Simulering av delningsfilter-hw?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Simulering av delningsfilter-hw?

Inläggav PerStromgren » 2014-03-07 12:29

Det slog mig nyss när jag läste om bekymren med att konstruera högtalarfilter: finns det program som simulerar filter i datorn direkt på musiksignalen?

Ett tvåvägsfilter skulle alltså ha en massa kontroller i mjukvara osm sedan simulerar delningsfiltret och skickar HF- resp LF-passade signaler på olika utgångar på datorn. Bara att förstärka och köra vidare till resp drivare. Justera en kondensator med några snabba klick, bara!

En nackdel är givetvis att påverkan på filtret av högtalarelementen inte enkelt kan simuleras. Duger halva jobbet till något?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-07 12:37

Vet inte riktigt vad du är ute efter, men du pratar om något som funkar att göra i LspCAD.

Mvh

Le tjeck
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-07 12:42

Fjonkalicious skrev:Vet inte riktigt vad du är ute efter, men du pratar om något som funkar att göra i LspCAD.

Oöverkomligt för hobbybyggaren, förmodar jag?

Fjonkalicious skrev:Le tjeck

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-07 12:54

PerStromgren skrev:
Fjonkalicious skrev:Vet inte riktigt vad du är ute efter, men du pratar om något som funkar att göra i LspCAD.

Oöverkomligt för hobbybyggaren, förmodar jag?

Fjonkalicious skrev:Le tjeck

:D

Det kan det vara, eller inte.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Simulering av delningsfilter-hw?

Inläggav chrisss » 2014-03-07 13:13

PerStromgren skrev:Det slog mig nyss när jag läste om bekymren med att konstruera högtalarfilter: finns det program som simulerar filter i datorn direkt på musiksignalen?

Ett tvåvägsfilter skulle alltså ha en massa kontroller i mjukvara osm sedan simulerar delningsfiltret och skickar HF- resp LF-passade signaler på olika utgångar på datorn. Bara att förstärka och köra vidare till resp drivare. Justera en kondensator med några snabba klick, bara!

En nackdel är givetvis att påverkan på filtret av högtalarelementen inte enkelt kan simuleras. Duger halva jobbet till något?

LspCad Pro

http://www.bodziosoftware.com.au/
Ultimate Equalizer
SoundEasy
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-15 13:30

chrisss skrev:
PerStromgren skrev:Det slog mig nyss när jag läste om bekymren med att konstruera högtalarfilter: finns det program som simulerar filter i datorn direkt på musiksignalen?

LspCad Pro

Ultimate Equalizer
SoundEasy

En färdig filterlista i 6 / 12 dB kanske inte är intressant här?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2014-04-15 13:37

Perfector skrev:
chrisss skrev:

LspCad Pro

Ultimate Equalizer
SoundEasy

Det är inte inte en lista på standardfilter!

Du har skrivit mycket nonsens i flera trådar på senaste tiden.
Du verkar inte läskunnig heller.

Trollgubbe.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-15 13:39

chriss skrev:
perfector skrev:
chriss skrev:LspCad Pro

Ultimate Equalizer
SoundEasy

Det är inte inte en lista på standardfilter!

Du har skrivit mycket nonsens i flera trådar på senaste tiden.
Du verkar inte läskunnig heller.

Trollgubbe.

du är åxå söt, när du sover :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 13:52

Men för fasen... Perfector kan du bara ta och lägga dig...
Sluta att skriva en massa nonsens och börja att läsa vad andra skriver !

Intrycket du ger är att du är totalt inkompetent inom området högtalarkonstruktion och att du är en dryg, jobbig och allmänt störande individ...
Om nu detta inte stämmer överens med det intryck du VILL ge, så sluta då upp att skriva nonsens som om det vore en sanning, sluta upp att bete dig som en barnunge och BÖRJA LÄS vad andra skriver samt ta till dig kunskap där du har luckor eller bara välj att inte göra det, men ifrågasätt då inte heller och ralljera dig över svaren du får när du väl gör det...

Det är enkelt: Bete dig bra = mindre chaffs...

Du har kommit in i flertalet trådar med en nivå som varit på hög både gällande tollerans och kunskapsmässigt !
Men allt detta har rasat när du inte kan något så enkelt som att läsa vad andra skriver, ifrågasätta utan att vara dryg och bete dig på ett normalt sätt när du uppenbart har fel i en fråga.

trött man blir...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-15 13:56

DVD-ai skrev:Men för fasen... Perfector kan du bara ta och lägga dig...

Intrycket du ger är att du är totalt inkompetent inom området högtalarkonstruktion och att du är en dryg, jobbig och allmänt störande individ...
Om nu detta inte stämmer överens med det intryck du VILL ge, så sluta då upp att skriva nonsens som om det vore en sanning, sluta upp att bete dig som en barnunge och BÖRJA LÄS vad andra skriver samt ta till dig kunskap där du har luckor eller bara välj att inte göra det, men ifrågasätt då inte heller och ralljera dig över svaren...

Du har kommit in i flertalet trådar med en nivå som varit på hög både gällande tollerans och kunskapsmässigt !
Men allt detta har rasat när du inte kan något så enkelt som att läsa vad andra skriver, ifrågasätta utan att vara dryg och bete dig på ett normalt sätt när du uppenbart har fel i en fråga.

Och det var ingen som såg att postade en fråga?
Är toleransnivån så låg här då kanske jag ska hitta annat att göra. Vad beträffar min högtalarkunskaper så vet du ingenting om dom. Du bedömer efter egna intryck och inte efter praktisk prov. Gör som ryssarna gjorde när dom byggde raketer, dom körde fullskaletest och sedan visste dom vad dom gjorde. Så har jag gjort i över 25 år och det har funkat fint.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2014-04-15 13:58

Perfector skrev:
chrisss skrev:

LspCad Pro

Ultimate Equalizer
SoundEasy

Oops jag missförstod. Att tro att en lista på komponetvärden har något
som helst värde var så lågt att jag inte trodde du menade det.

En sån lista kan man torka sig i rumpan med.
Helt meningslös!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag trodde du hastigt tittat på Bodzio och trott att det var något annat än det var.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 14:03

Perfector skrev:
DVD-ai skrev:Men för fasen... Perfector kan du bara ta och lägga dig...

Om nu detta inte stämmer överens med det intryck du VILL ge, så sluta då upp att skriva nonsens som om det vore en sanning, sluta upp att bete dig som en barnunge och BÖRJA LÄS vad andra skriver samt ta till dig kunskap där du har luckor eller bara välj att inte göra det, men ifrågasätt då inte heller och ralljera dig över svaren...

Och det var ingen som såg att postade en fråga?
Är toleransnivån så låg här då kanske jag ska hitta annat att göra. Vad beträffar min högtalarkunskaper så vet du ingenting om dom. Du bedömer efter egna intryck och inte efter praktisk prov. Gör som ryssarna gjorde när dom byggde raketer, dom körde fullskaletest och sedan visste dom vad dom gjorde. Så har jag gjort i över 25 år och det har funkat fint.

Exakt det jag skriver, att du framstår som totalt inkompetent och jobbig, dryg !
Så uppfattas du nästan helatiden så fort det blir en disskussion om något...
Kan du inte bara skriva normalt ?!
Det är allt som krävs... det är inte svårt.
Borde inte vara det !

Att jag skrev detta här bara blev så, för att du var här och har missvisande lite med din kommentar i denna tråden att göra, som mest bara var onödig då standarsfilter enbart fungerar om man har ren tur.

Sedan vad du i verkligheten KAN, det vet jag inte... lika lite som du vet om dem testar jag har gjort under mina Hifiresa.
Men sluta att framställa dig som något du då inte anser dig eller vara elelr vill uppfattas som, jag undviker det mycket väl.

Du borde testa du med, sagt i all välmening.

Edit: jag tycker inte att du ska dra någon annan stans, bara att du ska ta det lite lugnare och läsa vad andra skriver och inte ha en "jag vet allt och bäst" attityd när du går in i en disskusion, det skadar enbart och ger ingenting alls tyvärr..
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-15 15:03

Seså, lugna er med påhoppen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-04-15 16:07

Är det någon som laborerat något med SoundEasy som har några erfarenheter, gärna kontra LspCad?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2014-04-15 16:12

chrisss skrev:

LspCad Pro

Ultimate Equalizer
SoundEasy

Gissa om min puls gick upp när jag kollade på Ultimate Equalizer och trodde att det var ett gratisprogram, attans också... ;)

Återgå till DIY-forum