Hej alla!
Till att börja med så får jag förklara att detta är en fråga för att eventuellt kunna fortsätta med en fundering/dröm, inte nödvändigtvis för att faktiskt bygga någonting i den närmsta framtiden. Det kommer nämligen en del utgifter under hösten som får prioriteras, och därefter får man väl se. Funderingarna har jag dock redan nu.
Det hela är inget storslaget:
Kan man bygga en subbas som både passar hemma till bion OCH som en enklare PA-sub?
Med enklare menar jag att den skall matcha ett par billiga 15" + horn. Specar enligt beglec som sålt dessa en gång i tiden:
"Power Capacity: 300Wrms (600Wpeak) Input impedance: 8Ω Input Sensitivity: 100dB 1W/1m Frequency response: 45 - 20.000Hz Nominal dispersion: 90° x 45° (HxV) Dimensions: 48 x 39 x 71 cm Weight: 25kg"
Inte direkt några toppenlådor, men ljudet är ok enligt mig och eftersom dom mest står i garderoben så spelar det ju ingen roll egentligen

Hur som helst skulle jag vilja ha något som kan matcha dessa nedåt i frekvens, för att kunna avlasta elementet i dom lite och kanske dessutom få lite mer tryck i basen. Samtidigt har jag inte direkt plats egentligen för separata system, och därför tänkte jag att man kanske kunde bygga något rejälare till vardagsrummet som kan få följa med dom få gånger det skulle behövas?
Alltså, skulle det gå med rimlig insats att bygga något som kan sträcka sig ned mot 20Hz och samtidigt ha lite tryck över för att fungera som basar till ovan nämnda toppar?
Kompromisser kommer ju såklart behövas. T.ex. kan dom ju inte bli hur stora som helst av flera anledningar. Bärbar eller åtminstone släpbar är en förutsättning. Kanske max 75*50*50?
Priser. Givetvis skulle inköp bli uppdelat på omgångar, men jag tror jag skulle ha svårt att beställa t.ex. två basar för mer än 3000 kr tillsammans. Man kan väl ha det som en målsättning.
Frekvenser/ljudtryck. Jag antar att det är här det kommer kompromissas mest...
Skulle det funka att bygga en portad låda som man pluggar portarna på när man har den hemma, för att låta den gå lägre i frekvens, medan man tar ur portarna och använder eq för att ta bort dom allra lägsta frekvenserna och därmed få upp ljudtrycket lite då den används som pa? Ljudtrycket behöver som förstått inte bli extremt då det inte kommer användas i några större lokaler + att målgruppen kanske inte behöver högsta volym.
Jag vill hålla mig till sluten eller portad låda. Horn är väl kanske bättre för pa-delen, men skulle jag vilja få dom ner till 20-25Hz hemma skulle dom väl bli stora? Dessutom får jag garanterat ihop en portad låda, medan det kan bli svårare med ett horn.
Effekt: Jag har inget vettigt steg till detta ännu, men när man kollar på prisbilden på t.ex. Inukestegen så verkar det inte vara något problem om det är lite mer tungdrivna element.
Ok, det är lite vad som efterfrågas. Skulle någon veta av något passande element till detta så tas tips emot varmt. Om inte annat, vad för parametrar skall jag kika efter på element?
Tips på bra inköpsställen? Hifikit finns ju, men innan jag vet vad jag letar efter är det svårt att bedöma prisbilden.
Tilläggas bör att om det är en alltför konstig uppgift så kanske det är bättre att köra vidare på mina ganska små Dali swa12 (2st) hemma och bara köpa en enkelt sub till pa't den gång det behövs.
Tackar för svar på denna lite omständliga och konstiga fråga!