DIY Subwoofer x2, recept?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nerikso

DIY Subwoofer x2, recept?

Inläggav Nerikso » 2014-05-10 19:28

Tjena

Har letat och letat men hittar ingenting vettigt. Så nu frågar jag rätt ut istället för jag orkar inte leta längre och det finns säkert någon som vet exakt direkt och kan svara utan att ens anstränga sig :)
Jag har ett par Cerwin Vega DC-15 som driver med hjälp av två stycken Rotel RB-850 och en Thule som agerar försteg.
Jag är otroligt nöjd med detta ljud förutom till film, hade gärna velat ha lite mer tryck och lågbas vid just filmtittandet.

Så jag tänkte DIY, två lådor, ett peerless sls 12 element i varje låda, drivna av något vettigt steg.

Är peerless sls 12 rätt väg att gå? Någon som har bra ritning på en enkel låda att bygga?
Kan man få ihop allt för max 5000kr?
//Niklas Eriksson

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: DIY Subwoofer x2, recept?

Inläggav Elfsberg » 2014-05-11 01:14

Stora lådor blir det.
Vill du hellre ha små lådor?
Kan du tänka dig en himla massa lådor, t ex fyra st?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Nerikso

Inläggav Nerikso » 2014-05-11 17:40

Helst bara två lådor, till en början i alla fall :)
Storleken spelar mindre roll så länge vi inte snackar två badkar :)
//Niklas Eriksson

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-11 21:00

Jag är rädd att det kan bli rätt besvärligt och dyrt att göra dig nöjd.. Att du vill ha mer i den lägsta basen då du idag har ett par DC-15 kan jag köpa, men saknar du "tryck" så kommer det krävas en hel del av de basar du väljer att komplettera med. Basar som kan leverera i paritet med ett par DC-15 i det register där dina Cerwin lägger av.. Well, det blir inte billigt är jag rädd. Vid låga till normala (och för många även höga) ljudtryck kan säkert ett par SLS-12 hjälpa till en del (även om de blir stooora lådor i basreflex eller kräver aktiv kompensering i en sluten låda för att riktigt krypa neråt i frekvens..vilket även plockar en del i maximalt ljudtryck) men ska inte basarna begränsa systemet kapacitetsmässigt så kommer det att behövas värre doningar. Jag har läst nånstans här på forat att man ska sträva efter att ha 10dB mer i headroom på bassystemet jämfört med sidosystemet och med DC-15 som sidosystem..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-05-12 10:29

Välkommen tillbaka!
Köpte inte du pip, det var väl du som var hemma hos mig o Manger o lyssnade runt lite på carlsson/ino innan köp för ~5år sen?
Du skulle börja plugga på högskola, klar? :)
Kommer ihåg du körde Infected Mushroom Can't stop, som referenslåt.
Rätt stor skillnad i högtalare nu iaf :)

jag hade nog byggt med w32/4558t00 tror jag

Användarvisningsbild
Nerikso

Inläggav Nerikso » 2014-05-12 23:30

BPM skrev:Jag är rädd att det kan bli rätt besvärligt och dyrt att göra dig nöjd.. Att du vill ha mer i den lägsta basen då du idag har ett par DC-15 kan jag köpa, men saknar du "tryck" så kommer det krävas en hel del av de basar du väljer att komplettera med. Basar som kan leverera i paritet med ett par DC-15 i det register där dina Cerwin lägger av.. Well, det blir inte billigt är jag rädd. Vid låga till normala (och för många även höga) ljudtryck kan säkert ett par SLS-12 hjälpa till en del (även om de blir stooora lådor i basreflex eller kräver aktiv kompensering i en sluten låda för att riktigt krypa neråt i frekvens..vilket även plockar en del i maximalt ljudtryck) men ska inte basarna begränsa systemet kapacitetsmässigt så kommer det att behövas värre doningar. Jag har läst nånstans här på forat att man ska sträva efter att ha 10dB mer i headroom på bassystemet jämfört med sidosystemet och med DC-15 som sidosystem..

En hel det matnyttigt där att tänka på. Det är framförallt att komma ner i de lite lägre frekvenserna och få till den där sista extra basen enbart vid filmtittande som baslådorna var tänkte till.

schmutziger skrev:Välkommen tillbaka!
Köpte inte du pip, det var väl du som var hemma hos mig o Manger o lyssnade runt lite på carlsson/ino innan köp för ~5år sen?
Du skulle börja plugga på högskola, klar? :)
Kommer ihåg du körde Infected Mushroom Can't stop, som referenslåt.
Rätt stor skillnad i högtalare nu iaf :)

jag hade nog byggt med w32/4558t00 tror jag

Med handen på hjärtat så är ovanstående inte mitt system utan en god väns, men istället för att skriva en väns, en kompis eller liknande så förenklade jag allt och skrev jag bara :)
Men det stämmer, thats me! :) Jag köpte piP och hade dem ett bra tag men har sedan dess haft en hel del annat i både högtalarväg och elektronikväg :)
Plugget sket sig då jag fick möjlighet att växa inom företaget istället men nu är arbetsplatsen nerlagd så vi får se vad som händer..
Haha ja kan nog stämma att jag gjorde på den tiden, lyssnades mycket på infected och liknande då.

Berätta mer om detta w32/4558t00, det är bara siffror för mig :P

Edit: Vilket minne du ligger inne med! :D
//Niklas Eriksson

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-05-13 09:45

:)
Det blir nog precis på budget med två...
Men något såhär hade jag börjat kolla på:
30w/4558 kan bli riktigt roligt i ~150l avstämt kring 13-18Hz (12")
26w/4558 ser trevlig ut i 75liter @16-18hz (10")

Återgå till DIY-forum