Byte av diverse komponenter i NAD 208

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BjornH

Byte av diverse komponenter i NAD 208

Inläggav BjornH » 2005-11-24 17:29

Lite komponentbyten i min 208...
Någon som vet villken sorts kondensator C206 är? (går mellan signal och chassijord och sitter på ingångsstegskortet)
Min ser ut att behöva bytas, i service manualen står endast
250V AC X

Även motståndet R206 skall bytas
det står att det skall vara:
22.0 ohm 0.5W F/P
Någon som vet vad F/P står för?

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-11-24 18:24

Har du några bilder på komponenterna som du skall byta?
På nuvarande kondensator bör du kunna läsa av kapacitansvärdet.
Jag skulle spontant gissa på att något i stil med: 65-643-48 (ELFA) skulle fungera bra.
Men först måste man förståss kolla fysiska måtten på nuvarande för att se så att det kommer att passa.

På motståndet skulle jag idag gissat på att F/P stod för "Free of Pb" dvs utan bly (=miljövälnligt), men pga åldern blir jag lite tveksam. Dessutom känns det lite underligt att nämna i en servicemanual.
Generellt så tycker jag att 0.6W metalffilmsmotstånd är lätta att arbeta med och ger bra resultat och lågs pris.
Tex elfa: 60-703-61

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-24 19:46

F/P = Flame proof, dvs flamsäkert.

250VAC X är en kondensator godkänd för anslutning mellan fas och nolla på nätspänningen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
BjornH

Inläggav BjornH » 2005-11-24 20:46

Tack!

Ok då vet jag vad F/P står för! :D

Då är de bara kondensatorn kvar, 65-643-49 bör det nog vara i så fall, för det var en 10nF (det enda som går att se på kondensatorn). Varför har man denna typ av kondensator? Mellan nolla och fas skall den ju inte kopplas... utan motståndet parallellt med kondensatorn skall agerar lågimpediv koppling mellan signaljord till chassit, fast jag antar att det är vid ett eventuellt haveri kan den kopplas till fas...
Jag fick för mig att kondensatorn skulle motverka RF eller liknade (fast jag kanske är inne på fel spår), och det skulle vara någon kondensator med bra högfrekvensegenskaper?

Mvh
Björn

Återgå till DIY-forum