Hefty skrev:Jag skulle rekomendera STARKT emot ett sådant användande av Epoxy.
1. Epoxy är dyrt så in i h**vete
2. Epoxy blirt HÅRT
3. Epoxy är MYCKET giftigt
För en gångs skull så föreslår jag att man tillämpar de råd om användning och ventilation som finns. Epoxy är en riktig skurk, förstår inte att det får användas i skolorna?
Nu är jag nog inte riktigt med.

Epoxy är ju för det första ett samlingsnamn för en massa olika härdplaster, bestående av epoxyharts med olika molekylvikter och flera olika härdare, vanligtvis aminer, aminaddukter eller amider. De är däremot inte särskilt giftiga, inte ens de lågmolykylära (medelmolekylvikt <700). Däremot kan hartserna vara STARKT allergiframkallande vid långvarig hudkontakt, isynnerhet om man är blond eller rödhårig [sic] och härdarna kan dessutom vara frätande (basiska). Har man väl fått allergin kan de gå så illa att man inte kan hantera epoxy resten av livet. I
härdat tillstånd är de flesta epoxyprodukter giftfria. Men då talar vi om lösningsmedelsfria epoxyprodukter. I lösningsmedelshaltigt epoxyprodukter är normalt sett själva epoxyhartset INTE allergiframkallande ens i ohärdat tillstånd eftersom de vanligtvis är högmolekylära. Däremot är lösningsmedlen ibland ganska läskiga. Fast inte läskigare är när man sprutar tvåkomponents polyurethan. För den som vill veta mer rekommenderar jag att man går in på Nils Malmgrens site
http://www.nilsmalmgren.se och beställer information. Även SP Systems är bra
http://www.spsystems.com. Det är pedagogiskt och kan klaras av om man läst kemi på gymnasienivå.
Så till frågan om dämplim. Epoxy är ett
dåligt lim om man vill ha paneler med stora förluster vid resonans. Epoxy kan blandas så att den visar EXTREM skjuvhållfasthet och jag tror att de flesta epoxylimmer är blandade så. Inom byggindustrin har epoxy nyttiga egenskaper bland annat för att den kan ges högre hållfasthet än själva betongen. Poängen med Swedacs dämplim är istället att det skall ta upp
skjuvkrafterna som uppstår när sandwichen försöker svänga i resonans. Därför kan det räcka med ganska tunna lager om egenskaperna är de rätta. Tänk "böjning" och fundera på vad som händer med skiktet mellan skivorna i laminatet.
/jd
PS. Lösningsmedelsfritt epoxylim kan köpas för ca 250-300 kr/kg beroende på förpackningsstorlek. Vanligt förekommande inom båtfackhandeln. DS