oa51 skrev:@ sebath:
Bara en notis. Det lär väl ändå vara portarean som är mest relevant för hur effektiv en HH blir?
Kan Du inte utveckla detta?
Jo det kan jag, men jag vet inte om någon blir klokare :)
Först och främst. Mitt frågetecken var ett genuint frågetecken. Jag sitter inte inne på svaren.
Men ändå, om man antar att en helmholtzresonator kan beskrivas på ett bra sätt som en fjäder som hänger i en massa (harmonisk oscillator) så kan man konstatera att lådvolymens "uppgift" är att, tillsammans med portarean, bestämma styvheten på fjädern.
Så för mig i varje fall känns inte lådvolymen som en avgörande parameter för dämpningen. Ljudet i luften ser ju inte lådvolymen direkt ändåså.
Däremot ser "ljudet" portarean.
Jag räknade lite på det där på insidan av en chokladförpackning (hade ingen servett…) och kom fram till att min analys var på tok för simplistisk då massa termer tog ut varandra och det bara var lådvolymen kvar. *suck*
Men sen kom även den gode Naqref med ett bra inlägg. Kanske det mest relevanta?
Naqref skrev:Och Q-värdet. En 4" portöppning kan ha en ekvivalent absorbtionsarea på kvadratmeter om Q-värdet är tillräckligt högt.
"Självklart". Såklart att det var där min simplistiska analys fallerade. Pinsamt igen, det här ska jag ju kunna. Vill kunna i varje fall… *suck igen* Fast till min ursäkt så var jag ju ändå på semester å drack bärs :-)
Så, bygg en så "snygg" lösning som möjligt med fina rundade portar med mera blir mitt tipps. Samt med stora portar, men med lite lägre prio på den punkten.
Har jag fel får väl någon rätta mig :D
Deinde scriptum.