Konstant högtalarbrum från slutsteg, TDA7293

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

oneoff

Konstant högtalarbrum från slutsteg, TDA7293

Inläggav oneoff » 2014-04-27 17:53

Hallå

Har länge kikat runt på faktiskt.se, men nu behöver jag tyvärr posta min första tråd då jag har problem med att ett slutsteg som ger konstant högtalarbrum, både när förstegets volym är nedskruvat samt när ingen insignal är kopplat till slutsteget.

Jag håller på med ett custombygge och köpte följande stärkare, TDA7293 Parallel 2.0 amplifier, på Ebay:
http://www.ebay.com.au/itm/TDA7293-Para ... AQ:AU:1123

Jag har letat fram en gammal trafo samt kylflänsar, se resultatet här:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/803 ... .45.32.jpg

Problemet är som sagt att det finns ett konstant brummande från högtalarna. Högst irreterande. På fotot är endast en högtalare ansluten, men det är ingen skilnad om båda ansluts.
Den enda jordpunkten jag har satt är kylflänsarna, men detta gör ingen skillnad då de integrerade kretsarna är isolerade från kylflänsen. Någon annan jordningspunkt har jag inte hittat.

Om jag jordar fästet på en TDA7293 så förändras brummet något. Jag har testat att flytta trafon 1m från stärkaren utan skilnad.

Har ni någon ide hur jag kan bli av med brummandet?
Hur kan jag felsöka om det är transformatorn eller slutsteget som alstrar brummet?
Jag har svårt att tro att brummet försvinner när jag stoppar steget i ett chassie.

Btw. Vårat hus är fem år gammal, samt jag har inte tidigare haft något brum i andra stärkare. Så att det är potentialskilnad eller liknande elnätsfel har jag svårt att tro.

Användarvisningsbild
smile

Re: Konstant högtalarbrum från slutsteg, TDA7293

Inläggav smile » 2014-04-27 18:25

Hur är insignalen jordad?
Jordbrum kan vara luriga att hitta... Man kan pröva att helt separera signaljorden och skyddsjorden ifrån varandra, man kan även pröva att koppla ett 100ohms (eller kokande) mellan jordarna för att Länna lite med hur brummet förändras.

oneoff

Inläggav oneoff » 2014-04-27 19:44

smile skrev:Hur är insignalen jordad?
Jordbrum kan vara luriga att hitta... Man kan pröva att helt separera signaljorden och skyddsjorden ifrån varandra, man kan även pröva att koppla ett 100ohms (eller kokande) mellan jordarna för att Länna lite med hur brummet förändras.

Det gör ingen skillnad om jag ansluter försteget eller jordar insignalen direkt till uttaget. Dvs sätter jord på input GND.

Separera skyddsjord/signaljord. Hur tänker du då? Klippa banorna på kortet?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-27 20:51

Har du något oscilloskop? I så fall är det nog dags att ta fram det och leta var brummet finns. Kolla från trafon (eller det kansek är att ta i..) och framåt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-04-27 20:53

Det kanske är svårt i ditt fall... :)

Har du prövat att koppla in en signalkälla?
Vissa slutsteg gillar inte att inte ha något kopplat på insignalen!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-27 20:55

smile skrev:Det kanske är svårt i ditt fall... :)

Har du prövat att koppla in en signalkälla?
Vissa slutsteg gillar inte att inte ha något kopplat på insignalen!

Då är det väl bättre att jorda ingången?
... tycker jag!

Per

oneoff

Inläggav oneoff » 2014-04-27 21:04

Tyvärr har jag inget oscilloskop, har inte sett något sådant sedan min tid på el-gymnasiet.

Jag ska testa att bygla samtliga insignaled på IC kretsarna för att se om det är efter kretsen som brummet upkommer.

oneoff

Inläggav oneoff » 2014-04-30 09:57

Måste berätta hur det gick.

Mitt mål var att kortsluta signalingångarna direkt på ic-kretsarna för att avgöra om brummet uppstod före eller efter kretsen. Eftersom jag var lat så tog jag en skruvmejsel och tänkte att det inte skulle vara något problem.

BOM: antar att jag kom åt någon annan pin, än de tre som jag tänkt.

Bild på fyrverkeriet: https://dl.dropboxusercontent.com/u/803 ... .46.51.jpg

Nu är nya IC-kretsar beställda. Förhoppningsvis försvinner bruset med de nya kretsarna :)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-02 05:28

Av det jag ser på bilden skulle jag prova att separera nätkablar och trafo från kortet en bit samt tvinna kablarna till och från trafon.

Med lite otur har du fälten från nätspänningen som hörs.

Nästa steg är att du behöver en jordreferens jag brukar köra en ntc men ett 100ohm motstånd bukar funka fint.

Eftersom nätdelen är intgrerad på kortet borde det vara mindre chans för jordslingor än om det vara en separat nätdel.

Återgå till DIY-forum