Aisopos bygger mätsystem.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Aisopos bygger mätsystem.

Inläggav aisopos » 2014-05-19 23:04

I många år har nu den här latmasken gått och byggt högtalare då och då, men aldrig riktigt färdigställt dom.
Vare sig ordentliga filter, ytfinish och sånt.

Det var ju liksom tungt att komma vidare. Tja det låter, låter ganska hyggligt. Enklare att bara spisa musik och tänka att "snart ska jag fila lite till på det där filtret och kanske bygga om lådan, men så småningom börjar man bara att planera nästa projekt.

Så en dag för ett stort antal år sedan träffade latmasken björnen Anders, som hade sitt idé i ett ekofritt rum och förfogade över ett clio mätsystem.
Nu förstod latmasken vad som saknades. Latmasken ville kunna mäta.

En dröm som närts i åratal nu, men nu håller en metamorfos ske, latmasken blir en mätarlarv.
Bild
Senast redigerad av aisopos 2014-05-22 22:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Latmasken blir en mätarlarv.

Inläggav KarlXII » 2014-05-19 23:16

8O :o 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-19 23:17

Men för två år sedan började första fröet, då köpte jag kretskort för en mikrofonförstärkare och WM-61a panasonickapslar från Svalander:
http://www.svalander.se/shoppen/kompone ... nic_wm-61a

Men sen har det tagit stopp under lång tid, en massa annat har varit i vägen, samt att kortet var för ytmonterat och jag har inga sådana komponenter hemma.
Men så nu för några veckor sedan så gjordes en beställning till http://www.electrokit.com/ och så upptäckte jag att de även har ytmonterat så jag slog till och köpte det som behövdes och lödde äntligen ihop micförstärkaren.
Lättast att kolla denna tråd, både för micförstärkarens konstruktion och mitt lödjobb:
viewtopic.php?f=3&t=47085
Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-19 23:44

Sen ska ju den där mikrofonkapseln göras något vettigt av.
Så jag började med att insupa idéer och inspiration från Linnars projekt:
viewtopic.php?f=3&t=36692

Sen skulle tänkte jag åka och köpa snygga ALU-rör, men lite het på gröten som jag kände mig då så gick jag och kikade runt bland skrotet i garaget och hittade ett långt och böjt vitmålat stålrör som varit "ramen" runt en sån där gammal babysitter
babysitter.jpg
babysitter.jpg (11.51 KiB) Visad 1740 gånger

En annan väsentlig hittedel var en delvis trasig RCA-kabel som verkade vara av märket System one. Det visade sig att kontakterna ytterhylsa som var av gummi passade rätt bra att trä över röret.
Jag borrade ur allt ihopgjutet gojs med ett 6mm borr.
borr-RCA.jpg
borr-RCA.jpg (7.84 KiB) Visad 1740 gånger

Mycket skräp fanns det däri.
Sen kunde jag trä kontakten över röret, och se det verkar funka.
borr-RCA-02.jpg
borr-RCA-02.jpg (12.41 KiB) Visad 1740 gånger

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-19 23:58

Sen hittade jag en redan färdiglödd RCA på en stump skärmad kabel, perfa, sparade säkert minst 2 minuter att slippa löda kontakten. 8)
Jag kapade röret så den befintliga sladden skulle räcka:
kabel_o_RCA.jpg
kabel_o_RCA.jpg (5.86 KiB) Visad 1738 gånger

Sen gängade jag rörets ände med något som passade på ett ungefär, vilket ifrån min gängningssats skulle visa sig bli 1/8 tums fingängad NPT-tapp.
RCA-kontakten (där allt utom kontaktstiften var av plast) gängade jag också lite halvmediokert med motsvarande snitt.
Jag hade först tänkt att jag bara våldar in det hela, att plasten lär ge med sig och bli gängad av sig självt. Men det var ju inte så svettigt att dra några varv här :). Men helt utan precision blir det, det blev nog inte riktigt gängat utan jag pressade bara om befintliga gängor till lite nya lägen, typ, då det hade så gott som samma diameter.
gang-01.jpg
gang-01.jpg (11.12 KiB) Visad 1738 gånger

Och sen skruva ihop det. Tja, det funkar, inte mer.
rca-ror.jpg
rca-ror.jpg (6.26 KiB) Visad 1738 gånger

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-20 00:07

Såhär fint sticker kabeln ut nu, efter jag ansat till den till exakt världens bäst valda längd, skalat och förtennat lite.
Panasonic-kapseln är ju så j*** liten, grymt pillrigt att löda. Bäst är nog att förtenna ledarna lite och sen bara smälta ihop det snabbt med befintligt tenn på mikrofonkapseln.
kapsel-01.jpg
kapsel-01.jpg (9.28 KiB) Visad 1734 gånger

Lött är lött, och kommer aldrig igen ... ;)
kapsel-02.jpg
kapsel-02.jpg (8.03 KiB) Visad 1734 gånger

Slutligen pressar jag försiktigt in kapseln, och försöker få kabeln inne i röret att vrida sig lite i spiral under operationen.
Ser bra ut.
kapsel-03.jpg
kapsel-03.jpg (9.09 KiB) Visad 1734 gånger

Nästa mic jag gör ska göras bättre. Och då vill jag nog se till att röret är jordat i ena änden och alltså agerar skärm, så det duger med två tunna enkelledare inne som bara tvinnas lite, fram till kapseln.

Jag återkommer med mer sen, nu är det tid att nanna här.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-20 13:05

Och så behöver man ju en (mät)förstärkare...
Eller behöver och behöver, det går nog att mäta utan också, jag provade t.ex. att mäta rakt in i ett par hörlurar inpluggade i line-out - det verkade funka bra.
Men vill man mäta dist så är det väl vid åtminstone någon liten effekt och nivå som det börjar vara intressant. Sen så blir ju också mätsystemet känsligt för störningar om bakgrundsljud inte är rejält dränkta av högtalarens mätsignal.
Så en effektförstärkare kändes rimligt.

Och det går väl att använda typ vilken vanlig hifi-stärkare som helst kan jag tänka, men även här byggde jag en egen.
Byggsats för 99 spänn från:
http://www.electrokit.com/forstarkare-12w.48982?

Gick snabbt och smärtfritt att bygga ihop:
amp01.jpg
amp01.jpg (26.46 KiB) Visad 1652 gånger
amp02.jpg
amp02.jpg (14.28 KiB) Visad 1652 gånger

Allt utom det röda motståndet på utgången ingick, dvs både volympot och kylfläns t.ex.

Motståndet satt jag dit för att kolla lite. När jag slog på så kollade jag först DC-offset på utgången innan jag vågade hänga på en högtalare.
DC-offset var flera volt :( , men då provade jag att sätta detta motstånd, som väl var någonstans runt 1K eller drygt, minns inte nu, och då skönk DC till något tiotal mV - helt OK.
Undrar vad det kan bero på? Är det så mycket läckström genom elektrolyten på utgången?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re:

Inläggav KarlXII » 2014-05-20 13:41

aisopos skrev:Sen hittade jag en redan färdiglödd RCA på en stump skärmad kabel, perfa, sparade säkert minst 2 minuter att slippa löda kontakten. 8)
Jag kapade röret så den befintliga sladden skulle räcka:
kabel_o_RCA.jpg

Sen gängade jag rörets ände med något som passade på ett ungefär, vilket ifrån min gängningssats skulle visa sig bli 1/8 tums fingängad NPT-tapp.
RCA-kontakten (där allt utom kontaktstiften var av plast) gängade jag också lite halvmediokert med motsvarande snitt.
Jag hade först tänkt att jag bara våldar in det hela, att plasten lär ge med sig och bli gängad av sig självt. Men det var ju inte så svettigt att dra några varv här :). Men helt utan precision blir det, det blev nog inte riktigt gängat utan jag pressade bara om befintliga gängor till lite nya lägen, typ, då det hade så gott som samma diameter.
gang-01.jpg

Och sen skruva ihop det. Tja, det funkar, inte mer.
rca-ror.jpg

Snyggt! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-20 19:19

Det är ju inte så klokt att bara brassa tillbaka signal i högtalarnivå på line-in.
Och den signalen ska ju matas tillbaka som referens för vissa mätningar, bl.a. fas.

Så lite efterforskningar har gett mig vid hand att denna inkoppling blir bra:
AcousticMeasurementSetup2ch.gif
AcousticMeasurementSetup2ch.gif (11.47 KiB) Visad 1601 gånger

Det är såhär jag tänker mig att slutlig och fullständig setup ska se ut.

Och motstånden tycker Arta själv ska vara:
R1 - 8,2k
R2 - 910
För att erhålla -20dB dämpning. Men samtidigt beror det ju på ljudkortets ingångsimpedans såvitt jag inser.
http://www.artalabs.hr/AppNotes/AP1_Mea ... ev4Eng.pdf

Så lite funderar jag på om jag borde välja andra värden på motstånden, kanske något runt 1kohm + 100 ohm.
Eller börjar jag påverka högtalaren för mycket då?

Annars får jag helt enkelt försöka mäta upp ingångsimpedansen på något vis, och hoppas att den inte är frekvensberoende i det viktiga frekvensområdet.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-20 19:44

Micförstärkaren måste ju få en fin låda.
Jag lyckades gräva fram en gammal liten plastbox ur en bra-och-ha-låda.
micforst-box-01.jpg
micforst-box-01.jpg (25.02 KiB) Visad 1596 gånger

Anslutning för mic och utgång på var sida. Det är ju två lysdioder i, så då satt jag även dessa på var sida, störst chans att upptäcka att man glömt slå på, eller av, förstärkaren.
En strömbrytare är också bra att ha, lättare att slå av strömmen så än att öppna boxen och ta loss batteriet. :)

micforst-box-02.jpg
micforst-box-02.jpg (31.53 KiB) Visad 1596 gånger

Allt istoppat. Nu hoppas jag bara att jag hittar min limpistol så jag kan fästa fast kortet.

micforst-box-03.jpg
micforst-box-03.jpg (17.75 KiB) Visad 1596 gånger

Och såhär ser det ut på utsidan, jag dremlade och filade och skar upp en öppning så förstärkningen går att välja från utsidan. 10,20,30 och 40dB har jag bestyckat med motstånd för. En tom motståndsposition har sista platsen på stiftlisten, så jag kan löda in ännu en förstärkning eller sätta in en pot för varierbar gain - om jag nu skulle se något framtida behov av det ...

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-20 22:36

På tal om lådor så rotade jag även fram en passande lite box åt förstärkaren.

Såga, skära och karva bort lite, så kan kylflänsen komma ut.
amplada-01.jpg
amplada-01.jpg (24.75 KiB) Visad 1571 gånger

Litet urtag på locket också, så förstärkar-ICn ryms, passar det bra? Japp.
amplada-02.jpg
amplada-02.jpg (10.7 KiB) Visad 1571 gånger

Sen montera alla terminaler och sånt, samt de motstånd som jag nämnde tidigare (R1 o R2) för att sänka nivån på feedback-signalen.
Sen blev det inte mer klart än såhär pga avsaknad av DC-kontakter och chassimonterade RCA-honor.
amplada-03.jpg
amplada-03.jpg (42.56 KiB) Visad 1571 gånger

Jag ska nog testa runt med detta lite innan jag spikar utförandet.
Det finns ytterligare lite idéer. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-20 22:53

Åsså var jag in på Röda korset kupan och spanade lite.
Och vad hittade jag där då, om inte notställ för 40 spänn stycket. :)
notstall.jpg
notstall.jpg (10.27 KiB) Visad 1566 gånger

Jag tänker bygga en liten mikrofonbom till notstället sen, men nu var jag så mätkåt att det fick bli såhär.
mic_stativ.jpg
mic_stativ.jpg (40.85 KiB) Visad 1566 gånger

Och sen mäta av. Utomhus, högtalaren stående på ett bord stående på altan, längst fram på bordskant och altankant så det blev ca 1,3-1,4 meter ner till mark där första reflexen kan slå i. I långt oklippt gräs dessutom.
Jag började på morgonen, ganska tyst och vindstilla, mest lite fågelkvitter. Men snart nog så kom det en traktor och körde på en åker långt bort, men mätningen i basen blev helt förödd när den var som närmast. Ännu lite senare började det blåsa lite och det förstörde också baskurvan totalt.
Jag provade tre olika högtalare och jag provade mäta med Arta, sirp och thombstone.

Denna mätning är med sirp och gjord tidigt då det var rätt lite störningar omkring.

Jag lämnar detta som en liten cliffhanger, någon som kan gissa vilken högtalare jag mätt? 8)
Känner kanske igen kurvan ...
1a skott med nya utr.jpg
1a skott med nya utr.jpg (36.6 KiB) Visad 1566 gånger

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2014-05-21 22:24

Det där ser väldigt piP:igt ut så vitt jag kan se...
11010000

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-22 22:22

Den övre är iaf mätning på MUPPS ifrån naqrefs egen projekt-tråd. Och den nedre grafen är alltså min egen MUPPS jag mätt.
Bild
Bild

Panasonic WM61 sägs lägga på några dB runt 15kHz, så jag antar att det är det som syns.
Anders har mätt mot vägg, jag vid frifält. Dessutom har jag ingen riktig koll på hur jag gateat signalen, så hur det ser ut i basen kan vi nog bortse ifrån.

Jag tar min + naqrefs mätning som intäkt för att mitt system inte gör bort sig helt. :)

Den största anomalin tycker jag är dippen i min mätning runt 1300-1400.

Återgå till DIY-forum