Sänka diskantvolym

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

strike_formation

Sänka diskantvolym

Inläggav strike_formation » 2014-11-20 02:39

Hej

Jag äger ett par B&W DM 685 som drivs av en Rotel RA-12.

Har läst lite att man kan sätta motstånd på högtalarens kabelkontakter och få en mer dämpad diskant. Tycker den är lite för ljus.

Enligt denna hemsida ska jag alltså ha motstånd på 2ohm och 20ohm för att sänka volymen med 3 decibel?

http://www.sengpielaudio.com/calculator-Lpad.htm

Högtalaren har 4 kontakter bak: HF+ HF- LF+ LF-

Jag tänkte koppla högtalarkablarna från förstärkaren till LF+ och LF-.

Sätta 2 ohm motståndet mellan LF+ och HF+
Sätta 20 ohm motståndet mellan HF+ och HF-
Metallbrygga mellan LF- och HF-

Blir detta rätt? Kan man göra så? Är 3 decibel mycket i volymnivå?

Om detta funkar, vart köper man motståndena?

Tacksam för svar. :)

Användarvisningsbild
galder

Re: Sänka diskantvolym

Inläggav galder » 2014-11-20 10:22

Det låter inte som en bra ide. Det lär sitta ett filter efter ingångarna, och L-pad skall monteras efter filtret/före elementet. Dessutom så kan nog 3 dB vara lite väl mycket. Men varför inte prova i olika steg, 1, 2 och 3 dB dämpning. Du bör också räkna L-pad på re för diskanten, vilket ger korrekta värden jämfört med de generella du hänvisar till. Leta upp en annan sajt som räknar efrer dessa T/S parametrar. Kolla om diskanten är ett standardelement med beteckning, i sådana fall kan du då sannolikt finna re data på elementtillverkarens sajt. Tänk också på att det parallellkopplade motståndet kopplas in efter det seriekopplade dito.
Motstånden köper du t.ex. på Elfa, Hifikit m.fl. ta gärna motstånd med låg tolerans för bästa noggrannhet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-20 10:29

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-20 11:49

Här är en giltig dämplista med formel för kontrollräkning av slutlast.
Bilagor
Dämplista.png
Dämplista.png (242.49 KiB) Visad 3142 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-20 11:54

om du monterar ett motstånd innan filtret så kommer du inte påverka filterfunktionen. att införa en L-pad närmast elementet (efter filtret) är absolut ingen bra idé.

men jag antar fitlret är lött på ett kretskort? kan vara lite svårt att separera diskantdelen så att du får dit ett motstånd.

att sätta ett motstånd direkt på inkommande ledning är inte å smart då det påverkar hela högtalaren. sen kommer det kräva ett väldigt kraftigt motstånd eftersom det kommer gå mycket effekt genom det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-20 12:10

Enligt min erfarenhet när en högtalare låter ljus i diskanten så beror det oftast på annat än att diskanten är dämpad för lite. Att dämpa den ytterligare kommer alltså inte lösa själva problemet att diskanten låter för ljus/påstridig.

Det beror ofta på att det är för hög energi (oproportionerligt bred spridning) i diskantens låga register och att den har ett tydligt "knä" högre upp i frekvens som förflyttar sig i frekvens beroende på vinkeln. Det kan också bero på distorsion och membranresonans i själva diskantelementet som gör att den får en viss karaktär. Ingen av dessa egenskaper påverkas av att dämpa diskanten någon dB. Ljudkaraktären kommer fortfarande vara samma.

I övrigt håller jag med om att det är en dålig idé att försöka implementera en L-pad oavsett om den ska sitta före eller efter filtret. Före filtret kommer den belastas av signalen i hela registret och lasta ner förstärkaren. Efter filtret så kommer den ändra impedansen (som funktion av frekvens) och därmed påverka filterfunktionen. I så fall är det bättre att bara sätta ett seriemotstånd på diskantens terminal.
MEK - MetallElementKlubben

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-20 12:17

annars kan man ju använda en tonkontroll också, eller hellre en EQ
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-20 12:18

serie och parallell rättar till impedansförloppet enligt schemat jag klistrade in, och så slipper man påverkan av frekvensgång och totallast.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-20 12:19

Kraniet skrev:annars kan man ju använda en tonkontroll också, eller hellre en EQ

Samma sak där: löser oftast inte problemet med en för ljus karaktär i diskanten vilket lätt demonstreras vid långlyssning med diskanten vriden ner någon dB. Karaktären är kvar och lika jobbig som innan.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-20 12:21

Perfector skrev:serie och parallell rättar till impedansförloppet enligt schemat jag klistrade in, och så slipper man påverkan av frekvensgång och totallast.

Det påverkar impedansen som beroende av frekvens och gäller endast för resistiv last om man ska vara noga. Är man inte så noga eller har möjlighet att pilla även i resten av filtret så funkar det fint.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-20 12:25

Perfector skrev:serie och parallell rättar till impedansförloppet enligt schemat jag klistrade in, och så slipper man påverkan av frekvensgång och totallast.

jo men du kan inte göra en sådan ändring i ett existerande filter och tro att det ska bli bättre. det ändrar ju hela filtrets överföringsfunktion. helt bortkastat på ett filter som redan är färdigt. om du inte har kunskap och utrustning att designa om filtret.

i teorin kanske det skulle kunna vara så att en slumpvist vald L-pad skulle få filtret att fungera bättre, men oddsen för det måste ju vara enorma..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2014-11-20 13:23

Du kan gott och väl testa en L-pad. Det är inget konstigt med det. Du tar ned nivån, vilket var vad du ville åstadkomma. Men börja du med 1 dB vilket är mycket, 0.5 dB brukar vara urskiljbart. Visst påverkar det överföringsfunktionen runt delningsfrekvensen, men törs lova att verkan är svag.
Testa är inte fel, inget går sönder, och gillar du vad du hör så är det väl gott nog.
Du kan även använda sajten du länkade till, det var bara jag som tänkte på impedansutjämning när jag sktev att du skulle använda annan sajt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-20 13:41

Sam sagts redan L-pad sätter man mellan diskant och filter. Det är ingen bra idé att sätta den direkt på terminalerna för då bränner man bara en massa effekt i motstånden och lastar förstärkaren i onödan. Det är inte bra att det rekommenderas att koppla in L-pads om tanken var att sätta den utanför högtalaren på terminalerna innan filtret.

Prova istället ett seriemotstånd på 3.3 ohm om du ska dämpa 3dB. Det kan du koppla in t.ex. mellan '+' och '+' på bi-wiringterminalerna, ett bleck mellan '-' till '-' och sedan koppla in förstärkaren på basens terminaler. Men det enklaste är att prova att dra ner diskantkontrollen lite. Hjälper inte det (vilket jag misstänker att det inte gör) så har du en fingervisning vart problemet ligger.

Motstånd kan man köpa på t.ex. hifikit.se, elfa.se eller europe-audio.com.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-20 13:59

ja just det, det är ju biwire terminaler. då är det ju enkelt.

jag tror 3dB kan vara lite i överkant men köp några olika värden så är det ju bara testa, kostar ju inte mycket.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-20 14:10

Verkar kanske inte mäta så väldigt tillfredställande

Bild
Fig. 5: B&W 685, pseudo-anechoic response, off-center in the horizontal plane, at 45° (red) and 60° (blue).

http://www.soundandvision.com/content/b ... asurements

Skulle tro att det är peaken vid 4kHz som är boven. så att sänka hela diskantregistret är kanske inte riktigt vad som behövs. men det kommer nog bli bättre att få ned nivån. Och ja kanske är det 3dB som behövs..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2014-11-20 14:45

Med tanke på den kurvan, så kan du ju vinkla dem rakt fram om de nu är vridna (toe in) inåt lyssningsplats. De faller ju i nivå off axis.

Och använder du L-pad, så sätt det efter filtret som jag har påpekat HELA tiden.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-20 18:15

Kraniet skrev:Verkar kanske inte mäta så väldigt tillfredställande

Bild
Fig. 5: B&W 685, pseudo-anechoic response, off-center in the horizontal plane, at 45° (red) and 60° (blue).

http://www.soundandvision.com/content/b ... asurements

Skulle tro att det är peaken vid 4kHz som är boven. så att sänka hela diskantregistret är kanske inte riktigt vad som behövs. men det kommer nog bli bättre att få ned nivån. Och ja kanske är det 3dB som behövs..

det där såg inte så roligt ut, ibland undrar jag vad som har hänt med b&w, förr tycktes dom ha kontroll på bitarna, nånting hände vid tiden då diamantdiskanterna infördes

är övertygad att problemet ligger runt 7Khz + en del stök runt 800hz, och området där emellan
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-20 18:50

det som är jobbigt för öronen är toppar runt 3-4kHz. så är det iaf för mig, jag är väldigt känslig för toppar i de områdena. får ont i öronen efter ett tag, ungefär som öroninflammation känns det.

ja vad exakt b&w sysslar med i vissa fall vete attan alltså..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-20 19:05

60 grader offaxis tycker jag tyder på att högtalaren har en jobbig energikurva, jag tror att det är denna obalans som trådskaparen vill justera, men jag kan ha fel
Bikinitider

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-20 22:10

klipper å klistrar

Sidoreflexerna och rumskänslan

Det räcker inte att bara skapa många reflexer.
Deras infallsvinkel är viktig för att vi ska uppleva ”rymd” en bred ljudbild som om ljudet omger oss vilket är akustiskt bra.
(för att komplicera det så påverkar även ljudstyrkan känslan av rymd)
I bra rum får vi ljud från många olika riktningar.

Rikningskänsligheten är störst i vågplanet vilket delvis förklarar att just sidoreflexerna bidrar till en rik ljudbild.
Ljudbrytningen runt huvudet gör att hörstyrkan varierar ca 20db för högfrekvent ljud vid olika infallsrikningar.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-11-20 22:13

Varför beter sig en diskant på det viset?
Har det med baffelformen att göra?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

strike_formation

Inläggav strike_formation » 2014-11-20 22:26

wow många svar här. Tack alla som medverkat. Efter att ha läst alla svar ska jag alltså

Det är från denna tråden jag fått upp tipset. Billigare än att köpa nya högtalare tänkte jag. :)

I post #38 beskrivs hur man ska göra:
https://www.avforums.com/threads/i-want ... 304/page-2

Enligt nån som skrivit på hemsidan är resistorn med högre siffra till för att göra så att förstärkaren känner att det är en rätt impedans? Jag tror det är det Perfector menade i tidigare inlägg? Eftersom jag har noll koll (i nuläget) på hur delningsfilter etc. fungerar så ska jag nog inte pilla i det.

EQ funkar inte så bra, ljudet ändras på hela registret litegrann känns det som, gör det lite grötigt.
Toe in, flytta ut högtalaren lite, lägga på lite hemmagjorda diffusers av kartong har jag även provat. Provat olika DACar också. Det är högtalarna som är boven vilket diagrammet bekräftar (tror jag).

Ska nog testa seriekoppla motstånd till diskanten. Funkar dessa?:
http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... stand-10-w

Vad spelar watt för roll?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-21 02:37

Effekten: En del energi blir till värme i motstånden, det måste de tåla.
Don’t just do something, sit there.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-21 09:18

strike_formation skrev:Ska nog testa seriekoppla motstånd till diskanten. Funkar dessa?:
http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... stand-10-w

Vad spelar watt för roll?

De där funkar utmärkt till diskanten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-21 10:28

Elfsberg skrev:Varför beter sig en diskant på det viset?
Har det med baffelformen att göra?

Det räcker med att baffeln är platt som den brukar vara. Det i kombination med flacka filter som inte summerar så bra tror jag på. Håller med celef att största problemet verkar ligga i energin kring 7kHz, men toppen vid 4kHz och resonans vid 600Hz gör nog sitt för ljudet.

strike_formation

Inläggav strike_formation » 2014-11-24 15:24

Funkar det med 5W motstånd också? 10W motståndet verkar lite stort i längden (5cm).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-24 15:28

5W funkar fint för ~3,3ohm i serie med diskanten.

strike_formation

Inläggav strike_formation » 2014-12-08 00:34

Har nu köpt motstånd i med olika styrkor och provat. Med 2 ohm är det knappt skillnad och med 3 ohm så låter det lite dämpat (mörkt). Här funkar faktiskt EQ på stärkaren bättre.

Har införskaffat en subwoofer och det känns som att den minskar det vassa litegrann. Kanske är det placeboeffekt, jag vet inte. Jag har iallafall lagt in en liten EQ på -2 treble där jag med en knapp kan byta från EQ till bypass och tvärtom, så jag kan välja lösningen med det optimala ljudet för mig. :D

Återgå till DIY-forum