Volymkontroll RCA

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Volymkontroll RCA

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-11-11 12:51

Funderar på att slänga mina gamla "viking" datorhögtalare, snickra ihop något eget och köra med min rotel 850 som förstärkare.

Volymkontrollen i windows funkar bra, det vet jag, dock ett litet litet fel.. windows spelar ibland upp ett systemping eller vad vi ska kalla det när man gör något fel, trots att jag stängt av alla windowsljud i kontrollpanelen så sänder den iväg sitt ping.
Pinget i sig är väl inget att bråka om, dock så ger detta ett lite större problem, pinget anses tydligen av windows att vara ett väldigt viktigt ljud, ljudet får helt sonika passera ut i ljudutgångarna på full volym utan att passera mina inställningar i ljudpanelen..
Ett väldigt högt ping blir det :roll:

Samt att det vore skönt att kunna kontrollera volymen utan att behöva gå in i menyer hela tiden.

Nåväl, sluttjaffsat om varför 8)
Frågan: Lämplig potentiometer? Gärna för stereo. Signalstyrkan är väl ganska svag (hur svag?) så potentiometern bör väl inte ha allt för stort motstånds-spann?

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-11-11 13:16

Räcker med en pot på 10K. Lägg gärna en extra slant så du får t.ex. en ALPS av bra kvalité. Jag försökte snåla in på det en gång och det var ingen höjdare. Knaster och nästan alltid så att vänster eller högerkanal "börjar" före den andra, i början av potten. Det resulterar i att i början av potten så hör du bara en kanal. På min preamp sitter det en 4-gangad 5K pot.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-11-11 20:39

Kör du med moderkortets ljudkort (som lägger in system speaker på samma signal)?

prova detta:
Open Computer Management (right-click the My Computer icon, and choose Manage), then click Device Manager. From the View menu, choose Show Hidden Devices. In the right-hand pane, under Non-Plug and Play Drivers, double-click "Beep." In the Beep Properties window that appears, choose choose "Do not use this device (disable)" from the drop-down box under Device Usage.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-11 21:12

zvenzzon skrev:Kör du med moderkortets ljudkort (som lägger in system speaker på samma signal)?

prova detta:
Open Computer Management (right-click the My Computer icon, and choose Manage), then click Device Manager. From the View menu, choose Show Hidden Devices. In the right-hand pane, under Non-Plug and Play Drivers, double-click "Beep." In the Beep Properties window that appears, choose choose "Do not use this device (disable)" from the drop-down box under Device Usage.

Ja, det där tror jag också på. Det bara måste ju gå att stänga av.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-11-14 13:56

En snygg lösning är ett metalfilmsmotstånd i serie och sedan en hygglig pot till jord efter det. TYp 10k och 20k borde kunna funka utan att sno alldeles för mycket nivå.

p.s. ännu snyggare är ett metalfilmsmotstånd även till jord över potten om man kan få till rätt värden. Detta gör väl en linjär pot till en log om jag fattar rätt.

/Peter

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-11-14 14:17

Svante skrev:
zvenzzon skrev:Kör du med moderkortets ljudkort (som lägger in system speaker på samma signal)?

prova detta:

Ja, det där tror jag också på. Det bara måste ju gå att stänga av.

Det måste jag testa :D
Jepp, kör med intigrerat ljudkort, inte stolt över det men jag kostar inte på burken mer pengar nu.. :D

Återgå till DIY-forum