Fråga om täthet Kef T33 diskant membran/magnet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MultiMan

Fråga om täthet Kef T33 diskant membran/magnet

Inläggav MultiMan » 2014-12-06 11:02

Jag håller på att reparera mina Kef 104/2 och kommer snart lägga upp en reparationshandbok på hur man ordnar uttorkad magnetisk olja i de högtalare som använder T33-diskanten. Diskanten försvinner pga det, men med fixen bör de komma tillbaka till full styrka. Oljan i mina är så svårt intorkad efter 28 år att den fungerar som klister och talspolen sitter fast i magnetgapet även efter att tejpen är borta.

Hursom, fråga: Original så sitter glasfiberplattan med silkesmembranet och talspolen klistrad fast i magneten med dubbelhäftande tejp. Frågan är om det måste vara helt tätt när man funderar ut ett enklare sätt att fästa den efter oljebytet. Räcker det med två duttar silikon (finns två styrpinnar) för att det ska vara enkelt att ta isär igen, eller måste man lägga hela vägen runt, med risken att talspolen blir nerkladdad? Det finns ingen ventilering från magneten i övrigt.

Mycket tacksam för hjälp med denna sista punkt som gör mig osäker! :)
Bilagor
2013-03-27-205.jpg
2013-03-27-205.jpg (30.79 KiB) Visad 997 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Fråga om täthet Kef T33 diskant membran/magnet

Inläggav Perfector » 2014-12-06 11:28

Är det inte tätt så "fiser" det ur springor, aldrig så små.
Problemet är extra tydligt på tidiga Peerless diskanter som hade snäpp-in fäste av magnet och dome i frontplasten
Otät från fabrik är inte kul och otätt är värre.
Det måste finnas sätt att täta med tunn dubbelhäftande tejp
Kan inte Kef i England tillhandahålla det som reservdel?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-06 11:58

Kef i sin gamla skepnad gick i konkurs för många år sedan och de som tog över har ingen kunskap om eller reservdelar för gamla produkterna. Det var iaf så för 2 år sedan då jag började riva i dessa högtalare, sedan kom annat emellan.

Jag trodde alltså initialt att en oljedämpad diskant (eller diskanter generellt) inte behöver en luftkudde att arbeta emot, men det stämmer alltså inte? Membranrörelserna är ju minimala. Frågar för att lära mig! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-06 12:02

Då diskanten sitter i samma kavitet som basen är den tryckkänslig för det basen flyttar i luft.
Trycket är så stort att det krävs mycket täta fattningar på diskanten för att inte luft ska kunna komma emellan och pysa ut.
Likadant om du har ett basreflexsystem där det finns ett millimeterstort hål i lådans vägg.
då kommer det lilla hålet att blåsa luft så att det faktiskt hörs trots att basreflexen borde släppa ut trycket.
Du kan naturligtvis göra en liten sluten kammare bakom diskanten och räkna om volymen i lådan för att kompensera, men om det är en fabrikshögtalare är det knappast lämpligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-06 12:06

i Kef 104/2 sitter diskanten fritt monterad i luft, helt avskild från både bas och mellanregister.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-06 12:07

Då är problemet löst och ingenting behöver göras annat än montera membran och fylla på magnetisk olja.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-12-06 12:12

Heja! Ser fram emot reparationshandboken. Har också ett par 104/2, där jag bytt ena T33-diskanten till en T33 från en billigare KEF-högtalare som ställde upp som donator.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-06 12:12

Perfector skrev:Då är problemet löst och ingenting behöver göras annat än montera membran och fylla på magnetisk olja.

Tack för svaret! Tätheten behövs alltså enbart för påverkan utifrån och inte för diskanten själv?

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-06 12:15

Micke23 skrev:Heja! Ser fram emot reparationshandboken. Har också ett par 104/2, där jag bytt ena T33-diskanten till en T33 från en billigare KEF-högtalare som ställde upp som donator.

Kommer så fort oljan är påfylld och diskanterna monterade igen, förutsatt att resultatet är det önskvärda! :P

Talspolarna mäter iaf samma som innan demonteringen, trots allt kladdande med isopropanol och bomullspinnar för att få bort den kletiga oljan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-06 12:33

Exakt, tätningen är nödig om du har den under påverkan från andra element som kan ge tryck mot diskanten.
I fri luft har det ingen betydelse så vitt jag kan bedöma

Återgå till DIY-forum