CNC fräsa aluminium

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

CNC fräsa aluminium

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-28 00:19

Vad skulle det kunna kosta att fräsa till en snygg front till en apparatlåda i aluminium? Finns det firmor som gör sådanna jobb åt privatpersoner? Det jag täcker på är vanlig grov aluminiumplåt som jag skulle vilja ha lite spår och krumelurer i.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-28 00:26

Visst finns sådana firmor. Har du tur kan du få jobbet gjort på en yrkesskola. Priset brukar kunna vara material + en tårta eller vad man nu kommer överens om.

CNC-fräsning hos en firma brukar kosta ca 800kr/timme + programering, bra alltså om du kan lämna underlag i DXF eller IGES.

Lokala variationer förekommer i pris.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-28 00:34

Har du gjort sådant? Brukar själva fräsningen ta länge? Kan man fixa till fräsdatan själv och typ ge dem en diskett, eller?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-28 15:00

Om du vet vilken maskin som skall användas och kan det styrsystemet (numera skiljer det ofta mycket lite eller ingenting mellan NC-koden för olika styrsytem) så visst kan du knacka koden själv, eller ladda hem en demo på ett CAM-program som gör jobbet. Det är dock inte troligt att verksatden kommer att gå med på att köra den. Dom vill nog gärna göra programeringen själv, så dom har koll på vad dom gör. Jag själv skulle INTE köra kod dom någon kom med, i alla fall inte utan att köra en simulering med den först, och det är det inte alls alla som har grjjor för.

Själva fräsningen går fort när det är aluminium. Man kör då med mycket höga skärhastigheter. Det som tar tid är att sätta upp verktyg i maskin (om dom inte har ett passande uppe), fixa programet, köra in programet och sätta upp ämnet i maskin. Själva bearbetningen går fort. Ska du inte ha något jätte avancerat så kan jag inte tänka mig att det tar mer än 10 minuter.

Användarvisningsbild
Bege

Inläggav Bege » 2003-11-29 20:53

Hej, håller med M H, det finns nog ingen med en Nc-fräs som skulle köra ett program som någon bara kom med. Språket kan vara lika men varje styrsystem har dialekter. Dessa "dialekter" kan ställa till med katastof. En diameter kan läsas som en längd exempelvis. Inte så lysande, men billigare än 800 i timmen går nog att hitta. En tusenlapp plus material borde gå att få det gjort för.
Mvh/Bege

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-30 13:01

Det går kanske att hitta en verkstadsmekanisk utbildning med en CNC-maskin att fråga snällt på?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
chrille

Inläggav chrille » 2003-11-30 13:30

Hör med gravyrbolaget.se Jag har beställt mkt skylt till mina produkter av dem och kan varmt rekommendera Gravyrbolaget.

De flesta typer av djupgravering klarar dem av. Man brukar kunna få bra priser också.

Användarvisningsbild
250kmh

Inläggav 250kmh » 2003-12-08 23:50

Jag har använt mig av en firma som gör väldigt mycket saker med CNC-maskiner, man kan skicka dit vanliga eps eller illustrator-filer. Jag har främst gjort HTPC-burkar i allt från 2-6mm borstad eller eloxerad alu men allt fungerar. Du kan hitta dem här: http://www.brenter.se/main.asp?page=CAD%20CAM&menu=Produktion&Language=sv

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2003-12-10 04:09

Jag håller med om gymnasie-tipset, gå in till läraren för Industri-programmet med en påse bullar och förklara ditt problem, jag är säker på att de kan hjälpa dig.

Återgå till DIY-forum