Hoppas att inte min frågeställning nedan är av typ "hur långt är ett snöre" för experterna i detta eminenta forum. Jag har dåliga kunskaper i högtalarteori men hyfsat händig vad gäller byggnationer av lådor etc. Jag har in-wall högtalare där basmodulerna 2 st inryms i betongkavitet ca 70L vardera, i en vägg (direkt under topparna).
Bakgrund:
I tidernas begynnelse bestod basmodulerna av SLS 12", 1st i varsin baslåda i betong 70L. För ca:a 6 år sedan hakade jag jag på ett köpe-ebjudande via detta forum och införskaffade 2 st 10" Bremenbasar. Jag var sagd att dessa basar trivdes bäst i små slutna lådor så jag fyllde igen mina betongmoduler med lösa tegelstenar så att volymen blev runt 20L. SLS 12:orna blev sedan liggande och samlade damm.
Jag funderar på att byta ut "topparna i min vägg" som nu består av Fostex bredbandare till dedikerad köpe-In-Wall högtalare. Fostex-topparna har jag XO 80Hz till Bremebasmodulerna. De nya In-Wall elementen kommer jag bryta runt 100Hz kanske. (XO via AVR receiver)
Min Frågeställning:
Tänkte eventuellt återanvända SLS 12:orna. Jag har några alternativ som jag hoppas få goda synpunkter på.
Alt.1:
Återmontera SLS-12:orna i basmodulerna (då 70L) och de får arbeta med topparna 100Hz och under
Bremenelementen får nya egna lådor, som jag placerar i rummet, troligtvis hörn pga WAF. Delning kanske 40-50Hz för att bistå SLS:orna i de lägre frekvenserna
Alt.2
Ha kvar Bremenbasarna i de igenstoppade betongmodurna (20L) och låter dessa arbeta med topparna under 100Hz (ungefär som nu)
Bygger nya större lådor för SLS 12:orna, runt 70L vardera, och försöker placera dessa rummet - vilket dock blir lite svårare från WAF-aspekten.
Alt.3
Inte göra någonting. Sparar pengar och utrymme. Behåller bremenbasarna som det är. Låter SLS 12:orna fortsättningsvis spara damm.
Tja, vad säger ni