Inre ledare rörförstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

herrenS

Inre ledare rörförstärkare

Inläggav herrenS » 2014-09-17 22:06

Hej,

Håller på att samla information inför ett kommande bygge av rörförstärkare.

Har sett att vissa förordar silverledare till interna ledare.
Finns det några objektiva mätningar som visar att det är skillnad mellan silver och koppar?

Har sett att man kan visa att det är skillnad på enkeltrådig och mångtrådig kopparledare vid höga frekvenser.
Teorin var att strömmen inte trängde in så djupt i ledaren vid höga frekvenser och då skulle man få lägre motstånd
om man använder många ledare istället.
Finns inte detta fenomen i silverledare?

Vilken ledningsarea och typ av ledare är lämplig i en rörförstärkare?

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Inre ledare rörförstärkare

Inläggav Fostex » 2014-09-18 08:18

Hej, och välkommen till faktiskt.se! :)

Några objektiva mätningar har jag aldrig sett. Visst finns det kanske fördelar med silverledare, men jag tror att det finns andra saker som påverkar ljuder i mycket större utsträckning. T.ex. kvalitén på dina lödningar, matchningen utav komponenter, placering utav komponenter och så vidare. Lägg pengarna på lite finare rör i stället! :)
Jag har byggt en rörförstärkare från grunden, och helrenoverat 3-4 stycken. Då har jag alltid använt mig utav denna kabel: http://gmf.jetshop.se/tygkladd-enkelled ... -1184.aspx

Lätt att skala, lätt att böja, formstabil, förtennad och med ett trevligt utseende i flera färger.

22 AWG som i länken betyder ca 0,65 mm och lär räcka i de flesta fall, då vi sällan pratar om stora strömmar i en rörförstärkare. Det skulle vara ledningarna till rörens glödtrådar som drar lite mer ström. Resistansen på en sådan är ca 50 mOhm per meter, ytterst försumbar i de flesta kopplingar alltså.

Edit: Här är lite tips på färgschema för kablaget i en rörförstärkare: http://draftingmanuals.tpub.com/14040/css/14040_91.htm
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-18 09:23

En gammal tråd om skineffekten i ledare:

viewtopic.php?f=10&t=7848&p=148175&hilit=frekvens%2A+ledare#p148175

Silver har några fördelar: Det har lite mindre resistans än koppar för samma tvärsnitt, och silveroxid är ledande, vilket minskar eventuella långtidsproblem med kontaktering.
Men koppar leder mycket bättre per krona räknat, så har man ingen platsbrist så är koppar det självklara valet, och löder man kabeln i ändarna så har det ingen betydelse att kopparoxiden på sikt inte leder lika bra som silveroxid.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-09-18 12:31

Här finns lite information i ämnet: viewtopic.php?p=274074
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

herrenS

Inläggav herrenS » 2014-09-24 22:35

Tack för tipsen.

Teorier men inget bevis men det verkar som koppar fungerar tillräckligt bra för min applikation.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-09-28 14:13

Jag har kört med förtennt koppartråd i olika dimensioner. Dels kan man bocka ledningarnna i snygga mönster och vara kanska säker på att de inte slirpar runt som vanlig plastisolerad kabel gör, dels är tråden djäkligt lätt att löda vilket är det största plusset.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum