina linjära områden, eller?

oavsett vilket så hade jag inte tänkt på detta.

Återgå till DIY-forum