Moderator: Redaktörer
jims audio skrev:180W LM3886T x6 parallel/BTL power amplifier w/output DC servo ckt huge PCB !
Komorok skrev:Jag fann denna på ebay:jims audio skrev:180W LM3886T x6 parallel/BTL power amplifier w/output DC servo ckt huge PCB !
http://www.ebay.co.uk/itm/321292441271? ... EBIDX%3AIT
Hur mycket kan komponenter för ett sådant bygge tänkas kosta. Jag går i framtidstankar och undrar om ett DIY-bygge blir billigare per kanal att köpa än t.ex ett Rotel RB991 eller RB993?
sky_eye skrev:För att stoppa historierevision.
Saken har avhandlats åtskilliga gånger.
RogerGustavsson skrev:Komorok skrev:Jag fann denna på ebay:jims audio skrev:180W LM3886T x6 parallel/BTL power amplifier w/output DC servo ckt huge PCB !
http://www.ebay.co.uk/itm/321292441271? ... EBIDX%3AIT
Hur mycket kan komponenter för ett sådant bygge tänkas kosta. Jag går i framtidstankar och undrar om ett DIY-bygge blir billigare per kanal att köpa än t.ex ett Rotel RB991 eller RB993?
Det är möjligen lite svårt att hitta Rotel RB-993, hade gärna haft två själv... Misstänker att ett gör-det-själv-bygge kan bli rätt dyrt i slutändan. Det är trots allt en del komponenter och några är lite tyngre poster, t.ex. transformator och inbyggnadslåda.
Komorok skrev:Jag har fått hem mina kort, men just nu är lusten att pilla med det lågt, så jag får avvakta att lämna omdöme om den produkt jag köpt.
rikkitikkitavi skrev:Varför skulle 300W vara så mycket bättre än 180 (200W) ?
Det är matningen som avgör peak output, inte termisk design.
Man behöver inte dimensionera för att kunna leverera 300W kontinuerligt om du bara är medveten om begränsningen.
I teorin kan du parallellkoppla hur många moduler som helst, och sedan bryggkoppna 2* dessa.
Så i teorin kan du parallellkoppla bryggade moduler , givet de är symmetriska och har samma utspänning på samma sätt som enskilda LM3886 måste ge samma utspänning i varje modul vid parallellkoppling.
Syftet är då att sprida effektförlusten och förbättra kylningen men du har ju också kylflänsen att ta hänsyn till.
I praktiken kan det bli knepigare med spridningen.
rikkitikkitavi skrev:Men 240 eller 300W spelar ju ingen roll. Det är bara 1 dB skillnad.
Sätt dig lite närmare högtalarna![]()
Förstärkare brukar ge mindre distortion ju högre last, och ju snällare last (ej så svängig) men om det motsvaras av bättre ljud kan jag inte uttala mig om.
Det blir svårt att dimensionera för 2W kontinuerligt och 300W(240) peak , men du kan dimensionera kylflänsar och trafo för säg 150W kontinuerlig effekt, då är det den termiska designeffekten.
Förstärkaren är dimensionerad så den kan ge 300(240)W under en tid innan den blir överhettad. Tag siffrorna med en nypa salt, jag har inte räknat på det i detalj men 6 dB dynamik borde man kunna räkna med.
Det kan du spara ganska mycket pengar och vikt på.
rikkitikkitavi skrev:Svar ja.
Ett chip, tio chip ger samma.spänningsving i princip (nåväl, man får lite lägre utspänning, det skiljer någon volt med enbart ett chip pga inre resistanser i halvledare och ledare) och därmed.samma peakeffekt.
däremot är det lättare att kyla bort förlusteffekten i tio Parallella choäup.
Det är inte angivet vilken typ av kylfläns i AN1192 så det är svårt att bedöma deras siffror men i princip går det att. dimensioner med en trafo som ger spänning nog för 300W, men den klarar bara att leverera effekt för 150-200W och kylflänsar för säg 150W.
En termiskt begränsad lösning klarar att leverera toppeffekten under flera minuter innan det blir överhettat.
Chipen är skyddade men trafos är det inte, eller så.sitter det en icke återställningsbar termosäkring så om trafon överhettas har du inget skydd, den går sönder. Nu tar det lite tid, så troligen hinner LM3886 uppnå gör hög temp och slå ifrån.
Kraniet skrev:Ingen som har någon åsikt om Kina-produkterna?
De nedanstående är vad jag finner mest tilltalande.
Två varianter av 3 parallellkopplade lm3886
http://www.ebay.co.uk/itm/Pure-DC-LM388 ... 3cda0ac416
http://www.ebay.co.uk/itm/LM3886-3-150W ... 19f52e1db3
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster