Dämplim

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hefty

Dämplim

Inläggav Hefty » 2003-12-10 15:33

Hejsan.
Jag tänkte bara meddela att Dämplim kan köpas direkt i fabrik i Angered utanför GBG. De är mkt trevliga och hjälpsamma. Det finns även dämpfolie om man vill prova att bygga i betong med dämpning för att minimera betongens resonanser.
www.swedac-acoustic.se
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-10 15:56

jag ifrågasätter meingen med dämplimm,
varför inte bara använda vanligt trälimm

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-10 16:33

Dämplim är viscoelastiskt och dämpar när resonanser försöker färdas mellan skivorna. Klar överkurs men om man lägger ner sin själ i bygget så kostar det inte speciellt mycket mer att använda dämplim. Vill man ha en låda som är så akustiskt död som möjligt utan att använda sanddepåer och andra mer udda konstruktioner är dämplim en enkel och bra metod. För resten av världen räcker massiv MDF gott och väl.
Högtalarbygge är ett ständigt kompromissande. Man vill ha så bra ljud som möjligt så billigt som möjligt och så enkelt som möjligt. Bara du vet var du är beredd att kompromissa och var du vill lägga ned mer tid/arbete/pengar...

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-10 16:34

ÖÖÖhhumm.
Varför inte vanligt trälim? Trälim är ej viscoelastiskt och dämpar ej resonanser mellan skivorna.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-12-11 20:32

man kanske skulle prova epoxi imellan
Bikinitider

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-11 23:15

Jag skulle rekomendera STARKT emot ett sådant användande av Epoxy.
1. Epoxy är dyrt så in i h**vete
2. Epoxy blirt HÅRT
3. Epoxy är MYCKET giftigt

För en gångs skull så föreslår jag att man tillämpar de råd om användning och ventilation som finns. Epoxy är en riktig skurk, förstår inte att det får användas i skolorna?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-11 23:21

Epoxy är alltså bra??? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-11 23:54

I regel brukar det ju vara så att ju giftigare ett ämne är desto bättre är det. Epoxy är grymt bra på rätt ställe men jag ifrågasätter användandet i högtalarsammanhang. Man måste ställa sig frågan: skall en baffel vara styv eller dämpad eller styv och dämpad?
Come on... Shoot...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-12 00:16

Hej H!

Vi (du?) DIY:are är ett bångstyrigt folkslag kanske du märker :wink: !?
Alltid bra med kunskap dock! (din v.s ;) Kan inte du tipsa om lite coola
användningsområden för allt godis på: http://www.swedac-acoustic.se/ !?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-12 00:48

Hmm
Blir ju nästan generad :oops:
det låter ju nästan som att jag skulle ha koll...

Swedac har dämplim och dämpfolie. (samt en del annat godis jag inte har någon koll på...)
Folien kan vara kul att experimentera med om man vill gjuta högtalare i betong och dämplimmet funkar väl till de flesta trämaterial som man vill göra en sandwichkonstruktion av.
Jag har aldrig använt dämplimmet så det skall bli intressant att prova... Jag har en 12L hink stående här bredvid mig... :)
Jag räknar med att en stor del av hinken kommer att gå åt till det paret högtalare som är i görningen. Jag kommer att limma hela skivor för att få det så homogent som möjligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-12 01:32

Hefty: du gör bra ifrån dig! Jag håller med men provocerar lite! Hoppas du inte tar allt för illa upp. Det är ett mycket bra tips du har kommit med!

Jag kommer förhoppningsvis att utnyttja det! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-12 01:37

np
:wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2003-12-12 15:23

Hefty skrev:Jag skulle rekomendera STARKT emot ett sådant användande av Epoxy.
1. Epoxy är dyrt så in i h**vete
2. Epoxy blirt HÅRT
3. Epoxy är MYCKET giftigt

För en gångs skull så föreslår jag att man tillämpar de råd om användning och ventilation som finns. Epoxy är en riktig skurk, förstår inte att det får användas i skolorna?

Nu är jag nog inte riktigt med. :?: Epoxy är ju för det första ett samlingsnamn för en massa olika härdplaster, bestående av epoxyharts med olika molekylvikter och flera olika härdare, vanligtvis aminer, aminaddukter eller amider. De är däremot inte särskilt giftiga, inte ens de lågmolykylära (medelmolekylvikt <700). Däremot kan hartserna vara STARKT allergiframkallande vid långvarig hudkontakt, isynnerhet om man är blond eller rödhårig [sic] och härdarna kan dessutom vara frätande (basiska). Har man väl fått allergin kan de gå så illa att man inte kan hantera epoxy resten av livet. I härdat tillstånd är de flesta epoxyprodukter giftfria. Men då talar vi om lösningsmedelsfria epoxyprodukter. I lösningsmedelshaltigt epoxyprodukter är normalt sett själva epoxyhartset INTE allergiframkallande ens i ohärdat tillstånd eftersom de vanligtvis är högmolekylära. Däremot är lösningsmedlen ibland ganska läskiga. Fast inte läskigare är när man sprutar tvåkomponents polyurethan. För den som vill veta mer rekommenderar jag att man går in på Nils Malmgrens site http://www.nilsmalmgren.se och beställer information. Även SP Systems är bra http://www.spsystems.com. Det är pedagogiskt och kan klaras av om man läst kemi på gymnasienivå.

Så till frågan om dämplim. Epoxy är ett dåligt lim om man vill ha paneler med stora förluster vid resonans. Epoxy kan blandas så att den visar EXTREM skjuvhållfasthet och jag tror att de flesta epoxylimmer är blandade så. Inom byggindustrin har epoxy nyttiga egenskaper bland annat för att den kan ges högre hållfasthet än själva betongen. Poängen med Swedacs dämplim är istället att det skall ta upp skjuvkrafterna som uppstår när sandwichen försöker svänga i resonans. Därför kan det räcka med ganska tunna lager om egenskaperna är de rätta. Tänk "böjning" och fundera på vad som händer med skiktet mellan skivorna i laminatet.

/jd

PS. Lösningsmedelsfritt epoxylim kan köpas för ca 250-300 kr/kg beroende på förpackningsstorlek. Vanligt förekommande inom båtfackhandeln. DS
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-12 16:08

Bra att det finns folk som är vakna och fångar upp mig när jag svamlar. :wink:
Jag tänkte på Araldit och liknande tvåkomponents epoxylim vilket jag fått lära mig är mkt dåligt för hälsan vid överexponering. Och då vid just limningen, I härdat utförande så är det ju härdat och helt ofarligt. Det kan mycket väl vara så att jag blivit lärd helt felaktiga saker? Mina lärare var långt ifrån kompetenta... så jag finner ingen prestige i att hårdnackat försvara felaktiga "sanningar". Ju oftare man blir överbevisd desto mer lär man sig. :D

P.S. vid skaftning av knivar kan man använda shellac istället för "epoxy". D.S.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-12 19:36

får se till att inte tappa kniven i en vattenpöl då..

Återgå till DIY-forum