Stor- ljudstark-billig DIY-hgt till Sydafrika

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PetterPersson

Re: Stor- ljudstark-billig DIY-hgt till Sydafrika

Inläggav PetterPersson » 2014-05-21 12:40

Nej, den sidan har jag inte sett. Vad blir priserna för 2"-tratt i SEK?

Bashornet blir den storlek det blir. Ingen utvidgning är bättre än den andra, det handlar om att välja sina kompromisser väl till det tänkta användningsområdet och element.

Om någon vill leta element, så försök spana efter följande:

fs 40-50 Hz
Bl 19-23 N/A
MMS 80-130
VAS 100-200

Väldigt grovt, men på't ungefär.

Qts är inte så jättekänsligt men över 0,4-0,5 börjar det bli lite knepigt.

Nu säljer ju jag Beyma, 18 Sound och Faital Pro men de är nog för exklusiva för detta projekt.

P.Audio E15-600S verkar vara bland de billigaste i klassen med hyfsad X-max och effekttålighet.
http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... 2-p802403/

Dippen kring 100 kan man angripa med en förträngning i horngången. Jag har gjort så på Catacomberna och det fungerade mycket bra.
528 liter, 226 cm lång horngång. paraboliskt utvidgning gör dem extremt lättbyggda.

Bild

130 dB ner till ca 40 Hz är rätt mycket i 2 pi för en 15"

Bild

Lämplig 2"-driver. Jag har använt den själv när jag byggde ett PA till kåren. Spelade för 350 pers utan problem och lät fint gjorde den också.
http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... i-p132974/

Ska du spela brett eller långt? Hur många högtalare ska stackas? Det avgör spridningen på diskanthornet...

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2014-05-21 12:46

Du tjänar 6-10 dB på hornet (idealt, alltså portkompression borträknad) jfr en basreflexlåda på ca 120 liter.

Bild

JM

Inläggav JM » 2014-05-21 13:34

PetterPersson skrev:Du tjänar 6-10 dB på hornet (idealt, alltså portkompression borträknad) jfr en basreflexlåda på ca 120 liter.

Bild

Detta är ett rakt bashorn o inte veckat?
Var är lämplig delning?
Hur långt blir hornet till 2" drivern?
Om jag fattat min Acustical Engenering, Olson 1957 s 51, är ett paraboliskt horn ett koniskt horn i x/y planet o med konstant höjd i z-planet?
Hur förtränga hornet vid mynningen?
Tror du att dippen vid 100 hz är hörbar? Hjärnan är rätt bra på att extrapolera kurvan så att att dippen inte borde höras?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2014-05-21 13:52

PetterPersson skrev:
Ska du spela brett eller långt? Hur många högtalare ska stackas? Det avgör spridningen på diskanthornet...

Relativt brett. Lokala festerna är nästan i högtalarna.
Det kommer inte stackas något allas.
Priset här för ett par högtalare ligger långt över normala månadslönen.

Hur brett blir bashornet vid mynningen? Vore bra om 122 cm duger så att 122 x 244 skivor kan användas.

Min plan är jag bekostar första paret o låna högtalarna via lokala kontakter.
Finns intresse kommer jag försöka initiera att lokala entreprenörer startar en liten verksamhet o startar tillverkning.
Min insats är helt ideell.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2014-05-21 17:24

Simuleringingen visar ett rakt horn men det ska naturligtvis veckas. Tonkurvepåverkan brukar bli liten.

Hornet till 2'' blir väl ca 15-20cm långt, men det köper man ju färdigt, varför undrar du?

Rätt om paraboliska hornet. Ju högre qts, desto kraftigare utvidgning. Ett starkt element han ha hyperbolisk utvidgning och mellanstarka element exp.

Hornet ska inte förträngas vid mynningen. Vad membra du?

Dippen vid 100 kommer till stor del att kunna försvinna men det är en del av trade offen med hög känslighet och bara två element.

Än så länge är det bara en simulering. Ingen ritning finns. Det ska inte vara några problem att utnyttja standardskivor.

En annan variant än att utnyttja horn är ju att stoppa flera billiga element i slutet eller basreflex. Mycket hänger på vad du får tag i för element till godkänt pris. Har du några exempel?

En annan variant än horn som kräver

Användarvisningsbild
JKLman

Inläggav JKLman » 2014-05-21 20:38

I fall du behöver en billig top till basen som kanske kastar lite längre än en mindre horndiskant.
http://www.avsforum.com/t/1405783/the-v ... horn-build
Killen fick ihop den under $50 styck. Fast basen är ju inte löst ännu dårå.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2014-05-22 21:40

Exempel på budgetelement, slutet 100-150 liter

https://www.parts-express.com/goldwood- ... r--290-384

billigare per st men dyrare sett till SPL-kapacitet

JM

Inläggav JM » 2014-05-24 08:33

PetterPersson skrev:Exempel på budgetelement, slutet 100-150 liter

https://www.parts-express.com/goldwood- ... r--290-384

billigare per st men dyrare sett till SPL-kapacitet

Är nu nere i Sydafrika - St Lucia KwaZulu-Natal. Här är vinter nu med i igår 26 på dagen, 16 på natten o 22 grader i Indiska Oceanen.

SPL-värdet är bla beroende av hornets egenskaper, element arean o x-max. Nu var det längesedan jag räknade på horn men du Petter har säkert någon förenklad formel, program eller ngn länk.

Återkommer när lokala leverantörer är kollade.

JM

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2014-05-24 22:33

Jo vist beror splkapaciteten på de parametrarna. Problemet är att bra parametrar inte finns till så billiga element vad jag sett. Det går inte att bygga horn om magneten är för klen. Elementet orkar inte driva hornet. Leta efter de parametrar jag postat innan.
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-05-28 19:13

Lite pausmusik från Giyani? Nordöstra delen av Sydafrika.

Bild
Tshetsha Boys - Nwa Pfundla
https://www.youtube.com/watch?v=IXE6_j1N7o8

Fyfan vad dom bara öser!

Numera är Nozinja signad till Warp, då ser det proffsfilmat ut:

Nozinja - Tsekeleke
http://youtu.be/6xl_Xu2dEwA

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2014-06-01 20:27

Varför bygga en skithögtalare själv till ett lågt pris. Mitt råd skulle nog vara att du ringer några biografföretag och kollar om dom har några biografhögtalare liggandes eller om det är något byte på gång. Har du tur kan du få något gratis eller köpa lådorna billigt eftersom det inte finns någon större andrahandsmarknad för beg biografhögtalare.
Har själv under åren som biografmaskinist burit hem massor med element av fabrikat JBL, Electro-Voice och Altek Lancing. Dessvärre har det varit av modell hög verkningsgrad och inte så mycket bas lagbas.

JM

Inläggav JM » 2014-06-01 21:33

Helmut skrev:Varför bygga en skithögtalare själv till ett lågt pris. Mitt råd skulle nog vara att du ringer några biografföretag och kollar om dom har några biografhögtalare liggandes eller om det är något byte på gång. Har du tur kan du få något gratis eller köpa lådorna billigt eftersom det inte finns någon större andrahandsmarknad för beg biografhögtalare.
Har själv under åren som biografmaskinist burit hem massor med element av fabrikat JBL, Electro-Voice och Altek Lancing. Dessvärre har det varit av modell hög verkningsgrad och inte så mycket bas lagbas.

Här nere i Sydafrika kryllar det inte direkt med nedlagda biografer.
Min möbelsnickare har just blivit vräkt med hela sin verkstad. Dessutom blev han rånad på alla sina pengar.
Han har betalda oavslutade jobb i mitt hus.
Hmmm?
Hittade honom 150 km från där jag bor så vi får se hur det går.

JM

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2014-06-21 17:40

Blir d nåt?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Föregående

Återgå till DIY-forum