Simulera och bygga bashorn!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Transistormannen

Simulera och bygga bashorn!

Inläggav Transistormannen » 2014-06-01 22:38

Hej!
Jag försöker lära mig hur man simulerar och bygger bashorn! Jag vill bygga bashorn eftersom de är så effektiva och för att de är en kul och intressant lådtyp.
Simuleringarna tänkte jag göra i programmet Hornresp. Jag har hittat två guider som har hjälpt mig att förstå programmet och jag har simulerat några slutna och portade lådor för att öva.

Vad är för och nackdelarna med de olika horntyperna?

Vad ska ett högtalarelement som passar bra i de olika hornen ha för parametrar?

Tack! /Oscar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Simulera och bygga bashorn!

Inläggav paa » 2014-06-02 00:25

Transistormannen skrev:Hej!
Jag försöker lära mig hur man simulerar och bygger bashorn! Jag vill bygga bashorn eftersom de är så effektiva och för att de är en kul och intressant lådtyp.
Simuleringarna tänkte jag göra i programmet Hornresp. Jag har hittat två guider som har hjälpt mig att förstå programmet och jag har simulerat några slutna och portade lådor för att öva.

Vad är för och nackdelarna med de olika horntyperna?

Vad ska ett högtalarelement som passar bra i de olika hornen ha för parametrar?

Tack! /Oscar

Vilket frekvensområde satsar du på att uppnå med bashornet?

Lämpligt element bör ha lätt, stor kon och kraftig motor, dvs mycket BL. Stor kon ger kortare och smidigare horn.
Sammantaget innebär parametrarna även ett lågt Q-värde. Resonansfrekvensen bör inte ligga under gränsfrekvensen för hornet, men det kan man fixa med en sluten låda bakom elementet som höjer resonansen lagom mycket.
Det gäller att matcha den elektriska impedansen och hornets/luftens impedans för bästa verkningsgrad.
Subwooferhorn får man räkna med att bygga in i källaren under vardagsrumsgolvet, för att de blir så fruktansvärt stora.
Men simuleringsprogrammet ger väl alla svar du behöver?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-06-02 07:45

RT-hornet är ju ganska coolt, funkar som bänk om man vill :)

Själv hade jag 70/80 horn i min ungdom, men det är inte direkt bashorn !

Välkommen till faktiskt Transistormannen!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Transistormannen

Inläggav Transistormannen » 2014-06-02 18:01

paa: jag tror att jag sällan spelar lägre toner än 50hz så 50 - 100hz vore bra. hur stort blir det då? Hur stor är en stor kon? vad är ett högt bl värde? vad är ett lågt q värde (antar att du menar qts) vad är en lätt kon? allt är relativt. programmet kanske kan ge mer svar än jag tror, men om det finns bra riktlinjer följer jag gärna dem.

bassman: låter kul! kan du beskriva dem lite mer? eller länka till en sida som gör det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-02 18:23

Ska du spela gitarr på ditt horn, eller varför menar du att du inte spelar djupare toner än 50 Hz?
En vanlig fyrsträngad bas går ju ner nästan till 40Hz.

Ett element med stor kon är 12" eller hellre 15".
8" kan betecknas som litet när det gäller att driva bashorn.
Hornet måste upp till en viss slutarea, och blir onödigt mycket längre om man börjar med ett litet element.
En lätt kon ger väl en resonansfrekvens på 40-60 Hz, en tung kon ger typ 20-30 Hz.
PA-basar är generellt sett bättre än hifi-basar när det gäller att driva horn.
Med lågt Qts menar jag ca 0.3 eller lägre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2014-06-02 19:58

Parametrar enligt Petter Persson i en anna tråd Stor- ljudstark-billig DIY-hgt till Sydafrika
Re: Stor- ljudstark-billig DIY-hgt till Sydafrika
Inläggav PetterPersson » ons maj 21, 2014 12:40 pm

Nej, den sidan har jag inte sett. Vad blir priserna för 2"-tratt i SEK?

Bashornet blir den storlek det blir. Ingen utvidgning är bättre än den andra, det handlar om att välja sina kompromisser väl till det tänkta användningsområdet och element.

Om någon vill leta element, så försök spana efter följande:

fs 40-50 Hz
Bl 19-23 N/A
MMS 80-130
VAS 100-200

Väldigt grovt, men på't ungefär.

Qts är inte så jättekänsligt men över 0,4-0,5 börjar det bli lite knepigt.

Användarvisningsbild
Transistormannen

Inläggav Transistormannen » 2014-06-05 16:46

paa: aha, jag har för mig att mina högtalare inte går mycket djupare än 50hz och den mesta basen låter bra på dem, men jag kanske minns fel. Tack så mycket för all info! Jag kanske får satsa på mellanregisterhorn istället. En till fråga bara, Kan inte tappade horn funka bra med små element? typ 6,5 eller 8 tum? har för mig att jag såg någon som byggde ett sånt. Jag tror jag ska experimentera lite i hornresp och se vad jag kommer fram till.

ORgANic: Tack!

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2014-06-05 19:45

Här har du en beskrivning på en 6" TH "THAM6"
A smaller sub proposal

Användarvisningsbild
Transistormannen

Inläggav Transistormannen » 2014-06-12 11:34

Tack!

Användarvisningsbild
Slarvar

Inläggav Slarvar » 2014-06-22 22:10

Byggde två Tham 6 som funkar riktigt bra! Kan absolut rekommendera dom om du är sugen på något litet som låter stort.
Är inga SPL-monster men funkar alldeles utmärkt till vanligt vardagslyssnande och tv tittande.

Börjar bli duktigt sugen på ett par Tham 12 nu för att få lite mera drag i det hela (hittar dock inga värden på mina element så jag kan inte se hur dom skulle funka).

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-23 09:13

Transistormannen skrev:paa: aha, jag har för mig att mina högtalare inte går mycket djupare än 50hz och den mesta basen låter bra på dem, men jag kanske minns fel. Tack så mycket för all info! Jag kanske får satsa på mellanregisterhorn istället. En till fråga bara, Kan inte tappade horn funka bra med små element? typ 6,5 eller 8 tum? har för mig att jag såg någon som byggde ett sånt. Jag tror jag ska experimentera lite i hornresp och se vad jag kommer fram till.

ORgANic: Tack!

Jag har TH med 5,25" basar i.

Funkar bra, men max SPL ger ju inte näsblod direkt. ;)

Återgå till DIY-forum