En bas med två användningsområden (blev typ en vanlig)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bjorn_eriksson

En bas med två användningsområden (blev typ en vanlig)

Inläggav bjorn_eriksson » 2014-08-08 12:21

Edit: Har funderat vidare lite kring element och har nog ändrat mig där, men det har uppstått en annan fundering efter vägen, bläddra gärna ner till senaste inlägget.

Hej alla!

Till att börja med så får jag förklara att detta är en fråga för att eventuellt kunna fortsätta med en fundering/dröm, inte nödvändigtvis för att faktiskt bygga någonting i den närmsta framtiden. Det kommer nämligen en del utgifter under hösten som får prioriteras, och därefter får man väl se. Funderingarna har jag dock redan nu.

Det hela är inget storslaget:

Kan man bygga en subbas som både passar hemma till bion OCH som en enklare PA-sub?
Med enklare menar jag att den skall matcha ett par billiga 15" + horn. Specar enligt beglec som sålt dessa en gång i tiden:
"Power Capacity: 300Wrms (600Wpeak) Input impedance: 8Ω Input Sensitivity: 100dB 1W/1m Frequency response: 45 - 20.000Hz Nominal dispersion: 90° x 45° (HxV) Dimensions: 48 x 39 x 71 cm Weight: 25kg"

Inte direkt några toppenlådor, men ljudet är ok enligt mig och eftersom dom mest står i garderoben så spelar det ju ingen roll egentligen :) Det här är såklart ingenting som kommer användas på "riktigt" utan mer till barnkalas, kanske någon jämt-års-fest och liknande.

Hur som helst skulle jag vilja ha något som kan matcha dessa nedåt i frekvens, för att kunna avlasta elementet i dom lite och kanske dessutom få lite mer tryck i basen. Samtidigt har jag inte direkt plats egentligen för separata system, och därför tänkte jag att man kanske kunde bygga något rejälare till vardagsrummet som kan få följa med dom få gånger det skulle behövas?

Alltså, skulle det gå med rimlig insats att bygga något som kan sträcka sig ned mot 20Hz och samtidigt ha lite tryck över för att fungera som basar till ovan nämnda toppar?
Kompromisser kommer ju såklart behövas. T.ex. kan dom ju inte bli hur stora som helst av flera anledningar. Bärbar eller åtminstone släpbar är en förutsättning. Kanske max 75*50*50?
Priser. Givetvis skulle inköp bli uppdelat på omgångar, men jag tror jag skulle ha svårt att beställa t.ex. två basar för mer än 3000 kr tillsammans. Man kan väl ha det som en målsättning.
Frekvenser/ljudtryck. Jag antar att det är här det kommer kompromissas mest...
Skulle det funka att bygga en portad låda som man pluggar portarna på när man har den hemma, för att låta den gå lägre i frekvens, medan man tar ur portarna och använder eq för att ta bort dom allra lägsta frekvenserna och därmed få upp ljudtrycket lite då den används som pa? Ljudtrycket behöver som förstått inte bli extremt då det inte kommer användas i några större lokaler + att målgruppen kanske inte behöver högsta volym.

Jag vill hålla mig till sluten eller portad låda. Horn är väl kanske bättre för pa-delen, men skulle jag vilja få dom ner till 20-25Hz hemma skulle dom väl bli stora? Dessutom får jag garanterat ihop en portad låda, medan det kan bli svårare med ett horn.

Effekt: Jag har inget vettigt steg till detta ännu, men när man kollar på prisbilden på t.ex. Inukestegen så verkar det inte vara något problem om det är lite mer tungdrivna element.

Ok, det är lite vad som efterfrågas. Skulle någon veta av något passande element till detta så tas tips emot varmt. Om inte annat, vad för parametrar skall jag kika efter på element?
Tips på bra inköpsställen? Hifikit finns ju, men innan jag vet vad jag letar efter är det svårt att bedöma prisbilden.

Tilläggas bör att om det är en alltför konstig uppgift så kanske det är bättre att köra vidare på mina ganska små Dali swa12 (2st) hemma och bara köpa en enkelt sub till pa't den gång det behövs.

Tackar för svar på denna lite omständliga och konstiga fråga!
Senast redigerad av bjorn_eriksson 2015-02-19 22:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Re: En bas med två användningsområden?

Inläggav Sanny_X » 2014-08-08 12:33

Kör på iNuke med DSP, borde gå att ha en inställning för PA och en för hemmabruk.

Jag beställde ett iNuke6000DSP från Thomann igår. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-08 13:08

Hej och välkommen!

Ta gärna en titt i min byggtråd:

viewtopic.php?f=3&t=55415&start=30

Dessa funkar även utmärkt som biosubbar, även om de inte når riktigt ner till 20Hz, men det är det svårt att lösa med "vanliga" PA-element, om du inte bygger väldigt stora lådor med dyra element. Har du vägarna förbi Gbg är du välkommen att lyssna!

Och iNuke funkar utmärkt.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2014-08-08 15:15

Tackar och bockar!

En sak om Inuken, visst borde det för enklare sammanhang räcka med en 3000dsp? Har fått för mig att den och 6000 är samma, bara det att 6000 är uppbyggd av två bryggade 3000? Kommer inte ihåg priserna på dom, men det är ju så att säga än så länge hypotetiskt.

Vidare angående ditt bygge Kalejdokom, ser ju rätt trevligt ut. Skulle det gå att bygga liknande med 15" basen i samma serie? Hur mycket "välljud" under 30Hz tror du man får ur lådan med hjälp av en eq eller dsp?
Förstår att det är svårt att svara på utan att veta hur högt jag spelar, men om man säger såhär: jag har ju en audysseykalibrerad onkyo 906, och det är väldigt sällan jag vill spela högre än -20 på den. Vad jag har förstått skall ju 0 vara referensnivå och borde väl därför vara ett ungefärligt värde. Alltså kan man konstatera att jag aldrig spelar på väldigt hög ljudnivå hemma.

Jag testade att dra ner programmet du verkar ha använt, men jag var inte 100% överens med alla parametrar från ljudias datablad.
Vad betyder i programmet: Z, Sd, Dia (konen eller hela basen?), SPL (känslighet?)

Jo just ja, angående 15" istället för tolvor. Skulle bli lätt knäckt om basarna var mindre än topparna :)

Tack återigen!

// Björn

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-08 16:16

15" behöver inte nödvändigtvis vara bättre än 12". Beklagar att jag lyckades länka till sidan 2 i min byggtråd, men det kanske du redan sett. På sidan 1 redogör jag lite för mina tankar med projektet och begränsningar i storlek (12 tum). Jag letade länge efter "rätt" driver.

Men om du väljer C-15LF så vet jag inte hur den funkar i basreflex - WINisd ger ingen bra simulering.
Om du vill få ut mer pulver genom att EQ:a förordar jag dock en sluten låda. Att öka basen i en BR-låda brukar inte vara en så bra idé.

Parametrarna (i WIN-Isd) som du frågar efter:
Z = impedans, typ 8 ohm
Sd = effektiv konarea
Dia = effektiv kondiameter
SPL = dB vid 1W/1meter

Dessa parametrar brukar finnas i databladet. Sd kan man beräkna om man har (eller mäter upp) diametern (eller tvärtom).

PS Jag har en iNuke 1000 som jag driver mina subbar i bioanläggningen med och den räcker långt för mina behov. iNuke 3000 är säkert tillräckligt även för PA-drift.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2014-08-08 19:01

Tack igen!
Några fler funderingar. Har inte testat programmet så mycket än, men eftersom jag nog kikar lite på det inatt efter jobbet så frågar jag på en gång om jag skulle köra fast.

Om jag vill laborera med ett givet element, kan jag då "tvinga" fram värden. T.ex. om jag vill ha f-3 på minst 30hz, helst 25. Kan jag då ange det värdet som mål och sedan se vad programmet kommer fram till, eller ger programmet bara ett givet resultat per element?

Vidare, vad skulle jag förlora på att leta blanf hemma-sub-elementen och använda sådana? Prismässigt verkar det ju finnas många olika klasser både där som bland pa elementen.

Vidare kanske jag bör nämna att det som kan komma att spelas ur dessa lådor i pa-läge är inspelad musik, därför kanske behovet av riktigt tryck runt 50-100hz inte finns. Hellre jämnare med ok spl, inget extremt.

Jag ska leta lite själv, men tips mottages som sagt :-)

Edit:Ska förresten tillägga att jag gillar stuket på dina byggen! Dock kanske jag måste gå (fundera) en annan väg eftersom mina även skall användas till "bion". Skulle gissa att fördelningen i tid skulle bli 99.99/0.01.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2014-08-08 22:11

Felix-basen är ju redan uppfunnen :)

21lw1400 i anpassningsbara lådor.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2014-08-09 13:06

Ha! Ja den var fin :)

Satt och testade lite element i winisd inatt. Dels börjar jag få lite mer klarhet i hur lådvolymen påverkar frekvenssvaret, men även att olika element helt bevisligen är konstruerade för olika ändamål.
Därmed uppstår även ett antal frågor.

En självklar fråga blir ju: Vad är det som ger ett element dess egenskaper? Varför gör man medvetet ett element som har sämre känslighet än ett annat? Har det med vikten på konen att göra? Är det någon egenskap som måste till för att klara låga frekvenser som gör att känsligheten blir sämre per automatik? Detta kommer jag såklart googla på.

T.ex. simulerade jag ett Eminence-element (Eminence Kappa Pro-15LF-2)samt ett Dayton-element (Dayton Audio UM15-22 15" Ultramax Subwoofer). Det ena är gjort för pa-subbar och det andra för bil och hifibruk.
När man kollar på "gain" kurvan i programmet så har ju Dayton-basen en mycket snyggare kurva, men om man sedan kikar på Kappan så har ju den ändå högre spl ända ner till ca 25-30Hz beroende på hur jag "designar" lådan. Först därefter tar dayton-basen över och spelar starkare.
Detta är ju såklart en direkt följd av elementens känslighet, så mycket är allt klart.

Frågan blir ju nu hur jag kan omsätta det till min drömpraktik? Jag hittade en funktion i programmet där man istället för att mata in 1.0w kan sätta vilket värde jag vill, och rita ploten utefter det. Är det tänkt att simulera maximal spl vid en given ineffekt?
Alltså, om jag vill simulera hur mycket spl dessa lådor kan ge på max, skall jag då peta in t.ex. 600wrms på kappan och se vad jag får ut?
I så fall kan jag ju helt enkelt kolla och se om splvärdet räcker till vid en given frekvens. Antingen med en pa-bas nedåt i frekvens (alltså om den trots den kraftiga avrullningen skulle räcka till för hemmabruk med hjälp av dsp) eller med exemplet med dayton basen, om den kan ge tillräckligt kraftiga spl över hela frekvensområdet för att räcka till som pa.
Osökt kommer man då in på frågan, hur mycket spl räcker till? :)

Som jag skrev tidigare i den här tråden, jag spelar sällan speciellt högt på "bion" här hemma. Runt -20 på den kalibrerade förstärkaren brukar vara normalt. Vad skulle detta motsvara för spl i praktiken på en tung actionfilm med mycket lågbas?
Och så åt det andra hållet då, det där med pa-bruk. Hur mycket spl krävs det per bas (med två basar aktiva) för att fylla t.ex. en normalstor samlingslokal med lite ljudtryck? Med normalstor tänker jag mig ca 75-100m2 och ca 4m takhöjd.
Om man kollar på färdiga pa-subbar från t.ex. Thomann så finns det ju allt från 115spl upp till och över 135spl, därav denna fundering.

Återigen är jag tacksam för svar, och återigen så är ju detta bara en tanke än så länge, så vi får ta det med en nypa salt. Går det inte att kompromissa ihop detta för just mig, så är det åtminstone kul att kunna avfärda tanken :)

// Björn

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-08-09 15:42

Spontant utan att gå in på detaljer så tycker jag du borde kika på Acoustic Elegance dom har en bra balans för det du är ute efter (enligt mitt tycke iaf) sen finns det säkert andra bra rekommendationer. Deras element har lågt fs sett till känslighet och låg induktans vilket borgar för bra midbas egenskaper. Även bra Xmax på till exempel TD15H med flera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-09 16:06

Basen ska alltså matcha ett system med 100dB känslighet som drivs med 300W.
Det räcker inte med en, än mindre med två två normalkänsliga 15" baselement i basreflex för att nå upp till det ljudtryck som topparna kan ge.
Två 12 eller 15 tummare i ett tappat horn borde funka, om man kan få det tillräckligt bredbandigt utan för mycket rippel, PetterP kanske har någon idé om hur det ska göras?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2014-08-09 20:30

Fast ett tappat horn går ju inte att anpassa när det väl är byggt. Jag hade satt en 21lw1400 i 150-literslådor med pluggbara portar. Med öppna portar spelar den 130 db ner till 40 hz och sluten räcker paret gott hemma.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2014-08-09 21:10

Det är lite synd att dessa två nämnda element är lite över budget. Klart det går att bygga en låda som ju kanske ändå blir bättre än två billigare, men jag vill nog gärna ha två lådor hemma pga rumsresonanser. Ingenting som är mätt eller så, men dom finns där..

Vidare skulle jag gärna vilja få lite info om frågan jag hade angående simulerad max spl i winisd. Tyvärr fungerar inte programmets hjälpfil i windows 8, och det är dessutom en fil som saknas på ms support så jag kan inte få till det. Får googla lite på det, men om någon vet så... :)

Det jag tänker är att den länkade tråden med p.audio tolvorna kanske skulle fungdra fint ändå. Åtminstone skulle dom räcka till för mig trots att dom rullar av ganska hårt efter ca 40hz.

Jag tänker som så att thx referensnivå - ca 20 db ger lite kvar att röra sig med ganska nära 20hz, och med en kraftig justering av frekvenskurvan med dsp så borde det funka. Storleken på dom gör ju att det går att bygga två till om det skulle krisa.

Jag tror inte jag förväntar mig att bygga ett system som skall matcha ljudstyrkemässigt, utan något som ger stöd och avlastar. Rimligtvis kan man väl tänka sig att dessa högtalare är mätta där dom är som effektivast och inte enbart i låga frekvenser. Att då kräva att ett basstöd skall komma upp i samma spl är lite mäktigt kanske. Man får väl snarare tänka sig det hela som ett trevägssystem där alla delarna bidrar.
Det är trots alla billiga toppar köpta begagnat för under tusenlappen styck vi pratar om.

Just nu eftet lite testande tidigare idag tycker jag att p.audio tolvorna verkar vettiga! (Även om det inte kändes rätt från början). Detta med hänsyn till att det inte spelas på referensnivå hemma.

Skall förståss även simulera lite på acoustic elegance td15h vilken verkar maffig. Som sagt är det över budget dock..

En fråga till btw. Hur stor påverkan har group delay i låga frekvenser? Beroende på hur man simulerar kan den sticka iväg rätt rejält. Det lilla jag har hittat på webben än gör gällande att det är väldigt märkbart i dom frekvenser där tal och mer mänskliga ljud ligger medan känsligheten för avvikelser avtar medåt i frekvens. Någon maxgräns att hålla sig under?

Tack igen!

// Björn

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-08-10 22:49

Sanny_X skrev:Kör på iNuke med DSP, borde gå att ha en inställning för PA och en för hemmabruk.

Fast ju mer man DSPàr basen, ju mer hamnar den på efterkälken mot topparna, tidsmässigt. Kan vara bra att kunna kompensera topparna med delay.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2014-08-12 14:31

Har beställt en Inuke 3000DSP nu.

Som element har jag kommit fram till att Monacor SPH-390TC kan vara en vettig kompromiss. Går att hitta för runt 14-1500 spänn. Någon som har lust att döma ut det? :)

Om jag skulle lägga upp en simulering här för bedöming, vad är intressant att veta?

Martin_Dewens skrev:
Sanny_X skrev:Kör på iNuke med DSP, borde gå att ha en inställning för PA och en för hemmabruk.

Fast ju mer man DSPàr basen, ju mer hamnar den på efterkälken mot topparna, tidsmässigt. Kan vara bra att kunna kompensera topparna med delay.

Bra synpunkt! Till bion har jag ju såklart tänkt att använda förstärkarens funktion för detta, men jag har inte alls tänkt på det till pa-topparna. Måste ju lösas.

Tackar igen för er input!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2014-08-12 17:27

Kul projekt. :)

Vad var det som fick dig att välja just den basen?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-12 18:35

Beklagar att jag inte varit så aktiv i tråden. Intressant element som du hittat i alla fall. Jag tror att du kan få till det genom s.k. underavstämning, alltså att välja en större lådvolym och lägre avstämning än vad programsimulering föreslår som optimalt.

bjorn_eriksson skrev:T.ex. kan dom ju inte bli hur stora som helst av flera anledningar. Bärbar eller åtminstone släpbar är en förutsättning. Kanske max 75*50*50?

Detta ger ju en lådvolym på max upp mot 140-150 liter och det räcker ju långt. Jag skulle nog sikta närmre 100 liter med detta element i basreflex. Med rumsstöd får du bra respons en bit under 30 Hz och det räcker säkert (med marginal) för dina behov.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2014-08-12 20:56

Egentligen har jag ju inte valt den än eftersom jag har lite utgifter (bilförsäkring helår å vinterdäck) som skall klaras av innan detta påbörjas, men just nu känns den ok.

Tycker den verkar vara en vettig kompromiss mellan olika egenskaper jag är ute efter. Jag har simulerat lite på den, och den kommer enligt "plan" klara bägge mina uppgifter ok. Alltså inte perfekt på någon av dom.
Dels går det genom att sätta den i en 125l låda och jag antar göra det som kallas underavstämma runt 25hz spela runt 115-116spl ner till ca 35hz. Nere vid 20hz klarar den i så fall...kommer inte ihåg just nu, sitter med mobilen. Det kändes tillfredställande iaf. Runt 100spl tror jag.

Allså tänker jag såhär: hemma i lilla lägenheten eq'ar jag till en skapligt platt kurva, eller antagligen en som rullar av lite lätt nedåt. Då får jag nöja mig med ca 100spl vid 20hz och kanske lite högre uppe runt 30 och uppåt. Det ska ju bli två basar är det tänkt.
Nästa steg då den skall spela tillsammans med pa-topparna så tar jag bprt i stort sett allt under 35. Sär ikring ligger nämligen en topp där xmax slår i taket. Det är detta som sätter begränsningen. Kan jag eq'a bort det aå kan jag lägga in alla 300wrms som elementet tål oatället för max...var det 150 eller 200 innan xmax gränsen var nådd. Alltså kan jag även nå lite högre spl.

Jag har ju även kikat på andra element som tipsats om och som jag läst om i andra trådar, men detta känns som att det klarar just mina behov ok och går att hitta under 1300kr. (Edit: hittat lite fler säljställen efter mitt förra inlägg)

Ska slänga upp lite simuleringar, förhoppningsvis imorrn. Jag kan ju ha fått allt om bakfoten :-)

Obs! Det finns ju såklart andra mer kompetenta element, men ofta landar dom på 2-3-4000 kr och det är för mycket. Rena pa-element verkar inte passa riktigt. Även om dom tål mer effekt så verkar xmax gå i taket innan jag får se den kurva jag vill. Rena hifibasar ger snygga kurvor men har låg känslighet. Skulle dom tåla 1000wrms skulle det inte vara några problem. Men dom som gör det kostar alltså för mycket..

Ja, såhär tänker jag just nu, fråga igen imorrn så får vi se om det är andra tankar då :-)

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2014-08-14 01:20

Reviderar mig själv lite. 115-116spl ner till 35Hz var att ta i. Då hade jag nog inte kikat på konutslagen tror jag. 115 når den inte med nuvarande inställning förrän vid 60Hz. Hur som helst får jag nog fippla med lite filterinställningar för att få ut maximal spl. Drömmen vore ju att ha bra tryck ner till 35Hz, men som det ser ut nu får den ligga runt -6db för att inte basen skall bottna.

Lite simuleringar i winisd kommer här:

1_mon_125l_25hz_ej_eq_frekvens.jpg
Frekvensomfång
1_mon_125l_25hz_ej_eq_frekvens.jpg (194.32 KiB) Visad 2625 gånger

2_mon_125l_25hz_ej_eq_konutslag.jpg
Konutslag, ineffekt syns i bild
2_mon_125l_25hz_ej_eq_konutslag.jpg (187.81 KiB) Visad 2625 gånger

3_mon_125l_25hz_ej_eq_spl.jpg
spl, ineffekt syns i bild
3_mon_125l_25hz_ej_eq_spl.jpg (183.12 KiB) Visad 2625 gånger

4_mon_125l_25hz_ej_eq_delay.jpg
Group delay
4_mon_125l_25hz_ej_eq_delay.jpg (188.97 KiB) Visad 2625 gånger

5_mon_125l_25hz_med_eq_frekvens.jpg
Olika simulerade eq, frekvensomfång, eq-inställningar syns i bild
5_mon_125l_25hz_med_eq_frekvens.jpg (201.59 KiB) Visad 2625 gånger

6_mon_125l_25hz_med_eq_konutslag.jpg
Konutslag med eq, ineffekt syns i bild
6_mon_125l_25hz_med_eq_konutslag.jpg (194.27 KiB) Visad 2625 gånger

7_mon_125l_25hz_med_eq_spl.jpg
spl med eq, ineffekt syns i bild
7_mon_125l_25hz_med_eq_spl.jpg (192.89 KiB) Visad 2625 gånger

Som synes så får konutslaget skena vilt under 20Hz. Jag hoppas det går att sätta ett riktigt hårt filter som tar bort det mesta därunder i denna applikation.

bjorn_eriksson

Re: En bas med två användningsområden: basreflexfråga

Inläggav bjorn_eriksson » 2014-08-20 12:58

Ja, då har jag funderat vidare lite kring elementval, och det blir nog inte det här monacorelementet ändå. Kommer förmodligen bli ett Dayton RSS390HO, eller rättare sagt två st.

Betydligt mycket tyngre att driva, men har kapacitet att spela både djupare och högre "overall", så det får vara värt att lägga in lite el i det.

Dock har jag en fundering på detta med basreflexportar. Jag var ganska fast besluten om att använda en rektangulär port byggd av samma material som lådan i sig. Nu har jag dock lyckats läsa på webben att eftersom porten då kommer nära en eller flera kanter kommer längden på den "bli" 15% längre. Alltså kommer den avstämning jag väljer inte stämma i praktiken? Går ju såklart att bygga med vanliga rör också, men då tillkommer ju lite kostnader, speciellt om man skall ha dom lite böjda inne i lådan. Tänkte faktiskt försöka beställa basarna ganska snart trots allt.

Någon som kan lite om det här? Stort tack på förhand!

// Björn

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2014-08-25 07:52

bjorn_eriksson skrev:Dock har jag en fundering på detta med basreflexportar. Jag var ganska fast besluten om att använda en rektangulär port byggd av samma material som lådan i sig. Nu har jag dock lyckats läsa på webben att eftersom porten då kommer nära en eller flera kanter kommer längden på den "bli" 15% längre. Alltså kommer den avstämning jag väljer inte stämma i praktiken? Går ju såklart att bygga med vanliga rör också, men då tillkommer ju lite kostnader, speciellt om man skall ha dom lite böjda inne i lådan. Tänkte faktiskt försöka beställa basarna ganska snart trots allt.

Någon som kan lite om det här? Stort tack på förhand!

// Björn

Eftersom massan på luften som rör sig i porten är en parameter som bestämmer resonansfrekvensen så kommer alla portar bli "längre" p.g.a att luften precis utanför porten också "hänger med" i rörelsen.
Men oftast är det ju lättare att ändra längd på en rund port vilket gör det smidigare att labba.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2014-08-31 23:52

Hej!

Ursäkta att jag svarar så sent. Råkade köpa på mig lite bilstereogrejor i samma veva så jag har inte kommit till skott med basarna ännu.

Det du menar är alltså att luften rätt utanför porten sätts i rörelse. Det jag förstod det hela som var att ytor närmast portmynningen blir att betrakta som någon sorts avrundad del av porten. Alltså att luften fortsätter "runt hörnet" så att säga.

I övrigt har du rätt i att runda portar torde vara lättare att labba med.. Ska börja kika lite på längd på portar osv. Kanske blir två väääldigt djupa lådor för att underlätta portkonstruktionen :)

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2014-09-17 11:11

Har fortfarande inte lyckats ta något beslut. Just nu lutar det faktiskt åt att köra med passiva element istället för portar. T.ex. CSS APR15 som man kan lägga till vikter i framifrån. Känns ju ganska vettigt måste jag säga. Kostar 1000 kr st, men å andra sidan innan man har köpt rör och böjar så är man ju nästan uppe i den pengen så..

Jag meddelar om det mot förmodan blir några framsteg :)

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2015-02-18 23:23

På tiden att jag uppdaterar lite här.

Jag gick ju då alltså vidare med RSS390HO och slavbaselementet som jag nämnde tidigare. Byggde en provlåda på 125l. Funkade kalas förutom att placeringen av elementen mitt emot varandra (alltså det drivande elementet mitt emot det enda passiva) gör att vid väldigt låga frekvenser och hög volym vill lådan skaka ganska kraftigt. Bättre hade varit att använda två slavar på varsin sida, men då dessa slavelement har så lång slaglängd och är så pass dyra så valde jag att gå på ett.
Den slutgiltiga konstruktionen blev dock mindre, ca 100l eftersom yttervolymen helt enkelt blev för skrymmande annars. Beräkningarna i winisd visar på att det blir en ok kompromiss. Nu var det rätt länge sen jag satt och grejade med graferna så jag kommer inte ihåg i huvudet hur det såg ut, men jag bestämde att det blir ok (hoppas jag att jag gjorde :) )

Så här ser bygget ut iaf.

IMG_20141201_191658.jpg
IMG_20141201_191658.jpg (37.1 KiB) Visad 2014 gånger

Inre konstruktionen ser ut på detta vis. Staget ger stabilitet åt sidorna, som är dom stora tomma ytorna.

IMG_20141204_130821.jpg
IMG_20141204_130821.jpg (30.15 KiB) Visad 2014 gånger

Limmar en del i taget för att slippa skaffa så många tvingar.

IMG_20150103_191142.jpg
IMG_20150103_191142.jpg (47 KiB) Visad 2014 gånger

Förberedande arbete för att limma på nästa baffel.

IMG_20150107_130132.jpg
IMG_20150107_130132.jpg (32.62 KiB) Visad 2014 gånger

Testar så att slavbasen passar i försänkningen. Funkar bra efter två försök och två fräsar! Första från CoTech gav upp i gängorna till spindeln. Fick lämna tillbaka och köpa en Bosch istället. Tack Classe för att ni fixade det!

IMG_20150109_125809.jpg
IMG_20150109_125809.jpg (52.18 KiB) Visad 2014 gånger

Eftersom den första baffeln har lådans innermått för att dölja onödiga kanter så var jag tvungen att slipa ner sido- tak- och bottenskivorna lite. Det är ju lätt att ta lite för mycket på kanterna och därför blev limningen såhär längst ut.

IMG_20150116_143422.jpg
IMG_20150116_143422.jpg (30.67 KiB) Visad 2014 gånger

För att råda bot på det, och köra lite fräs, tog jag ner lite mindre än 1 mm längs med alla skarvar. Dessa spacklades och slipades sedan ner.

IMG_20150214_135939.jpg
IMG_20150214_135939.jpg (30.12 KiB) Visad 2014 gånger

Så här ser lådan ut innan målning. Det vita i mitten är grundfärg. Målade med grund en gång innan spacklingen, men fick köra ganska mycket av det fina spacklet, och således slipa ganska hårt för att få det jämt. Alltså försvann även färgen. En kul bieffekt av att ha hål rakt igenom högtalaren är att det går att måla hela på en gång med hjälp av ett stativ :)

IMG_20150218_115406.jpg
IMG_20150218_115406.jpg (18.99 KiB) Visad 2014 gånger

Slutresultatet ser ut såhär. Ganska nöjd med färgen och finishen. Jag har absolut inte velat ha något högblankt. Finishen är 15, alltså ganska matt. Däremot är jag lite besviken på att det är en så kraftig rollerstruktur på ytan. Förmodligen hade kanske färgen mått bra av att spädas ut lite, men å andra sidan rinner det ju mer då... Den lär ju smälta in bra mot tapeten åtminstone!

Jaha, då kan man ju fundera. Skulle inte det här bli en bas som skulle kunna agera standin i PA-sammanhang?
Tja, det var ju tanken. Frågan är hur det ska lösas. Jag är övertygad om att det fungerar rent ljudmässigt. Det fina med slavbasarna som jag har valt är att dom går att vikta framifrån. Alltså kan jag på 2 minuter per bas välja var jag vill lägga slavarna avstämning. Hemma tänker jag mig att dom får vara nästan helt nedviktade medan om det dyker upp något "spela högt"-läge så tar jag ut ett antal vikter och får på så sätt en peak upp emot 40 Hz om jag så vill. Således kan jag nog få (i teorin) väldigt hög spl i "disco"-området.

Problemet blir ju finishen och avsaknaden av galler. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra med det. Det omvända, att t.ex. bygga i plywood har visst inte varit ett alternativ. Att t.ex. bygga lite större med säg kanter fram och bak och möjlighet att montera ett galler har inte heller varit ett alternativ - helt enkelt på storleken. Eller tja, då hade ju innervolym fått bli ännu mindre.

Således återstår att fundera lite över saken. Förmodligen kanske jag kan snickra ihop någon slags ram eller case som går att använda vid dom enstaka fall dom kan tänkas behöva transporteras istället, men jag tror att det får bli en slags akutfråga när det kan dyka upp.

Nåväl, återstår nu att eventuellt fylla dessa med någon slags isolering (länk till en tråd med en fråga om det: viewtopic.php?f=3&t=60576) och koppla in elementen, sedan ska det väl spelas lite och väga in slavarna.

Tack för mig :)

// Björn

Återgå till DIY-forum